2010-11-11, 14:02
Medlem
Moots avatar
Hej!

Nyligen har familjen införskaffat en iMac 27" som är mediadator i vardagsrummet. Sen tidigare har jag lekt lite med applescript (har en Macbook), så jag tänkte fixa så att jag kunde kontrollera musiken i Spotify på distans.

Jag vet att det finns andra sätt, en fjärrkontroll eller en app till iPhone, men de fungerar inte med Spotify. Applescript för iTunes är enklare, då Spotify inte har en ordbok osv. Hur som helst bytar man låt med Command+Höger/Vänster-pil.

Således vill jag skriva ett applescript som jag kan köra via SSH för att byta låt. Mitt nuvarande script ser ut såhär:

tell application "Spotify" to activate
tell application "System Events"
tell process "Spotify"
key code 124 using {command down}
end tell
end tell

Det här fungerar perfekt när jag kör "osascript next" lokalt på datorn, men över SSH (samma användare som är inloggad) så händer inget. Alternativt så försöker den öppna Spotify (en ny ikon i dock som bara hoppar tills nuvarande Spotify avslutas).

Optimalt vore om jag kunde skicka "Play", "Next Track" osv via iMac's mediaknappar, då Spotify förstår dem (men inte scripting, så man kan inte köra "tell app spotify play"). Vet någon hur man gör detta? Eller blir det samma fel som jag nu har?

Tack på förhand. Jag är ny på Applescript, så det kanske finns en bättre lösning än det jag tänker på. Har googlat en del också, men har fastnat.
Citera
2010-11-14, 15:15
Medlem
Moots avatar
Bump.

Om ingen vet så får tråden helt enkelt dö^^.

Som sagt, jag vill bara skicka tangenttryckningar via AppleScript.
Citera
2010-11-14, 20:17
Medlem
Nästa spår:
Föregående spår:

Play/pause:

Döp skripten till något passande och spara i valfri mapp på din iMac.
Redigera din ~/.bash_profile och lägg till exempel till
Kod:
alias next='cd /Users/XXX/YYY/ && osascript next.scpt'

next i ssh-sessionen spelar nästa låt.

Hurra!
Senast redigerad av Nattbussen 2010-11-14 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in