2010-11-11, 21:13
Medlem
fluffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leo135
De där blodröda prickarna är precis vad jag har! Och förloppet är exakt detsamma förutom synen, den är alltid lite halvkass (ska egentligen använda glasögon).

Har dock inte fått dem på hela kroppen ännu.

Tillägg: Tror du att du skulle kunna kolla vad det hette?

Jag vet faktiskt inte hur jag skall kolla upp vad det hette, skulle va kul å googla det dock. Detta var ungefär 2004.

En grej vill jag nämna, dom gjorde hudprov på mig, rakbladade loss två stycke hud från min höft. Som två 1 euro centare, ok inte massivt stora men stora om man jämför med "hudflagor som inte ger ärr". Dom sa att "kommer bara ta en hudflaga, som när man flagar från solbränna". Jag drog bort plåstret dagen efter och såg två HÅL rakt in i huden, nån centimeter in. Det kom vätska och var å skit från dem länge efteråt. Har skitfula ärr från dessa idag. Vill fan stämma dom för detta.

Hur får man tag i sina journaler? Bor utomlands. Ringer jag eller måste jag gå till min vårdcentral? Nån som vet?
Citera
2010-11-11, 21:17
Medlem
Du kan ha rätt, det bör vara lite fjällning här och där för psoriasis. Pityriasis rosea? Nån lichenvariant? Spännande att se vad facit är. Iallafall skulle jag sova lugnt och inte oroa mig.
Oftast är det yngre läkare som är närmare sanningen
Citera
2010-11-11, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingogringo
Du kan ha rätt, det bör vara lite fjällning här och där för psoriasis. Pityriasis rosea? Nån lichenvariant? Spännande att se vad facit är. Iallafall skulle jag sova lugnt och inte oroa mig.
Oftast är det yngre läkare som är närmare sanningen
Usch googlar de där förslagen ni gav och det ser helt fruktansvärt ut!

Kommer ju inte bli jättelätt att sova ikväll!

Guttat Psoriasis skulle det kanske kunna vara, ser ut nästan som den här bilden (hittad på google):
http://www.psorinfo.dk/Files/Billede...rate/chest.jpg

Är det en kronisk sjukdom? Har ingen större lust att helt plötsligt dras med hudproblem resten av livet!

Någonting jag kan tillägga är att det inte är det minsta på rumpan, det tyckte även läkarna jag besökte idag var märkligt (trodde det skulle vara värre att moona två helt okända kvinnor och en man, men det var faktiskt en ganska komisk situation när alla satt på huk och petade på min mage med amazement i blicken)
Senast redigerad av leo135 2010-11-11 kl. 21:28.
Citera
2010-11-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffi
Jag drog bort plåstret dagen efter och såg två HÅL rakt in i huden, nån centimeter in. Det kom vätska och var å skit från dem länge efteråt. Har skitfula ärr från dessa idag.

Hoppas du driver med mig, det där låter inte alls trevligt, CENTIMETER in?
Citera
2010-11-11, 21:28
Medlem
Citat:
Usch googlar de där förslagen ni gav och det ser helt fruktansvärt ut!

Kommer ju inte bli jättelätt att sova ikväll!

Guttat Psoriasis skulle det kanske kunna vara, ser ut nästan som den här bilden (hittad på google):
http://www.psorinfo.dk/Files/Billede...rate/chest.jpg

Är det en kronisk sjukdom? Har ingen större lust att helt plötsligt dras med hudproblem resten av livet!
Oftast blir det mkt bättre med behandling, cortison, solning, avfjällande mm, dessutom ofta allt bättre med tiden även utan behandling. En del kan återkomma, en vanlig orsak är att det börjar efter en halsinfektion och sen bleknar utslaget bort med tiden.
MVH
Citera
2010-11-11, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingogringo
Oftast blir det mkt bättre med behandling, cortison, solning, avfjällande mm, dessutom ofta allt bättre med tiden även utan behandling. En del kan återkomma, en vanlig orsak är att det börjar efter en halsinfektion och sen bleknar utslaget bort med tiden.
MVH
Vore iochförsig skönt att sola solarium gratis

Men usch, vill ändå vara frisk och kry!
Citera
2010-11-11, 21:35
Medlem
fluffis avatar
Citat:
Hoppas du driver med mig, det där låter inte alls trevligt, CENTIMETER in?

Ja dom ser ut som ärr från två kulhål idag ungefär. Ärrvävnaden buktar ut. Men man får ju bedövningssalva såklart så det gör ju inte ont under själva ingreppet. Synd att se skottskadad ut bara.
Citera
2010-11-11, 21:38
Medlem
Ja det är en kronisk sjukdom i den mån att man inte blir botad. Man kan dock gå i sk remission dvs vara utan symptom vid rätt behandling.
Citera
2010-11-11, 21:39
Medlem
flipis avatar
Är det bara jag som tycker att det skriker SVINKOPPOR (Impetigo) lång väg?

De sprids fort, kliar, fjällar lite, förekommer oftast i ansiktet iofs men även på andra delar av kroppen.

http://www.dshs.state.tx.us/idcu/hea...liculitis5.jpg
Citera
2010-11-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flipi
Är det bara jag som tycker att det skriker SVINKOPPOR (Impetigo) lång väg?

De sprids fort, kliar, fjällar lite, förekommer oftast i ansiktet iofs men även på andra delar av kroppen.

http://www.dshs.state.tx.us/idcu/hea...liculitis5.jpg
Nja, trodde det först, men utslagen ser inte alls ut som de på bilden.
Citera
2010-11-11, 21:45
Medlem
Tänkte oxå på det när jag såg bilderna först men det ska ju vara var och krustor och det hävdade han att det inte var.

Fan lär mig mer här än i skolan haha
Citera
2010-11-11, 22:01
Medlem
Tack för alla svar hörrni! Lovar att logga in och meddela vad det är från mobilen så fort jag kan imorgon (förutsatt att de vet vad det är dvs). Har kommit in en hel del gissningar, får se om någon av dem stämmer. :P

God natt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in