2010-11-11, 12:18
Medlem
ch4rless avatar
Hej Flashback.

Min arbetskamrat och jag har en liten undran över vad som gäller med praktikanter på arbetsplatsen och vad de får utföra för arbete.

Vi är nämligen 2st personer som arbetar på vår arbetsplats. Vi jobbar båda ca 81-82%.

Vi har en praktikant sedan tidigare och nu ska vi få hit en till praktikant från arbetsförmedlingen på måndag. Den första praktikanten har inte samma arbetsuppgifter som vi riktigt utan mer "hjälper till" och "går med" en av oss. Han är bra att ha men vi klarar oss IMO mer än väl bara vi 2 anställda ihop med vår praktikant.

Men den nya praktikanten ska vi lära sköta orderprogrammet och stå i kassan osv. Dvs näst intill helt ordinarie arbetsuppgifter. Kommer säkert fulas så han när han är någorlunda upplärd kommer få vara själv i butiken vid något tillfälle...

Ingen av oss har som sagt heltid, båda skulle självklart vilja ha det. Vi tycker ju det är lite fult att ta in gratis-praktikanter då...

Min kollega är med i Handels men de gör inte ett smack (såklart)

Vafan liksom?
Citera
2010-11-11, 12:30
Medlem
Ja fyfan, ta in praktikanter och ge dem värdefull kassaerfarenhet bara sådär! Jävla företagare!
Citera
2010-11-11, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Ja fyfan, ta in praktikanter och ge dem värdefull kassaerfarenhet bara sådär! Jävla företagare!

Är inte mycket att ha om man bara får praktikplatser, kassan lär man sig ju på nån timme ändå så..
Citera
2010-11-11, 12:44
Medlem
ch4rless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Är inte mycket att ha om man bara får praktikplatser, kassan lär man sig ju på nån timme ändå så..

Snarare 5 min på vår arbetsplats... Så, nej. Praktikanten i fråga kommer inte få ut apmycket av praktiken själv. Han kommer få massa skitjobb som "röj upp det där" osv
Citera
2010-11-11, 12:59
Medlem
ch4rless avatar
En annan fråga är: Får praktikanter sköta butiken själva? Dvs får dem öppna, sköta butiken (vara ensam ansvarig på plats) och stänga. Allt själva?
Citera
2010-11-11, 13:17
Bannlyst
En praktikant får inte var själv i butiken utan ska ha en handledare som
hjälper praktikanten i jobbet !

Insidenews
Citera
2010-11-11, 13:30
Medlem
Elikos avatar
Tror ni inte att företaget vill byta ut TS och kompanjon då?

Kan man bli utnyttjad som praktikant? Händer det ofta?
Citera
2010-11-11, 13:50
Medlem
swebarbs avatar
Sen när får praktikanter hantera kassan, måste inte nån stå bredvid? minns när jag gick på praktik så var det enda i princip som man inte fick göra. är det annat idag eller?
Citera
2010-11-11, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Sen när får praktikanter hantera kassan, måste inte nån stå bredvid? minns när jag gick på praktik så var det enda i princip som man inte fick göra. är det annat idag eller?

Sist jag praktiserade vilket var kanske 3-4 år sen så fick jag inte heller stå i kassan.
Citera
2010-11-11, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eliko
Tror ni inte att företaget vill byta ut TS och kompanjon då?

Kan man bli utnyttjad som praktikant? Händer det ofta?

Frågan är snarare om det finns praktikplatser där man inte blir utnyttjad..
Citera
2010-11-11, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Frågan är snarare om det finns praktikplatser där man inte blir utnyttjad..
Precis. Som praktikant tjänar man ~225 kr per DAG varav majoriteten av dessa pengar är från staten. Och eftersom det råder kompetensinflation har dessa praktikanter oftast mer än väl utbildning för det som de ska göra, så gör de arbetet nästan lika bra som de anställda minus eventuell erfarenhet.
Ibland kan ju praktikanten göra ett bättre jobb än de anställda om arbetet läger tyngd på kunskapens färskhet snarare än erfarenheter.

Så klart man blir utnyttjad.
Citera
2010-11-11, 14:38
Medlem
ch4rless avatar
Ingen som har nån susning om eventuella påföljder för arbetsgivaren om praktikanter utnyttjas på det sättet att de sköter butiken själva, dvs öppnar, stänger, ensamt ansvariga för butiken, står i kassan utan handledare på plats, osv.?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in