• 1
  • 2
2010-11-15, 22:10
Medlem
kom att tänka på hur lite jag vet om svensk vetenskapshistoria. ge mig en lista på top 10 vetenskapsmän som har influerat världen och skriv gärna deras upptäckter. antar att carl von linné är en av dom. och den här tråden kunde väl likaväl vara i biologi men jag la den här
Citera
2010-11-15, 22:15
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DimitriMilenkovich
kom att tänka på hur lite jag vet om svensk vetenskapshistoria. ge mig en lista på top 10 vetenskapsmän som har influerat världen och skriv gärna deras upptäckter. antar att carl von linné är en av dom. och den här tråden kunde väl likaväl vara i biologi men jag la den här

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...nskapsm%C3%A4n

Google is all you need
Citera
2010-11-15, 22:16
Medlem
Alfred Nobel. Vad beträffar kriteriet "vetenskapsmän som har influerat världen" behövs det väl ingen förklaring?
Citera
2010-11-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%...nskapsm%C3%A4n

Google is all you need

joo men ville ha era synpunkter också =)
Citera
2010-11-15, 22:20
Medlem
sp3tts avatar
Svante Arrhenius. Anders Celsius.
Citera
2010-11-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Svante Arrhenius. Anders Celsius.

upptäckter?=) celsius kan jag väl ana lite
Citera
2010-11-15, 23:02
Medlem
Nails avatar
Carl von Linné

Janne Rydberg, spektroskopi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Johannes_Rydberg

Oskar Klein
Klein-Gordon-ekvationen, Klein-Nishinas formel, Kaluza-Klein-teorin
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oskar_Klein

Glömde våra framstående kemister:
Torbern Bergman, Jöns Jacob Berzelius, Carl Wilhelm Scheele.
Senast redigerad av Nail 2010-11-15 kl. 23:10.
Citera
2010-11-15, 23:06
Medlem
Giorgis avatar
Min top 10 utan inbördes ordning

Carl von Linné, bär ansvaret för dagens klassificering av växter, även om det ändrats väldigt mycket.
Johannes Rydberg, gjorde det möjligt för Niels Bhor att formulera sin kvantmekanik med sina beräkningar på väteatomen.
Emmanuel Swedenborg - La fram Nebulosahypotesen om hur planeter bildas, han var ganska nära trots att han var 300 år före Victor Safronov som lade fram den idag accepterade modellen.
Anders Celcius - Ganska uppenbar
Alfred Nobel - Likaså
Anders Jonas Ångström - Lade grunden för spektroskopi

Fan då, kommer inte på 10 stycken som jag tänkte mig att jag skulle göra i början.
Citera
2010-11-15, 23:24
Medlem
tack! nu har jag en del att kolla upp =) nån bok om/av swedenborg som kan rekommenderas? tar gärna emot fler listor
Citera
2010-11-15, 23:36
Medlem
Arne Beurling va ju rätt vass. Matematiker. Men han har inte upptäckt något speciellt vetenskapligt, han "bara" knäckte tyskarnas G-skrivare (krypterings maskin). Ingen upptäckt eftersom konstruktörerna av G-skrivaren troligen visste hur den funkade... Det är snarare en bedrift så att säga.

Kan ett gäng uppfinnare som oftast är ingenjörer och inte fysiker, biologer, matematiker eller kemister som man kanske vanligtvis menar med vetenskapsmän. Om du tycker att uppfinnare faller ner i det facket så kan jag skriva ner några.
Citera
2010-11-15, 23:42
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DimitriMilenkovich
tack! nu har jag en del att kolla upp =) nån bok om/av swedenborg som kan rekommenderas? tar gärna emot fler listor

Med tanke på att han var aktiv på slutet av 1600-talet och början av 1700 så tror jag inte han skrivit nåt som en lekman idag kan läsa. Om det finns böcker om honom har jag ingen aning om.
Citera
2010-11-16, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kabelbounse
Arne Beurling va ju rätt vass. Matematiker. Men han har inte upptäckt något speciellt vetenskapligt, han "bara" knäckte tyskarnas G-skrivare (krypterings maskin). Ingen upptäckt eftersom konstruktörerna av G-skrivaren troligen visste hur den funkade... Det är snarare en bedrift så att säga.

Kan ett gäng uppfinnare som oftast är ingenjörer och inte fysiker, biologer, matematiker eller kemister som man kanske vanligtvis menar med vetenskapsmän. Om du tycker att uppfinnare faller ner i det facket så kan jag skriva ner några.

ja han har jag faktist hört talas om,tack! ja skriv på

Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Med tanke på att han var aktiv på slutet av 1600-talet och början av 1700 så tror jag inte han skrivit nåt som en lekman idag kan läsa. Om det finns böcker om honom har jag ingen aning om.

ok fast jag kollade efter någon bok honom förut och jag hittade en bok på amazon som heter heaven and hell på engelska som ska ha varit ganska influerande. och sen en jag tänkte beställa där han skrev om utomjordligt liv som nog kan vara lite kul läsning =D här är den: http://www.amazon.com/Life-Other-Pla...9862027&sr=1-4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in