2010-11-11, 12:24
Medlem
Varför har man det? Dvs att ena pupillen blir mindre än den andra, eller inte ökar/minskar på samma sätt som den andra när man lyser på dem?
Citera
2010-11-11, 12:26
Medlem
seven09s avatar
För att du behöver glasögon. Mina är ojämna när jag tar ur linserna.
Citera
2010-11-11, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seven09
För att du behöver glasögon. Mina är ojämna när jag tar ur linserna.

Uhm nej. Det är samma med och utan linser
Citera
2010-11-11, 17:30
Medlem
swaydizzles avatar
Det är faktiskt en bra fråga, som egentligen är två frågor.

Springer du runt med pupiller i olika storlek så kallas tillståndet för anisokori och beror oftast på medicin eller drogpåverkan, eller i väldigt sällsynta fall infektion i en nervknut bakom ögonen. Orsaken kan också vara oklar och ofarlig. Du kan själv framkalla det under en kort stund om du täpper till ena ögat under en längre tidsperiod.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Anisocoria

I det andra fallet gällande lystest, så är det viktigt att se när och hur pupillerna reagerar.

I normala fall så ska båda ögonen reagera likadant, dvs. vid ljus på ena ögat så kontraheras pupillerna, medan du skiftar öga så dilateras båda pupiller och när du så lyser på det andra ögat så kontraheras båda alltså igen.

Om du då t.ex. lyser i ett öga och ingen av pupillerna kontraheras, så är felet sensoriskt (dvs. vägen från öga till hjärna). Felet kan enkelt sagt då ligga i n. opticus.

Om du lyser i ett öga och det kontraheras, medan det andra ögat inte reagerar, så tyder det på att felet ligger hos den motoriska kopplingen till det icke-reagerande ögat (dvs. vägen från hjärna till öga). Här kan felet enkelt sagt ligga hos n. oculomotorius.

Lite klyddig att förklara, du kan läsa det lite mer ingående här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pupillary_light_reflex

Är detta något som kan inkluderas i din samling av symtom, eller varför undrar du?

MVH
Citera
2010-11-11, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swaydizzle
Det är faktiskt en bra fråga, som egentligen är två frågor.

Springer du runt med pupiller i olika storlek så kallas tillståndet för anisokori och beror oftast på medicin eller drogpåverkan, eller i väldigt sällsynta fall infektion i en nervknut bakom ögonen. Orsaken kan också vara oklar och ofarlig. Du kan själv framkalla det under en kort stund om du täpper till ena ögat under en längre tidsperiod.

Läs mer här: http://en.wikipedia.org/wiki/Anisocoria

I det andra fallet gällande lystest, så är det viktigt att se när och hur pupillerna reagerar.

I normala fall så ska båda ögonen reagera likadant, dvs. vid ljus på ena ögat så kontraheras pupillerna, medan du skiftar öga så dilateras båda pupiller och när du så lyser på det andra ögat så kontraheras båda alltså igen.

Om du då t.ex. lyser i ett öga och ingen av pupillerna kontraheras, så är felet sensoriskt (dvs. vägen från öga till hjärna). Felet kan enkelt sagt då ligga i n. opticus.

Om du lyser i ett öga och det kontraheras, medan det andra ögat inte reagerar, så tyder det på att felet ligger hos den motoriska kopplingen till det icke-reagerande ögat (dvs. vägen från hjärna till öga). Här kan felet enkelt sagt ligga hos n. oculomotorius.

Lite klyddig att förklara, du kan läsa det lite mer ingående här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Pupillary_light_reflex

Är detta något som kan inkluderas i din samling av symtom, eller varför undrar du?

MVH

Hmm mja, jag var inne förra veckan för min TN, på akuten, och det slutade med en CT för att ögonen inte reagerade normalt och olika. CTn visade inget nytt.

Det börjar ju bli ju helt hysteriskt, jag kan ju inte röntga hjärnan så fort jag sätter en fot på sjukhuset liksom. Snart blir det väl fel på den av strålningsskador om inget annat.

Jag funderade på om det kunde komma sig av smärtpåverkan eller min normala medicinering.
Citera
2010-11-11, 18:28
Medlem
EulerBoys avatar
Lite spekulationer.

I sinus cavernosa passerar bl.a. N.oculomotorius men också de två översta grenarna av N.trigeminalis (maxillaris och oftalmicus). Sinus cavernosa är också ett ganska fullpackat område, med små marginaler för ökat tryck såsom blödningar eller deformerade kärl.

Så det är iaf inte anatomiskt omöjligt att ha TN symtom tillsammans med mydriasis om orsaken skulle ligga i SC. Är det strikt unilateral TN så bör dilateringen vara på samma sida som TN-smärtan.

Citera
2010-11-11, 19:43
Medlem
swaydizzles avatar
Bra spekulerat, kan mycket väl vara så. Dock så är det vanligare med känselbortfall än smärta om trycket kommer i sinus cavernosus.

Bellen, hade du inte kunnat skapa en tråd som heter "Bellens symtom" eller något, där du skriver ner hela din sjukdomshistoria, inklusive alla symtom och mediciner. Därefter kan du uppdatera när det tillkommer symtom och/eller medicin osv... Det blir lite skevt att diskutera enskilda symtom när de egentligen ska sättas in i ett större sammanhang.
Citera
2010-11-11, 22:05
Medlem
Citat:
Bra spekulerat, kan mycket väl vara så. Dock så är det vanligare med känselbortfall än smärta om trycket kommer i sinus cavernosus.

Bellen, hade du inte kunnat skapa en tråd som heter "Bellens symtom" eller något, där du skriver ner hela din sjukdomshistoria, inklusive alla symtom och mediciner. Därefter kan du uppdatera när det tillkommer symtom och/eller medicin osv... Det blir lite skevt att diskutera enskilda symtom när de egentligen ska sättas in i ett större sammanhang.

Fast hur intressant är det att diskutera mitt syndrom? Seriöst, jag gissar att minst 9 av 10 tycker det är öken. Dessutom känner man sig som en gnällspik och hysteroid då
Citera
2010-11-11, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EulerBoy
Lite spekulationer.

I sinus cavernosa passerar bl.a. N.oculomotorius men också de två översta grenarna av N.trigeminalis (maxillaris och oftalmicus). Sinus cavernosa är också ett ganska fullpackat område, med små marginaler för ökat tryck såsom blödningar eller deformerade kärl.

Så det är iaf inte anatomiskt omöjligt att ha TN symtom tillsammans med mydriasis om orsaken skulle ligga i SC. Är det strikt unilateral TN så bör dilateringen vara på samma sida som TN-smärtan.

Jag förstår inte riktigt om du menar att det där jiddret skulle kunnavara det som orksakade TN, eller om TN skulle orsaka jiddret?

Hur som har variationen aldrig tidigare noterats vid smärtskov

Det var dock samsidighet, den avvikande pupillen låg på samma sida som TN, som oftast håller sig enbart till vänster.

Edit: eller jag trodde det iaf, eftersom lyste mig i vänster öga hela tiden, det kanske egentligen betydde att det var höger som inte uppförde sig då?

Citat:

Uhm? känselbortfall vart?
Senast redigerad av Bellen 2010-11-11 kl. 22:15.
Citera
2010-11-11, 23:39
Medlem
swaydizzles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Fast hur intressant är det att diskutera mitt syndrom? Seriöst, jag gissar att minst 9 av 10 tycker det är öken. Dessutom känner man sig som en gnällspik och hysteroid då

Öh, öken är det absolut inte. Däremot är dina symtom utspridda i olika trådar, så där snackar vi öken om man seriöst ska försöka sätta ihop allihopa i en lista. Det gör du bäst själv.

Det är väl bättre att starta en stor tråd om dig än att du startar massa små trådar där du skriver ut isolerade symtom. Enligt mig alltså en större möjlighet att du får hjälp om du gör så.

Fast det är ju självklart upp till dig.

Citat:
Uhm? känselbortfall vart?

Vi snackar om n. ophtalmicus och n. maxillaris, så i deras utbredningsområde, vilket i princip betyder ansiktet minus underkäken.
Citera
2010-11-11, 23:44
Medlem
Citat:
Öh, öken är det absolut inte. Däremot är dina symtom utspridda i olika trådar, så där snackar vi öken om man seriöst ska försöka sätta ihop allihopa i en lista. Det gör du bäst själv.

Det är väl bättre att starta en stor tråd om dig än att du startar massa små trådar där du skriver ut isolerade symtom. Enligt mig alltså en större möjlighet att du får hjälp om du gör så.

Fast det är ju självklart upp till dig.

Vi snackar om n. ophtalmicus och n. maxillaris, så i deras utbredningsområde, vilket i princip betyder ansiktet minus underkäken.

Ja asså jag menade inte att vara otrevlig eller dryg. Ber om ursäkt. Jag är hemskt tacksam för alla svar jag får.

Om det är känselbortfall där. Det känns udda, och samma om det gäller då det motsatta, smärtpåverkan.

Min TN ligger i över och underkäke och aldrig i den tredje grenen, till vänster, och bara i överkäke till höger, men där har jag bara haft typ 5 attacker totalt, så det vette tusan vad det riktigt är.
Citera
2010-11-12, 00:22
Medlem
swaydizzles avatar
Citat:
Om det är känselbortfall där. Det känns udda, och samma om det gäller då det motsatta, smärtpåverkan.

Min TN ligger i över och underkäke och aldrig i den tredje grenen, till vänster, och bara i överkäke till höger, men där har jag bara haft typ 5 attacker totalt, så det vette tusan vad det riktigt är.

Den tredje grenen är n. mandibularis som leder sensoriskt från underkäken, så jag tror du menar första grenen då i din första mening.

http://www.neuro24.de/trigeminus6.jpg

Ja, det hela låter besynnerligt. Detta med dina pupiller låter heller inte okej, hur länge har du haft det så?

Du behöver inte ursäkta dig, det var mer ett tips som jag tycker du borde följa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in