2010-11-13, 19:14
Medlem
Nihennas avatar
Detta har bara hållt på kanske 15 minuter så tämligen färskt och antagligen kommer det försvinna lika fort men är bara nyfiken på vad det är.

När jag sätter de övre och undre tandraderna mot varandra så känns det som att hela käkmuskel spänns åt ordentligt så det gör ont.
Värken går upp till örat och känns i vissa fall (Inte varje gång jag "tuggar") även inne i örat.

farligt? vanlig sträckning av musklerna? Öroninflammation (låter osannolikt?)?
Tips på hur jag kan lindra värken?
Citera
2010-11-13, 19:20
Bannlyst
Du har inte haft värk tidigare vid dina kindtänder? Isf kan det vara en inflammation som sprider sig. Men det verkar som det är något som kommit hastigt och då har jag ingen koll.
Citera
2010-11-13, 19:22
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATIX
Du har inte haft värk tidigare vid dina kindtänder? Isf kan det vara en inflammation som sprider sig. Men det verkar som det är något som kommit hastigt och då har jag ingen koll.

Kom kanske 20 minuter efter att jag ätit middag.
Citera
2010-11-13, 19:28
Bannlyst
För jag minns att jag hade en jävulsk värk vid min visdomstand. Hade tydligen fastnat någon liten matrest under tandköttet, då detta täckte halva tanden. Det blev så sjukt att jag söp ner mig med en liter gin för att bedöva smärtan då det inte fanns någon jourtandläkare på en lördag kväll för detta. Sen på måndagen så spolade tandläkaren rent och det tog något dygn så var det bra.

Men det är väl liten sannolikhet att det ska vara tänderna för dig men uteslutet är det kanske inte.
Citera
2010-11-13, 19:59
Medlem
99% säker på att det är en visdomstand som håller på å spricker upp. Gör djävulskt ont i några dagar och gör det svårt att äta annars ingen fara.
Citera
2010-11-13, 21:12
Medlem
har haft samma sak i flera månader nu! :O trycker ja lite framför örat där de är mjukt.. så gör de CP ont där me :P
Citera
2010-11-13, 21:34
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waxveasle
99% säker på att det är en visdomstand som håller på å spricker upp. Gör djävulskt ont i några dagar och gör det svårt att äta annars ingen fara.

Hmm möjligt, dock minns jag att jag hade visdomstandproblem när jag var 15-16 och det var inte riktigt samma känsla, fast jag kanske bara minns fel.
Citera
2010-11-14, 01:20
Medlem
Nihennas avatar
Kommit fram till nu att det ändå är visdomständerna, kom ihåg att jag hade samma "Vill bara äta flytande"-känsla även då.

Kände runt lite i munnen och visst, en jävel försöker tränga sig igenom i vänster övre tandrad.
Aja får hoppas på att den växer tillbaka igen som den har gjort senaste 2-3 gångerna den har försökt ta sig ut.

Kan barastänga framtandsraden nu för att det inte ska göra sjukt ont.
Citera
2010-11-14, 10:50
Moderator
ofays avatar
Jag tycker det låter som en inflammation i parotiskörteln. Det är den spottkörtel som ligger över käkleden och tömmer sig på insidan av kinden. Smärtan kommer när man äter eller tänker på mat, dvs då saliveringen drar igång. Kan bero på en spottsten, som lossnat av sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in