• 1
  • 2
2010-11-16, 03:15
Medlem
Snickos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spaxxen
Ojdå hoppade över ett steg

sudo apt-get install ssh

Då installerar du OpenSSH

Sen kör du exempelvis ssh -X Snicko@192.168.0.***

Äntligen fick jag det att fungera, det var för att jag hade tagit bort "Fjärranslutning" från uppstartsprogrammen och det fungerade utmärkt, tack!

Citat:
Ursprungligen postat av iwIW4w
En annan lösning som jag tycker verkar bättre är att köra programmet lokalt på laptopen (spotify/vlc/mplayer...) och sedan använda PulseAudio för att skicka ljudströmmen till din stationära.

Guide på ubuntuforums
http://ubuntu-virginia.ubuntuforums.....php?t=1566096

Och givetvis använder du dig av NFS/samba/sshfs för att komma åt filmer osv. från din laptop.
Fick det till att fungera faktiskt, både filmer och Spotify spelar ljudet där jag vill att det ska spelas, tack! Det ända var att filmerna laggade extremt mycket, det gick inte ens att se dom.. Några förslag på hur jag kan lösa det?
Citera
2010-11-16, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snicko
Fick det till att fungera faktiskt, både filmer och Spotify spelar ljudet där jag vill att det ska spelas, tack! Det ända var att filmerna laggade extremt mycket, det gick inte ens att se dom.. Några förslag på hur jag kan lösa det?

Tack för tacket, måste testa de själv någon gång

Är det PulseAudios nätverksljud som gör att det börjar lagga? D.v.s. Har du testat att spela upp en film som du har sparat lokalt på laptopen med enda skillnaden att ljudet skickas över nätverket? är det ljudet eller videon som laggar? båda?

Kan kanske bero på att nätverket inte är snabbt nog, särskilt om du spelar upp videon över typ sshfs/samba och skickar tillbaka ljudet också. Kör du trådlöst? b/g/n? Vet inte hur PulseAudio komprimerar ljudet, om det komprimeras överhuvudtaget, det kanske kräver snabba nätverk.

Annars så kanske det kan bero på applikationen, jag har haft problem med lagg i "smplayer" när jag t.ex. mutar ljudet, men de funkar fint i vlc, har ingen aning om va de beror på. Har du testat olika?

Vet inte om jag kan va till någon hjälp dock, har ingen direkt erfarenhet PulseAudio över nätverk själv, har mest funderat på om jag skulle kunna ha användning för det.
Citera
2010-11-17, 16:54
Medlem
Snickos avatar
Citat:

Är det PulseAudios nätverksljud som gör att det börjar lagga? D.v.s. Har du testat att spela upp en film som du har sparat lokalt på laptopen med enda skillnaden att ljudet skickas över nätverket? är det ljudet eller videon som laggar? båda?

Kan kanske bero på att nätverket inte är snabbt nog, särskilt om du spelar upp videon över typ sshfs/samba och skickar tillbaka ljudet också. Kör du trådlöst? b/g/n? Vet inte hur PulseAudio komprimerar ljudet, om det komprimeras överhuvudtaget, det kanske kräver snabba nätverk.

Annars så kanske det kan bero på applikationen, jag har haft problem med lagg i "smplayer" när jag t.ex. mutar ljudet, men de funkar fint i vlc, har ingen aning om va de beror på. Har du testat olika?

Vet inte om jag kan va till någon hjälp dock, har ingen direkt erfarenhet PulseAudio över nätverk själv, har mest funderat på om jag skulle kunna ha användning för det.
Jag ska testa det så fort jag har fått igång Internet på den bärbara, min knapp till nätverket tjafsar med Ubuntu så jag måste se till att lösa det på något sätt.
Citera
2010-11-17, 21:07
Medlem
Snickos avatar
Citat:

Jag har endast testa spela upp film och ljud över nätverket via SSH så det kan nog mycket väl bero på att det spelar upp över nätverket. Det var då det fungerade men istället laggade både ljud och bild så det var ju lite tråkigt. Det bästa skulle vara om jag PulseAudio nätverksljudkort att fungera men den hittar ingen nätverksljudenhet även fast jag har valt på den stationära att det ska delas ut över nätverket.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in