2004-07-04, 12:55
Medlem
LadyTieras avatar
brott mot regel; 1.8. Det är EJ tillåtet att bryta mot personuppgiftslagen (PUL).

och

1.5. Att direkt uppmana till brott är förbjudet.

länk;
http://217.75.104.59/scandinavia/showthread.php?p=1143846#post1143846

kommentar; efter tydliga tillsägelser från moderator i den aktuella tråden så bryter han med flit mot reglerna, jag skulle gissa att herr adolf hitler inte blir långvarig på forumet om man läser igeonom hans senaste inlägg.

en rejäl skärpning eftersöks.

Inlägget har blivit editerat av admin2.
2004-07-04, 13:22
Medlem
Samhains avatar
Får jag fråga vad som är så speciellt med det här fallet?

Jag skulle förstå om ni moderatorer ansåg att så länge personen ifråga inte är dömd ska han heller inte hängas ut men varför hänvisar ni till PUL i det här fallet när ni i Knutbytråden tillåter publicering av namn?
2004-07-04, 13:48
Medlem
M2ks avatar
Låter festligt: "Varning till Adolf Hitler"

Du skulle varit statsmoderator i Tyskland på 1930-talet, LT.
2004-07-04, 13:55
Medlem
ahlmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Låter festligt: "Varning till Adolf Hitler"

Du skulle varit statsmoderator i Tyskland på 1930-talet, LT.
Skulle kanske varit bättre med livstidsban då...

Hoppas inte hr Hitler är här bara för att paja/"ha kul". Såna typer jobbar inte på Proffice.
2004-07-04, 13:59
Medlem
Fet-Everts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samhain

Jag skulle förstå om ni moderatorer ansåg att så länge personen ifråga inte är dömd ska han heller inte hängas ut men varför hänvisar ni till PUL i det här fallet när ni i Knutbytråden tillåter publicering av namn?
Kan bero på att regel nummer 11 är lite luddig och diffus. En bättre väg vore att klart och tydligt skriva att PUL gäller, för faktum är att PUL gäller för elektroniska anslagstavlor och det är den som driver sajten, samt moderatorernas uppgift att se till att den efterlevs.

11. Var försiktig med personuppgifter. Att publicera personnummer och påståenden som inte kan styrkas är inte tillåtet.

Det vore bra om Admin och moderatorerna kunde enas om hur reglerna ska tolkas så att samma förutsättningar gäller i alla forum och att det råder konsekvens i bedömningarna.

Ska lagen följas så är det väldigt strikt med att publicera personuppgifter mot dennes medgivande. Jag får knappast lägga ut en lista över dömda pedofiler i mitt län. Här har vi en moderator som talar om vad de två personerna som friades för styckmordet på en prostituerad kvinna, men av tingsrätten ansågs ha styckat kvinnan trots att detta var preskriberat.
http://217.75.104.59/scandinavia/showpost.php?p=1135663&postcount=2
2004-07-04, 14:15
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fet-Evert
Kan bero på att regel nummer 11 är lite luddig och diffus. En bättre väg vore att klart och tydligt skriva att PUL gäller, för faktum är att PUL gäller för elektroniska anslagstavlor och det är den som driver sajten, samt moderatorernas uppgift att se till att den efterlevs.

11. Var försiktig med personuppgifter. Att publicera personnummer och påståenden som inte kan styrkas är inte tillåtet.

Det vore bra om Admin och moderatorerna kunde enas om hur reglerna ska tolkas så att samma förutsättningar gäller i alla forum och att det råder konsekvens i bedömningarna.

Ska lagen följas så är det väldigt strikt med att publicera personuppgifter mot dennes medgivande. Jag får knappast lägga ut en lista över dömda pedofiler i mitt län. Här har vi en moderator som talar om vad de två personerna som friades för styckmordet på en prostituerad kvinna, men av tingsrätten ansågs ha styckat kvinnan trots att detta var preskriberat.
http://217.75.104.59/scandinavia/showpost.php?p=1135663&postcount=2

Jo men då vore det väl bättre av Tiera att hänvisa till de interna reglerna än att slänga PUL i ansiktet på folk. Det vore kanske på plats att Admin en gång för alla klargjorde vad som gäller. Att som nu tillåta namnpublicering i vissa trådar men varna för detsamma i andra är ohyggligt inkonsekvent och ger bara ett oprofessionellt intryck.

LT tycker tydligen inte ämnet är intressant nog att besvara
2004-07-04, 14:21
Bannlyst

ok. som vanligt har vi fri vilja att tycka saker i sverige. så vad säger ni om denna:

"jag tycker inte att "tex" mats qwisth ska ha 861206-XXXX som personnummer?

detta är min åsikt i laglig form, även om det är olagligt att skriva ut personummer?! lagligt javisst, men diffust.

pul?! well..
2004-07-04, 14:22
Bannlyst
Citat:

Därför att moderatorer aldrig har tordats röra Knutbyskiten, och kommer aldrig att tordas. Det är skillnad på folk och folk som bekant. Tror knappast att någon moderator har läst allt i de trådarna, och ser ganska friskt mellan fingrarna där. De gånger det har varit på tal om att låsa tråden så har de vägrat.

Att hänga ut folk för att de varit otrogna eller annat skit i Knutbytråden går fint, men att namnge en pedofil som är bunden till brottet via DNA är konsekvent nog inte tillåtet.
Men jag är varken förvånad eller någon som tänker klaga på varningen. Tycker bara att det är komiskt att vissa här anser barnamördare stå högre i kurs än några pingstvänner.
2004-07-04, 14:36
Medlem
LadyTieras avatar
varningen diskuterades med admin2 innan den offentligjordes.

jag finner det inte lönt att diskutera mer eftersom han som fick varningen inte har protesterat.

finner ni felaktigheter i knutbytråden så ta upp det med berörda moderatorer eller klicka på report post innan ni gnäller.

slut.
2004-07-04, 14:41
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyTiera
varningen diskuterades med admin2 innan den offentligjordes.

jag finner det inte lönt att diskutera mer eftersom han som fick varningen inte har protesterat.

finner ni felaktigheter i knutbytråden så ta upp det med berörda moderatorer eller klicka på report post innan ni gnäller.

slut.

Det är inte mycket du finner lönt att diskutera. Jag ställde på ett trevligt sätt en högst betydelsefull fråga som egentligen inte har med varningen att göra. Att du som Supermoderator inte finner det intressant är ju rent hisnande. När du dessutom är moderator i ett forum som behandlar kriminologi och inte kan eller vill besvara en fråga gällande en av de mest omdiskuterade lagarna idag så tycker jag att det är dags för admin att se över din status här på forumet.
2004-07-04, 14:47
Bannlyst
Citat:
Att du som Supermoderator inte finner det intressant är ju rent hisnande. När du dessutom är moderator i ett forum som behandlar kriminologi och inte kan eller vill besvara en fråga gällande en av de mest omdiskuterade lagarna idag så tycker jag att det är dags för admin att se över din status här på forumet.

Du verkar inte fatta att det bara är jobbigt att höra samma tjafs hela tiden.
http://217.75.104.59/scandinavia/showpost.php?p=1143838&postcount=38

Skicka ett PM till admin istället, så slipper vi andra få höra ditt gnatande mot l-t som supermoderator.
2004-07-04, 14:50
Medlem
Samhains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bizarre
Du verkar inte fatta att det bara är jobbigt att höra samma tjafs hela tiden.
http://217.75.104.59/scandinavia/showpost.php?p=1143838&postcount=38

Skicka ett PM till admin istället, så slipper vi andra få höra ditt gnatande mot l-t som supermoderator.

Det är väl ingen som tvingar dig att läsa

Jag har för övrigt pm:at admin men jag tycker lik förbannat att hon som supermoderator har en skyldighet att besvara en frågeställning som så till den höga grad inkräktar på vad som ska vara ett av hennes "specialområden".
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in