• 1
  • 2
2010-11-13, 17:17
Medlem
Man ska väl inte "byta" olja vart 15 timme utan "fylla" på vart 15 timme. Det måste finnas en grym marginal på dessa 15 timmar så fyll på olja och se vad som händer.
Citera
2010-11-13, 17:25
Bannlyst
menade självklart fylla på olja
Citera
2010-12-20, 02:06
Medlem
fattsos avatar
fyll olja, försök att få igång den, kommer det skrapljud/den går dåligt/långsamt så är den nästan med all säkerhet skuren
Citera
2010-12-20, 14:19
Medlem
The-Stigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSYLVAN
Hej grabbar

Nu är det så att jag inte visste att man skulle fylla på olja var 15:e körtimme..

Så nu är den död, går inte att starta och vet med 99% säkerhet att det är oljan som är problemet.

Letat och letat, var fyller jag på olja på en Aprilia SR50 R Factory, årsmodell 2006?

e11*2002/24*0126, om någon behöver detta numret.

Letat efter manualer på google, men utan träff! Fick inte någon manual med när jag köpte den.

men e du dum?

ifall den inte startar så är det väl inte oljan som är slut, kan ju lika gärna vara att den har skurit.
den startar även ifall det inte skulle vara nån olja i den.

oljetanken ska det finnas olja i hela tiden så istället för att fylla på var 15e timme så ta för vana att kontrollera det varje gång du kör. bättre att kontrollera detta en gång för mycket än en gång för lite.

utförde själv två motorrenoveringar i somras pga slarv med oljepåfyllning = motorn skär. men det beror också på hur lång tid du kör med den utan olja...

fick in en kund med en vespa som gått ca 100 mil,
fråga ifall den gick bra och så, och det gjorde den, vi stod och prata lite om den och sen så fråga han helt plötsligt om det var en 2 taktare eller fyrtaktare...
!

fråga direkt ifall han fyllt på olja, vilket inte hade gjorts, gick direkt och öppnade oljetanken och den var fan snustorr.
sånt där vissa återförsäljare skulle ta och poängtera lite mer hur viktigt det är...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in