• 1
  • 2
2010-11-12, 20:04
Medlem
Du eller ditt förslag är väl det som du stöttar? Jag är rätt säker på att Fredrik R t.ex. röstar på sig själv, för ifall han inte ansåg att han var passande som statsminister skulle han väl inte ställa upp? Nåja, ok, när det gäller politiska positioner så finns det ju också finfina löner att överväga, men även med sådan motivering är det bara logiskt att rösta på sig själv.
Citera
2010-11-12, 21:18
Medlem
Jopsiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allaballawalla
Varför...
Varför skulle jag rösta på mig själv om vem vi ska äta upp? Jag har ju inte något kött som ingen annan vill ha.
Edit: jag förstår hur du menar nu
Senast redigerad av Jopsik 2010-11-12 kl. 21:27.
Citera
2010-11-12, 22:18
Medlem
Nej, bara ett tecken på bra självförtroende.
Citera
2010-11-12, 22:27
Medlem
ceterus avatar
Det beror nog på vems moral vi talar om. Moralen ter sig annorlunda hos varje individ som finns och den ter sig annorlunda beroende på vart i världen man är. Om man själv anser att man faktiskt är ett bra eller bästa valet så är det snarare omoraliskt att inte rösta på sig själv. Sen handlar det ju om hur ärlig man faktiskt är med sig själv.
Citera
2010-11-12, 23:33
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Det beror nog på vems moral vi talar om. Moralen ter sig annorlunda hos varje individ som finns och den ter sig annorlunda beroende på vart i världen man är. Om man själv anser att man faktiskt är ett bra eller bästa valet så är det snarare omoraliskt att inte rösta på sig själv. Sen handlar det ju om hur ärlig man faktiskt är med sig själv.

Fast jag tror inte att det är denna moralsyn, den beskrivande, som är intressant här. Att många har olika moraluppfattningar, individuellt och kulturellt, är ett trivialt faktum i sammanhanget. Och frågar man om en viss handling är moralisk så frågar man inte efter ett svar i förhållande till en viss moralisk kontext, exempelvis en särskild individs eller kulturs moraluppfattning. För svaren bestäms då helt av vad folk faktiskt tycker - och det är ju inte till någon hjälp alls.

Vad man undrar är om det är moraliskt, om det är rimligt att tycka att det är moraliskt och på vilka grunder man kan tycka detta.
Citera
2010-11-13, 00:00
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morton
Fast jag tror inte att det är denna moralsyn, den beskrivande, som är intressant här. Att många har olika moraluppfattningar, individuellt och kulturellt, är ett trivialt faktum i sammanhanget. Och frågar man om en viss handling är moralisk så frågar man inte efter ett svar i förhållande till en viss moralisk kontext, exempelvis en särskild individs eller kulturs moraluppfattning. För svaren bestäms då helt av vad folk faktiskt tycker - och det är ju inte till någon hjälp alls.

Vad man undrar är om det är moraliskt, om det är rimligt att tycka att det är moraliskt och på vilka grunder man kan tycka detta.

Jag som tar avstånd från allt var moral innebär, jag har svårt att ge ett vettigt svar utan att först ifrågasätta moralen kring tillställningstagandet.
Och folk utgår ju ifrån sin egna moral när de svarar på frågan, tror det kommer bli mycket klydd då faktiskt.

Kanske borde ursprungliga frågeställningen tänkas om.
Citera
2010-11-13, 00:07
Medlem
Borde inte svaret vara rätt självklart? Om Reinfeldt ägnar en hel valrörelse åt att övertyga folk om att de bör rösta på M, och sedan när valdagen väl kommer, röstar han själv på S, borde vi inte i så fall undra över varför han hela tiden har försökt övertyga folk om att rösta på M? Det rimliga borde ju vara att han övertygar folk om att rösta på idéer han själv tror på. Alltså är det självklart att han ska rösta på M. Hade han velat rösta på S, hade han väl försökt övertyga folk om att rösta på S. Det är moraliskt att försöka övertyga folk om att rösta på idéer som man själv uppriktigt tror på.
Citera
2010-11-13, 00:20
Medlem
Mortons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Jag som tar avstånd från allt var moral innebär, jag har svårt att ge ett vettigt svar utan att först ifrågasätta moralen kring tillställningstagandet.
Och folk utgår ju ifrån sin egna moral när de svarar på frågan, tror det kommer bli mycket klydd då faktiskt.

Kanske borde ursprungliga frågeställningen tänkas om.

Visst utgår man från sin egen moraluppfattning när man försöker besvara en sådan fråga. Men din moraluppfattning är ju en uppfattning om vad som är moraliskt riktigt. Och det är ju just det som är det intressanta, inte att du råkar hysa just den och den moraluppfattningen.
Citera
2010-11-13, 00:31
Medlem
Tyyps avatar
Inte sålänge du ärligt tycker att du passar bäst för uppgiften... Skulle bli förvånad om vår statsminister Fredik Reinfeldt röstar rött
Citera
2010-11-16, 01:49
Medlem
Kurdts avatar
Det har väl inte med moral att göra överhuvudtaget!? Självklart röstar alla på sig själva och alla har alltid gjort det i alla situationer (nåt obskyrt undantag finns det säkert). Om det nu är typ personval el. liknande vi pratar om...
Citera
2010-11-19, 11:22
Bannlyst
En röst på sig själv kan ju alltid vara objektiv
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem