Citat:
Ursprungligen postat av jobe
Jag överlåter åt aaiiyytt att utveckla hur arbetet som informatör är. Vad jag mycket tydligt märkt är att det går upp för fler och fler företag att nyttan av en informatör är väldigt stor och jag tror absolut att detta är ett yrke som kommer växa enormt. De informatörer jag samarbetat med via byrån, har ansvarat för web, personaltidning, newsletter, annons/broschyrframtagning m.m, mycket skriveri.
Tack, förhoppningsvis kommer det växa rejält. När informatörerna blir tillräckligt skickliga på att synliggöra för ledningen vad de tillför. Av hävd "vet" ju alla att en ekonomiavdelning eller personalavdelning tillför företaget något, även om man inte har 100 %-ig koll på vad de egentligen gör.
Informationsavdelningar på många företag lever i många fall en ganska undanskymd tillvaro, som ett slags servicecentrum, utan att ha en strategisk agenda och strategisk påverkan på företaget. De hjälper till med powerpoint-presentationer och uppdaterar bildarkivet. Och informationschefen har gått långa vägen, från sekreterare via kurser och Photoshoputbildningar till informationschef utan ett riktigt mandat för att fatta strategisk beslut.
På vissa lyckliga företag blir dock kommunikationsfrågor en katalysator för organisatoriska frågor och processer. På ett sånt företag jobbar jag. Lyckligtvis.
Ok, nu ska jag sluta med brandtalet och återgå till topic. Bransch med förutsättningar att växa definitivt. Brett spektra av tänkbara arbetsuppgifter som jobe säger. Och journalistutbildning är passande grund helt klart.