2010-11-16, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dantia
Någon som eventuellt vet hurdant fängelsestraff GM kommer få, kommer det bli några följder pga att mordet var bestialiskt eller hur ser lagen ut där? Kanske lite OT men men

Jag gissar på att om den stora sinnesundersökningen som han nu ska genomgå visar att han var och är allvarligt psykiskt sjuk, så tror jag att han döms till sluten rättspsykiatrisk vård.
Senast redigerad av N.Y 2010-11-16 kl. 02:38.
Citera
2010-11-16, 05:38
Medlem
Bassgores avatar
Med tanke på utslag i rätt

Finns det någon möjlighet att han helt avsaknar empati. Aggressiv narcissism eller socialt avvikande?
Då kan det ju faktiskt va så att han i sin icke-ånger kanske gör det så bestialiskt han kan hitta på för att ha större chans till rättspsyk.vård.
Döms han till vård kan han va ute igen efter ett par år. Det lär väl visa sig i utvärderingen om han kör en fuling men han är ju långt ifrån den förste i så fall, som försöker sig på något sånt.

skulle varit intressant att få reda på dödsorsaken...
Citera
2010-11-16, 06:34
Medlem
Seph1roths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Jag tror att du glömde när dom gravskändade i gravkapellet. Dom öppnade kistor och ritade upp och nervända kors i pannan på dom döda.
Detta gäller alltså kusin DI och JI.

Ska ni berätta snaskigheter kan ni väl iaf berätta om rätt personer? Det var ingen släkt till Isakin som gjorde detta utan det ryktades om att de var dem vilket visades vara fel.

I övrigt vore det bra om ni lyckades med att använda rätt initialer då flera kusiner har/haft samma initialer. Blir nog dessutom rätt förvirrande för folk att läsa alla d j i etc.
Citera
2010-11-16, 06:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Angående att kusiner har nämnts så kan nämnas att det finns dokumenterat i flera domar att IJs ena kusin (82:a) begick stölder tillsammans med honom, samt också enligt egen utsago använde droger. Runt 2006-07. En åklagarmiss i gärningsbeskrivningen gjorde att domstolen inte kunna döma kusinen - trots att allt stöldgods hittades vid en husis i kusinerna Isakssons bostad. Rätten fann det inte övertygande bevisat att mannen var med in i huset där inbrottet skredde, men att han - som var den ende med körkort - kunde ha kört bilen. Domen för kusinen blev tre månaders fängelse.

En av målsägandena kände igen kusinerna i rätten, utifrån bådas utmärkande ansikts/halstatueringar.

Samma kusin förekommer dessutom i fler brottmål. 2007 fanns han i 6 delar i belastningsregistret, för bl a misshandel. Enligt frivårdens yttrande återföll han i missbruk av amfetamin, hasch och benso mellan frigivningar och ny brottslighet. I ett mål mot en tredje kusin (även han 82:a), också med ett mycket udda förnamn, återfinns kusin 2 igen. Den domen handlar om att kusin 3 olovligt innehaft samt brukat amfetamin och metamfetamin på den rättspsykiatriska avdelning där han var intagen.

Angående frågan om GMs arbetsliv/sysselsättningar/anställningar/inkomst. Det enda som framkommer i alla domar mot IJ är att han lever på socialbidrag.

Poängen med detta inlägg? Dels har fakta om IJs bakgrund efterfrågats. Uppväxt och miljö kring en gärningsman kan ibland spela in, och här kan ses att narkotikamissbruk och kriminaltet var vanligt förekommande i (åtminstone delar av) släkten.
¨

Citat:
Ursprungligen postat av SoTired
Jag tror att du glömde när dom gravskändade i gravkapellet. Dom öppnade kistor och ritade upp och nervända kors i pannan på dom döda.
Detta gäller alltså kusin DI och JI.

Här spelar den sociala miljön in, uppväxt, arv och miljö. Vilka framtidsutsikter.
Ni i tråden som väntar er ”smaskiga foton ” i FUP kan glömma det, de kommer inte att finnas med.
Citera
2010-11-16, 06:44
Medlem
Seph1roths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlis
¨

Här spelar den sociala miljön in, uppväxt, arv och miljö. Vilka framtidsutsikter.
Ni i tråden som väntar er ”smaskiga foton ” i FUP kan glömma det, de kommer inte att finnas med.

Som sagt var det inte dem.
Citera
2010-11-16, 06:51
Medlem
santos_devilles avatar
Vad fan är det här för familj. Måste finnas fler kusiner och vänner med brottsregister.

Är Isaksson en släkt med mycket droger, föräldrarna och så?
Citera
2010-11-16, 07:35
Medlem
jellesis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexus
Det finns någonting som heter haschpsykos som drabbar fler än man tror.. och det är väl inte så långsökt att en psykiskt sjuk kille som röker på kan gå in i en sådan.
Det finns till och med påståenden om att ett haschmissbruk kan lösa ut en latent liggande schizofreni.

Jag har personligen varit inblandad när 2 unga killar gick in i psykoser och den ena av dom är fortfarande fast i sin psykos mer än 30 år senare och kommer aldrig tillbaka till ett normalt liv utanför psykvården.
En psykos är ett allvarligt tillstånd.

Från Vårdguiden.

De flesta som drabbas av psykos för första gången är mellan 16 och 40 år, men sjukdomen kan förekomma under hela livet. I Sverige insjuknar cirka 20 till 30 personer per 100 000 invånare och år i psykossjukdomar för första gången. Ungefär hälften får så småningom diagnosen schizofreni.
De första tecknen på en psykos kan vara att personen drar sig undan, blir alltmer isolerad och får svårt att arbeta eller att studera. Kanske börjar han eller hon få lite udda idéer och ett annorlunda beteende. Det är vanligt att sömnen och dygnsrytmen blir störd.
Hallucinationer och vanföreställningar är exempel på symtom vid en psykos. Det innebär att personen kan höra, se eller känna sådant som inte finns. Därför kan den drabbade vara övertygad om att han eller hon är utsatt för förföljelse eller påverkan utifrån. Andra typer av övertygelser eller vanföreställningar kan handla om att till exempel föremål eller händelser får en speciell, ofta symbolisk, betydelse eller innebörd som är verklig för den som är sjuk, men som andra inte förstår.

Den killen jag känner han blev helt övertygad om att han var en biblisk figur och han tror det fortfarande, men han blev aldrig våldsam.
Min väninna har en 20 årig son som för en tid sedan gick in i en psykos med våldsamma tendenser och det är fler än en gång dom har fått ta hjälp av polisen för att få in honom på tvångsvård... som han snabbt blir utskriven ifrån.
Jag väntar bara på att få höra att han har mördat hela familjen... för det är det han hotar med.

Kanske har gärningsmannen här gått in i en psykos och i den utfört detta mord... för man måste vara riktigt sjuk för att kunna genomföra något så här vidrigt.

Så till dom som vill legalisera marijuana vill jag bara säga... ni har inte den blekaste aning om vad ni säger ja till.
Dom flesta fixar att röka det... men dom som inte gör det kan flippa totalt för resten av livet.
Är det värt det?

Instämmer. Jag är själv en av dom som inte tål thc. Gick in i en psykos för tio år sedan, hemskaste jag varit med om. Så utan en tanke på konsekvenserna så rökte jag fyra jävla bloss på en joint förra helgen och det var som att skiten började precis där det slutade. Kunde gått riktigt illa faktiskt. Så nej, det är inte bara frid och fröjd, love och legalize it! Det finns en baksida på även den medaljen....
Citera
2010-11-16, 07:47
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jellesi
Instämmer. Jag är själv en av dom som inte tål thc. Gick in i en psykos för tio år sedan, hemskaste jag varit med om. Så utan en tanke på konsekvenserna så rökte jag fyra jävla bloss på en joint förra helgen och det var som att skiten började precis där det slutade. Kunde gått riktigt illa faktiskt. Så nej, det är inte bara frid och fröjd, love och legalize it! Det finns en baksida på även den medaljen....
Starkt av dig och andra här i tråden att kliva fram och berätta om era erfarenheter.

Jag har länge försökt få fram att haschpsykoser faktiskt är en realitet, att de är allvarliga och absolut ingen myt - vilket många försöker hävda. Man kan argumentera för att haschet enbart utlöser psykoser som ändå är på väg -- men det scenario som du just beskrev talar ju emot det. Jag har stött på liknande vittnesmål/reaktioner tidigare hos människor, och är av uppfattningen haschet i sig kan vara triggern hos vissa människor.
Citera
2010-11-16, 07:55
Medlem
Vissa av er har undrat vad han gick på egentligen, ja träffade han några enstaka gånger sen han flyttade till skara. och det han köpte då var Roche 2or (Iktrovil)
Senast redigerad av Bamse1337 2010-11-16 kl. 08:06. Anledning: Felstavning
Citera
2010-11-16, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Okej, jag förstår vad du menar. Kan du möjligen hålla med mig om att samhället stigmatiserar tatueringar i ansiktet vilket får till följd att den tatuerade löper risk att sämre kunna upprätthålla en social "nivå"?

Jag håller en helt normal social nivå, har en bra tjej, ett välbetalt jobb där ja träffar kunder dagarna i ända! Så att detta med att tatueringar är "tabu", den stämpeln finns inte kvar idag. Mest hos de äldre kan man se reaktioner, ja kan av egen erfarenhet säga att mina tatueringar som är "odöljbara" mest har fått positiva reaktioner! Har fått väldigt mkt beröm av att ja vågar se ut som ja vill, att ja inte går efter nått "normalt" ideal som de flesta gör, varför ska ja vara som alla andra? Vill jag ha tatueringar i ansiktet så har jag det! Folk som dömmer andra genom utseende borde ju rannsaka sig själva innan de hoppar på oss som vågar visa vilka vi är! Sen att försöka hitta samband mellan en ond gärning och en tatuering är ju bara patetiskt! Vad jag har läst mig till så är de flesta brott av denna karaktär gjorda av tystlåtna, ensamma män. Inte folk som vill sticka ut med hjälp av kroppsutsmyckningar! För de är därför du skaffar dig en gadd i ansiktet, man vill inte vara som alla andra!
Citera
2010-11-16, 08:50
Medlem
ja kan inte svara på till 100% om han gick på iktrovil vid detta till fället. Men kan säga direkt om man tar för många av dessa tabletter kombinerat med andra preparat eller alkohol, kan det leda till att du skadar dig själv eller andra människor. Säger detta av egen erfarenhet, när ja höll på med sådana preparat så blir du helt sjuk i huvudet och tappar omdömet totalt!

Föredetta narkoman
Citera
2010-11-16, 09:06
Medlem
Radhusbiffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj0pe
Jag håller en helt normal social nivå, har en bra tjej, ett välbetalt jobb där ja träffar kunder dagarna i ända! Så att detta med att tatueringar är "tabu", den stämpeln finns inte kvar idag. Mest hos de äldre kan man se reaktioner, ja kan av egen erfarenhet säga att mina tatueringar som är "odöljbara" mest har fått positiva reaktioner! Har fått väldigt mkt beröm av att ja vågar se ut som ja vill, att ja inte går efter nått "normalt" ideal som de flesta gör, varför ska ja vara som alla andra? Vill jag ha tatueringar i ansiktet så har jag det! Folk som dömmer andra genom utseende borde ju rannsaka sig själva innan de hoppar på oss som vågar visa vilka vi är! Sen att försöka hitta samband mellan en ond gärning och en tatuering är ju bara patetiskt! Vad jag har läst mig till så är de flesta brott av denna karaktär gjorda av tystlåtna, ensamma män. Inte folk som vill sticka ut med hjälp av kroppsutsmyckningar! För de är därför du skaffar dig en gadd i ansiktet, man vill inte vara som alla andra!

Du säger att du vill visa vem du är med en tatuering i ansiktet. Vem är man om man har en tatuering i ansiktet om inte ett riktigt praktmongo. Vill man visa det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in