2010-11-13, 00:47
Bannlyst
Hej. Jag undrar, är det olagligt att ha laddat co2 softairgun, med koppar/stålkulor i handbagaget? VI säger om polisen nu stoppar och vill undersöka, hur kommer dom reagera på det? Hur är det annars med softairguns? Får man gå tex i stan med ett laddat sådant ?
Thx!
Citera
2010-11-13, 00:49
Medlem
slemzzs avatar
Har för mig att softairguns går under knivlagen så nej det är inte lagligt att ha en laddat softairgun med sig på kommunal plats
Citera
2010-11-13, 00:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slemzz
Har för mig att softairguns går under knivlagen så nej det är inte lagligt att ha en laddat softairgun med sig på kommunal plats

Men om man har full-laddade klippet i fickan då? och vapnet utan magasinet i andra fickan?
Citera
2010-11-13, 00:54
Medlem
Gditzs avatar
Du får inte ha med vapnet om det inte skall transporteras från tex hem till skjutbana. Nej, du får inte ha med den på stan och att köra airsoft med stålkulor tror jag är olagligt oavsett men är inte hundra.
Citera
2010-11-13, 00:58
Medlem
Fenrers avatar
Slut på alla idiotsvar, ett vapen som anses som effektbegränsat kräver ingen licens för personer under 18 år. Det finns dock en ansvarsbegränsning hos myndiga personer, att de inte åsamkar skada hos andra personer.
Citera
2010-11-13, 00:58
Medlem
slemzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alucard555
Men om man har full-laddade klippet i fickan då? och vapnet utan magasinet i andra fickan?

Det är ju som att säga att du har en kniv på dig men den ligger sitt fodral..
Citera
2010-11-13, 01:01
Medlem
Gditzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenrer
Slut på alla idiotsvar, ett vapen som anses som effektbegränsat kräver ingen licens för personer under 18 år. Det finns dock en ansvarsbegränsning hos myndiga personer, att de inte åsamkar skada hos andra personer.
Var inte en idiot själv då, skulle vara mitt svar till dig.

Citat:
Soft Air Gun

Soft Air Gun är regelmässigt ett luftvapen som betraktas som ett så kallat effektbegränsat vapen. Av 1 kap. 2 § första och andra stycket vapenförordningen (1996:70) framgår när ett sådant vapen anses ha en begränsad effekt. Tillstånd för innehav av Soft Air Gun, vapenlicens, krävs alltid för den som inte fyllt 18 år.

För den som inte fyllt 18 år krävs tillstånd för skytte utomhus inom planlagt område med Soft Air Gun, enligt 3 kap. 6 § ordningslagen (1993:1617). Ett sådant tillstånd utfärdas av polismyndigheten. Även utanför planlagt område krävs ett sådant tillstånd för den som inte fyllt 18 år, om inte skyttet sker under uppsikt av någon som fyllt 20 år. För skytte med Soft Air Gun utanför planlagt område krävs dessutom att markägaren har gett sitt samtycke.

Den som skjuter med Soft Air Gun ansvarar för att inte skada person eller egendom.
http://www.polisen.se/sv/Lagar-och-regler/Vapen/Forvaring/
Citera
2010-11-13, 01:02
Medlem
Edit, nevermind föregående inlägg hade svaret..
Citera
2010-11-13, 01:05
Medlem
Fenrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gditz
Var inte en idiot själv då, skulle vara mitt svar till dig.
Men se godag då, precis det jag skrev, men tydligen på ett språk som inte du förstod.
Citera
2010-11-13, 18:58
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Men se godag då, precis det jag skrev, men tydligen på ett språk som inte du förstod.

Eller så vad det exakt tvärtom det du skrev och det är du som inte har så god läsförståelse.
Citera
2010-11-14, 02:08
Medlem
Citat:

För att förtydliga:

Du: ett vapen som anses som effektbegränsat kräver ingen licens för personer under 18 år.
Polisen: Tillstånd krävs alltid för den som inte fyllt 18 år.
Citera
2010-11-14, 21:47
Medlem
Gditzs avatar
Fenrer: Du kanske menade att man måste ha licens men det var, som många redan sagt, inte vad du skrev.

Sen kan det vara intressant att veta att pistoler som drivs med GBB (dvs propan och dylikt) är olagliga i Sverige men att el, kolsyre och fjäder drivna är tillåtna givet att man har åldern inne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in