2010-11-13, 20:28
Medlem
Som topic. Har nyligen lagt in 2 st 2GBs DDR2 i min dator, och installerat Windows 7 64bit. Men den använder bara 3,19 GB. Jag har varit in och ändrat i "virtuellt minne"-inställningarna och satt "8000" som max och custom.

Min dator för övrigt:

Processor: Intel Pentium Duo, 2.8GHz och 2.8GHz
Installed memory (RAM): 4,00 GB (3,19 usable står det)
System type: 64-bit operating system
GeForce 9400 GT

Tacksam för hjälp
Citera
2010-11-13, 20:29
Säker på att du har 64bit?
Annars kanske du ställt in något roligt såsom att en viss del RAM går till grafik eller dylikt.
Citera
2010-11-13, 20:32
Moderator
Protons avatar
Som ovanstående talare säger tycker jag att det precis låter som om du har fått tag på en 32-bitarsutgåva ändå. Kolla i kontrollpanelen, där borde det stå vad du har i sitt system.
Citera
2010-11-13, 20:37
Medlem
AnonymaAnderss avatar
Varit inne i BIOS och kollat?
"memory remap"
Citera
2010-11-13, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av srAz
Säker på att du har 64bit?
Annars kanske du ställt in något roligt såsom att en viss del RAM går till grafik eller dylikt.

100% säker: http://data.fuskbugg.se/dipdip/specs.jpg

@AnonymaAnders, kan du förklara mer specifikt hur jag ska göra i bios? har alltid varit lite rädd för att gå in där, i fruktan om att få datorn att explodera eller något...
Citera
2010-11-13, 20:46
Medlem
AnonymaAnderss avatar

Starta om datorn.. Tryck på antingen F2 eller Delete när datorn bootar för att komma in i BIOS*..
Gå sedan vidare genom piltangenterna till "memory" och kolla där vad som står. (Olika på olika moderkort)
Råkar du komma åt någon ändring, gå då vidare till exit och välj "exit without saving".

*Står ej för "BOOOM In Operative System"
Citera
2010-11-13, 21:07
Medlem
Hittade ingen flik som hette "memory", eller något liknande "memory remap", men på första sidan stod det iaf att jag har windows 7 64-bit och totalt 4096mb RAM, så det kan vi nu konstatera...

ursäkta att jag inte är så high på det här, men det är väl därför jag skriver här.
Citera
2010-11-13, 21:12
Medlem
Gick in på Resource Monitor och kollade, här är vad som står:

In Use: 733 MB
Modified: 105 MB
Standby: 496 MB
Free : 1927 MB
Hardware Reserved: 833 MB

Vad innebär "hardware reserved"? Går det att ändra?
Citera
2010-11-13, 21:53
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av devoid
Gick in på Resource Monitor och kollade, här är vad som står:

In Use: 733 MB
Modified: 105 MB
Standby: 496 MB
Free : 1927 MB
Hardware Reserved: 833 MB

Vad innebär "hardware reserved"? Går det att ändra?

hm, kan det vara så att du har ett grafikkort som använder moderkortets minne?

blir det som ovan då tro?
Citera
2010-11-13, 21:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
hm, kan det vara så att du har ett grafikkort som använder moderkortets minne?

blir det som ovan då tro?
Precis min tanke. Det kan vara så att grafikkortet lånar minne av RAM:et. Men det borde ju gå att använda när inte grafikkortet gör det isf tycker jag?
Citera
2010-11-13, 22:07
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davey
Precis min tanke. Det kan vara så att grafikkortet lånar minne av RAM:et. Men det borde ju gå att använda när inte grafikkortet gör det isf tycker jag?

Nu nämner du ju att du har ett grafikkort, men vad har du för moderkort har det inbyggd grafik? och är det isåfall ordentligt avstängt i bios, elelr var man nu gör det någonstans...
Citera
2010-11-13, 23:42
Medlem
hasenfrasens avatar
Har du ingen Memory Remap funktion i BIOS får du nöja dig med att ditt grafikkorts minne delar minnesplats med din dators internminne. Det är inget du kan göra något åt annat än köpa nytt moderkort som KAN mappa om minnet - eller så köper du 4 GB minne till så att du får ut 7 GB från din maskin.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in