2004-07-05, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
Någon som har hört om det?

Jag har läst lite om det här och där och det låter intressant.

Tydligen är det uppföljaren till SR-71 Blackbird och ska drivas med en ramjet motor. Ska ha hastigheter > Mach 6.

SR71 utvecklades i slutet på 60-talet och klara av Mach 3.2 så det borde vara rimligt att nu, 35 år senare, klarar vi av Mach 6.

Liten rättelse. SR-71 utvecklades i början på 60talet vilket inte gör bedriften mindre.

Citat:
Konstigt är att det har inte kommit ut något officielt om det.

Både F117 och B2 blev officiella 5 år efter de togs i tjänst.

Aurora antas vara driven av en ny typ av pulsjet (som förmodligen är någon
form av ramjet/scramjet. Det har synts märkliga 'contrails' över nevadaöknen, en sorts rökdonuts. Det är troligt att aurora var ett experimentfpl som aldrig togs i tjänst.

B-2:an blev officiell innan den togs i tjänst. Harold Brown, försvarsminister under Carter talade om att ATB (Advanced Technology Bomber) var under konstruktion i valkampen med Reagan.

B-2:an har mycket riktigt byggts i 21 eller 22 exemplar (åtminstone en användes till statiska tester och togs aldrig i tjänst).
Planets astronomiska pris gjorde att man aldrig köpte de 144 (tror jag det var) man hade tänkt från början.

Sedan kan jag ju tillägga att SR-71:an inte alls var lätt att se på radarn. Det var i själva verket ett av de första signaturanpassade planen. Tex är den målade en sorts radarabsorberande färg. Tittar man på planformen är det tydligt att den är signaturanpassad. Dock gick aerodynamiken för signaturanpassningen, vilket är nödvändigt vid dessa hastigheter.
Citera
2004-07-05, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigDuke
Nej, har för mig närmare 2 st men jag kan ha fel.

21.

Citat:
Ursprungligen postat av BigDuke
I ett discoveryprogram säger de något i stil med att bränslet till SR-71 är så special att det är dyrare än världens finaste whisky. Dessutom blir planets yta väldigt varm under färd och således expanderar så man har lämnat visst utrymme för att material i tankar och kropp ska kunna flexa lite. Detta medför att planet läcker bränsle när det står tankat på marken...

Jag har aldrig sett någon prissiffra men det kan mycket väl stämma. Det är en variant av JP-7. Soppan är inte direkt lättantändlig utan används till att kyla
av flygkroppen under flygningen. Flygkroppen läcker dessutom när den står på marken så det första planet för göra när den kommer upp i luften är att tanka.
Temperaturen vid luftintagen kan nå 1100 celsius!
Citera
2004-07-05, 23:56
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
nåväl, nu till självaste haken. de tidigare nämda planen blev officiella då de togs ur bruk. det här var hysch hysch tills efter irak kriget - slutsats: de har slängt ihop nya grejer nu.
........
nä nu får det vara slut på detta evinnerliga nattsuddande. putell på er grevar och baroner
Vilka plan menar du blev oficiella då de togs ur bruk? Eller är det nattsundandet som ligger bakom en liten tangentsaltomotal?

/L
Citera
2004-07-05, 23:59
Medlem
Liftarens avatar
Citat:
Tänk då Mach 6...finns inga försvarssystem som kan komma ikapp det
Är man bara förvarnad så behöver man inte komma i kapp, räcker med att möta. Jämför med de antirobotsystem som finns på fartyg.

/L
Citera
2004-07-06, 00:19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Vilka plan menar du blev oficiella då de togs ur bruk? Eller är det nattsundandet som ligger bakom en liten tangentsaltomotal?

/L

de som posten inleddes med. turbo-niclas berättade om sr-71 blackbird och b2 bombaren och frågade nyfiket och aurora projektet. salt och motell får du gott ha för dig själv, jag är visst inte ensam om att nattsudda här
Citera
2004-07-06, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liftaren
Är man bara förvarnad så behöver man inte komma i kapp, räcker med att möta. Jämför med de antirobotsystem som finns på fartyg.

/L

Rätt och fel.
Det är inte bara farten som räddar tex SR-71:an, det är också höjden.
Det är inte många robotar som är kapabla att kunna operera på SR-71:ans marschhöjd (30km+). Dom kan nog flyga där men dom kan inte svänga, därtill är luften för tunn. Dom antirobotsystem som finns väntar tills målet kommer in i deras envelop. Tex Sovjet hade sjömålsrobotar som marschade 500 m över SM-2:s topphöjd för att, över målet lägga sig i en brant dykning.
Den enda någorlunda moderna SAM som kunde bekämpa SR-71 torde väl vara SA-5. Det har försökts ett antal gånger utan att lyckas. Det är också meningslöst att skicka upp jaktflyg om SR-71:an håller rak kurs (om den svänger tappar den fruktansvärt med höjd), det finns inga jaktrobotar som funkar på den höjden.
Citera
2005-04-11, 16:06
Medlem
david_båths avatar
http://img135.echo.cx/img135/6962/aurora8xg.jpg

Vad tror ni om denna bild? Ser fake ut men cool i alla fall.
Om den nu är fake så borde den finnas med ett riktigt plan istället....ingen som har?
Citera
2005-04-11, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av david_båth
http://img135.echo.cx/img135/6962/aurora8xg.jpg

Vad tror ni om denna bild? Ser fake ut men cool i alla fall.
Om den nu är fake så borde den finnas med ett riktigt plan istället....ingen som har?
Det är från filmen Stealth ( http://www.imdb.com/title/tt0382992/ ) med Jessica Biel.

Jag har för mig att Aurora går under namnet SR-90 Casper, men det är bara något jag har hört för länge sedan.
Citera
2005-04-11, 16:56
Bannlyst
http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/aurora.htm
Lite mer ögon godis...
Citera
2005-04-11, 17:02
Medlem
david_båths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spetznas
Det är från filmen Stealth ( http://www.imdb.com/title/tt0382992/ ) med Jessica Biel.

Jag har för mig att Aurora går under namnet SR-90 Casper, men det är bara något jag har hört för länge sedan.

Men, vare så tråkigt. Hollywoodfilm.
Aja, tack!
Citera
2005-04-11, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av david_båth
Men, vare så tråkigt. Hollywoodfilm.
Aja, tack!
Jag tycker att både flygplanet och henne är snygga
Citera
2005-04-11, 22:43
Bannlyst
Adaptive Camouflage
Sensor-and-display systems would create illusions of transparency.

http://www.nasatech.com/Briefs/Aug00/NPO20706.html
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in