Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
Någon som har hört om det?
Jag har läst lite om det här och där och det låter intressant.
Tydligen är det uppföljaren till SR-71 Blackbird och ska drivas med en ramjet motor. Ska ha hastigheter > Mach 6.
SR71 utvecklades i slutet på 60-talet och klara av Mach 3.2 så det borde vara rimligt att nu, 35 år senare, klarar vi av Mach 6.
Jag har läst lite om det här och där och det låter intressant.
Tydligen är det uppföljaren till SR-71 Blackbird och ska drivas med en ramjet motor. Ska ha hastigheter > Mach 6.
SR71 utvecklades i slutet på 60-talet och klara av Mach 3.2 så det borde vara rimligt att nu, 35 år senare, klarar vi av Mach 6.
Liten rättelse. SR-71 utvecklades i början på 60talet vilket inte gör bedriften mindre.
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
Konstigt är att det har inte kommit ut något officielt om det.
Både F117 och B2 blev officiella 5 år efter de togs i tjänst.
Både F117 och B2 blev officiella 5 år efter de togs i tjänst.
Aurora antas vara driven av en ny typ av pulsjet (som förmodligen är någon
form av ramjet/scramjet. Det har synts märkliga 'contrails' över nevadaöknen, en sorts rökdonuts. Det är troligt att aurora var ett experimentfpl som aldrig togs i tjänst.
B-2:an blev officiell innan den togs i tjänst. Harold Brown, försvarsminister under Carter talade om att ATB (Advanced Technology Bomber) var under konstruktion i valkampen med Reagan.
B-2:an har mycket riktigt byggts i 21 eller 22 exemplar (åtminstone en användes till statiska tester och togs aldrig i tjänst).
Planets astronomiska pris gjorde att man aldrig köpte de 144 (tror jag det var) man hade tänkt från början.
Sedan kan jag ju tillägga att SR-71:an inte alls var lätt att se på radarn. Det var i själva verket ett av de första signaturanpassade planen. Tex är den målade en sorts radarabsorberande färg. Tittar man på planformen är det tydligt att den är signaturanpassad. Dock gick aerodynamiken för signaturanpassningen, vilket är nödvändigt vid dessa hastigheter.

men cool i alla fall.