2004-07-06, 19:37
Medlem
Jaggers avatar
Ja hej hej, det är jag som är Jagger. Hrmmm... Skulle bara vilja framföra en försynt liten fråga. Är det någon här på forumet som arbetar eller har arbetat som copywriter? Jag harvar för tillfället på en journalistutbildning och är väl medveten om den kärva arbetsmarknaden inom det gebitet. Nu är det som så att jag har upptäckt att en journalistutbildning accepteras också vid anställning av copywriters. Är lite nyfiken på yrket och har sökt lite info på nätet. De grundläggande arbetsuppgifterna har jag klart för mig men det skulle ändå vara intressant att höra från någon som arbetar inom yrket hur det fungerar i praktiken.
Citera
2004-07-06, 20:15
Medlem
jobes avatar
Har långt byråförflutet och är mer än väl insatt i copyns yrkesroll. De allra flesta copyjobben tillsätts via kontakter. Hittar byrån ingen den vägen och väljer att söka via annons, så får man mellan 100 – 200 svar på varje utannonserad tjänst. Stort överskott av copys således.

Att kunna skriva är naturligtvis bra om man vill bli copy, men sedan måste du kunna styrka din kreativitet via arbetsprover samt ha antingen Berghs eller IHM i bagaget. Minst. Du måste helt enkelt förstå komplexiteten i marknadskommunikation. Där tror jag du väger väldigt lätt med en journalistutbildning

Många väljer att bli copy för att de brinner för att skriva, men det momentet utgör endast 20 % av tiden. Resterande tid går åt till research, idéarbete, kundkontakter och pilkastning (5%).

Det dagliga värvet för en copy är långt ifrån fyllt av flärd. Oftast är det bråttom eftersom ledordet på alla byråer stavas IGÅR. Det finns även ett spöke som kallas deadline, och som inte accepterar någon enda ursäkt. Inte ens att din fru ska föda barn. (Sant, jag har själv upplevt det på nära håll)

Få copy hamnar i ankdammens himmel där de får sola sig i glansen av Resume´s kamerablixtrar. De allra flesta spenderar sina dagar med att lyfta borrstål, lagerhyllor och andra könslösa produkter till nya höjder. En copy tjänar, för att generalisera, ungefär en tusing för varje år han/hon är.

Med en journalistutbildning i bagaget skulle jag råda dig att börja snegla på ett informatörsjobb istället. Dels är det roligare, dels är det mycket större chans att få jobb. Eller varför inte bli journalist?

Fråga gärna mera, jag har svaren.
Citera
2004-07-06, 22:46
Medlem
Jaggers avatar
Oj, tack så mycket Jobe. Det där var ett uttömmande svar om något. Om än inte alltför upplyftande. Copywrite-yrket är kanske inte något som jag brinner för av hela mitt hjärta men såg på ams sida att det gick an att komma med en journalistutbildning och ville i alla fall skaffa lite mer matnyttig information. Praktiken skiljer ju ofta mot teorin, som du också påpekade med att min utbildning lämnar en del luckor vad copywriter-yrket beträffar. Nåja, dåär man i alla fall lite klokare då. Jag gillar speciellt din slutknorr; varför inte bli journalist? Jo jag är på god väg, ett och ett halvt år kvar sedan är jag där. Men helst av allt vill jag bli en arbetande journalist och det är ju däri problematiken ligger. Men å andra sidan, det finns ju inga arbetslösa journalister, bara anställda och frilansare.
Citera
2004-07-07, 10:07
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagger
det finns ju inga arbetslösa journalister, bara anställda och frilansare.

Sant Börja ragga redan nu, kontakta företag och erbjud dig att skriva deras web, nyhetsbrev, kundtidningar etc. Kan vara så jävligt att du får göra det gratis, men arbetsprover och ambition väger ybertungt den dag du är klar med utbildningen och ska ut i skarpt läge. Snegla lite på informatörsjobbet också. Journalister ligger bra till och arbetet är fritt, roligt och relativt väl betalt. Eller ha flyt och bli utrikeskorre på Expressen
Citera
2004-07-07, 10:13
Medlem
Comps avatar
Bra Copys går inte att få tag på i Sverige om företaget inte ligger i Sthlm, Malmö eller Göteborg. Så är du villig att flytta kanske Copy kan vara ganska så lukrativt.
Citera
2004-07-07, 11:00
Medlem
aaiiyytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jobe

Med en journalistutbildning i bagaget skulle jag råda dig att börja snegla på ett informatörsjobb istället. Dels är det roligare, dels är det mycket större chans att få jobb. Eller varför inte bli journalist?

Fråga gärna mera, jag har svaren.

Bra svar på copy-biten. Men I beg to differ lite ang informatörsjobb. Sant att det är roligare. Men att det är mycket större chans att få jobb håller jag inte med om. Det är stentufft att få jobb i kommunikationsbranschen och dess tassemarker generellt.

I storstäderna ligger antalet ansökningar på utannonserade tjänster som informatör/kommunikatör runt 100-200. Vet folk med arbetslivserfarenhet och gedigen utbildning som går arbetslösa eller kör taxi (inget ont om taxi) för att det finns så få jobb att söka. På Platsbanken brukar det vara mellan 15-40 jobb över hela landet att söka. Kan i och för sig hålla med om att detta är mer än antalet copyjobb på Platsbanken.

Exempelvis när min efterträdare skulle rekryteras inkom det 159 ansökningar. Allt ifrån Vice President Communications på börsbolag (underhållande läsning, dock) till nyutexade medie- och kommunikationsvetare (standardutbildning för informatör/kommunikatör).
Citera
2004-07-07, 11:00
Medlem
Jaggers avatar
Citat:
Sant Börja ragga redan nu, kontakta företag och erbjud dig att skriva deras web, nyhetsbrev, kundtidningar etc. Kan vara så jävligt att du får göra det gratis, men arbetsprover och ambition väger ybertungt den dag du är klar med utbildningen och ska ut i skarpt läge. Snegla lite på informatörsjobbet också. Journalister ligger bra till och arbetet är fritt, roligt och relativt väl betalt. Eller ha flyt och bli utrikeskorre på Expressen

Jovisst är det så, men jag känner mig fortfarande lite för feg. Innan praktiken är avklarad känns det som om man har riktigt klent på fötterna. Men visst har jag börjar fuska lite grann med att skriva recensioner av dvd-filmer. Gratis men man får ju filmen och erfarenheten i alla fall. He he...

Känner mig lite som en igel men du har ju sagt fråga på så då kör jag väl på med en fråga till. Informatörsjobbet har jag också kollat upp men vad jag uppfattade av ams beskrivning så är det mer av muntliga presentationer och att hålla föredrag medelst powerpoint och det där är definitivt inte min kopp te. Det är skriva jag kan, ska jag stå och prata framför en massa folk så är jag detroniserad, återförd till mellanstadiet och presentationen av Gustav Vasa som gick åt helvete.

Comp: Jag bor i Stockholm så inte behöver jag flytta inte
Citera
2004-07-07, 11:08
Medlem
jobes avatar
Jag överlåter åt aaiiyytt att utveckla hur arbetet som informatör är. Vad jag mycket tydligt märkt är att det går upp för fler och fler företag att nyttan av en informatör är väldigt stor och jag tror absolut att detta är ett yrke som kommer växa enormt. De informatörer jag samarbetat med via byrån, har ansvarat för web, personaltidning, newsletter, annons/broschyrframtagning m.m, mycket skriveri.
Citera
2004-07-07, 11:23
Medlem
aaiiyytts avatar
Citat:
Jag överlåter åt aaiiyytt att utveckla hur arbetet som informatör är. Vad jag mycket tydligt märkt är att det går upp för fler och fler företag att nyttan av en informatör är väldigt stor och jag tror absolut att detta är ett yrke som kommer växa enormt. De informatörer jag samarbetat med via byrån, har ansvarat för web, personaltidning, newsletter, annons/broschyrframtagning m.m, mycket skriveri.

Tack, förhoppningsvis kommer det växa rejält. När informatörerna blir tillräckligt skickliga på att synliggöra för ledningen vad de tillför. Av hävd "vet" ju alla att en ekonomiavdelning eller personalavdelning tillför företaget något, även om man inte har 100 %-ig koll på vad de egentligen gör.
Informationsavdelningar på många företag lever i många fall en ganska undanskymd tillvaro, som ett slags servicecentrum, utan att ha en strategisk agenda och strategisk påverkan på företaget. De hjälper till med powerpoint-presentationer och uppdaterar bildarkivet. Och informationschefen har gått långa vägen, från sekreterare via kurser och Photoshoputbildningar till informationschef utan ett riktigt mandat för att fatta strategisk beslut.

På vissa lyckliga företag blir dock kommunikationsfrågor en katalysator för organisatoriska frågor och processer. På ett sånt företag jobbar jag. Lyckligtvis.

Ok, nu ska jag sluta med brandtalet och återgå till topic. Bransch med förutsättningar att växa definitivt. Brett spektra av tänkbara arbetsuppgifter som jobe säger. Och journalistutbildning är passande grund helt klart.
Citera
2004-07-07, 11:44
Medlem
Jaggers avatar
Ja men det där låter ju väldigt trevligt. Jag försöker som sagt att hålla alla dörrar öppna och det känns positivt att min utbildning faktisk kan komma till nytta i en bransch som verkar vara expansiv, till skillnad från journalistiken. Hmmm, man kanske får lägga lite energi på att lära sig powerpoint.
Citera
2004-07-07, 11:49
Medlem
jobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaiiyytt
Tack, förhoppningsvis kommer det växa rejält. När informatörerna blir tillräckligt skickliga på att synliggöra för ledningen vad de tillför. Av hävd "vet" ju alla att en ekonomiavdelning eller personalavdelning tillför företaget något, även om man inte har 100 %-ig koll på vad de egentligen gör.

Ett annat yrke på stark framgång är linjechefens, dvs jeppen som tydliggör och förankrar vad respektive avdelning gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in