Citat:
Ursprungligen postat av merlin_sniper
Jag undrar mer och mer hur det egentligen fungerar med utskrivningen av ADHD mediciner till vuxna, har själv en släkting som fick tokspel (psykos) för 2 månader sedan som slutade med självmord, han var insatt på Concerta och Medikinet, hur fungerar uppföljningen av dessa patienter, alltså varken Concerta eller Medikinet är ju godkända och utprovade för vuxna?? (Från FASS: Säkerhet och fördelar med behandlingen har inte faststälts hos denna patientgrupp.)
Biverkningarna är ju inte att leka med:
Mycket Vanliga
•Huvudvärk
•Nervositet
•Sömnlöshet
Vanliga
•Humörsvängningar eller personlighetsförändringar
•Aggressivitet, agitation, oro, depression, irritabilitet och beteendestörning
Mindre vanliga
•Självmordstankar
•Ser, känner eller hör saker som inte är verkliga, tecken på psykos
•Vrede, rastlöshet eller gråtmild, extremt medveten av omgivningen, sömnsvårigheter
Övriga
•Återkommande vanföreställningar
•Självmordsförsök, störda tankar, känslolös, upprepade tvångshandlingar, tvångstankar kring enstaka saker
Alltså allvarligt, jag börjar ju undra, min släkting fick en ruggig psykos vid 34 års ålder utan haft några som helst tecken på psykisk sjukdom innan han påbörjade medicineringen, därefter personlighetsförändrad, aggresiv för att slutligen barrikadisera sig i lägenheten, tända på och stoppa pipan i mun??? Flerbarnsfar, ny lägenhet sedan ett par veckor innan händelsen.
Antidepressivt, benzo, concerta, sömnmedel.
Antidepressiva ska döva ångest och kapa "topparna och dalarna" och det som händer är att känslorna dämpas. Man tar inte allt på samma allvar, oroar sig inte. Ganska naturligt att man vågar mer än vanligt då tex "vågar man" begå självmord mm.
Läkarna skriver ut knark light på löpande band och får bjudresor och annat skit av läkemedelsföretagen som tack.
Folk blir helt personlighetsförändrade och blandar de skiten med alkohol också så blir det ofta fullständigt katastrof