2010-11-10, 20:26
Medlem
nidarodrs avatar
Hej!

Ponera att jag har ett aktiebolag, med rullande verksamhet och bra omsättning, samt att jag även har en enskild firma, utan verksamhet eller omsättning, som är registrerad för f-skatt men ej som arb.giv eller för moms, Finns det då några fördelar med att låta den enskilda firman fakturera aktiebolaget på pengar som sedan direkt betalas ut som lön ifrån den enskilda firman?

Dvs Aktiebolaget har inga utgifter för lön utan pröjsar fakturor ifrån den enskilda firman, den enskilda firman har sedan bara en intäkt vilken direkt betalas ut i lön?

Har för mig att det finns skattemässiga fördelar i denna manöver, till skillnad mot att annars ta ut lön som vanligt ur aktiebolaget, någon som kan förklara vad de i så fall skulle kunna vara?

(Jag är under 26 så tjänar inte på att ta ut aktieutdelning pga låg arb.giv.avgift och/eller egenavgift)
Citera
2010-11-10, 20:27
Medlem
Står firman på dig som EF och går i konkurs får du väldigt stora ekonomiska problem. Det är inte värt det. Därför anser iaf jag att det är mer fördelaktigt med AB. Det är ju också därför det finns ganska få enskilda firmor idag.

Jag är dock ingen expert. Kanske finns någon med bättre svar.
Citera
2010-11-10, 20:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nidarodr
Hej!

Ponera att jag har ett aktiebolag, med rullande verksamhet och bra omsättning, samt att jag även har en enskild firma, utan verksamhet eller omsättning, som är registrerad för f-skatt men ej som arb.giv eller för moms, Finns det då några fördelar med att låta den enskilda firman fakturera aktiebolaget på pengar som sedan direkt betalas ut som lön ifrån den enskilda firman?

Dvs Aktiebolaget har inga utgifter för lön utan pröjsar fakturor ifrån den enskilda firman, den enskilda firman har sedan bara en intäkt vilken direkt betalas ut i lön?

Har för mig att det finns skattemässiga fördelar i denna manöver, till skillnad mot att annars ta ut lön som vanligt ur aktiebolaget, någon som kan förklara vad de i så fall skulle kunna vara?

(Jag är under 26 så tjänar inte på att ta ut aktieutdelning pga låg arb.giv.avgift och/eller egenavgift)

Fördelar ligger inte i lön. Det ligger i annat. Personliga ansvaret är större i ett EF. Därför ett mindre företag kan man driva som EF. Större företag med anställda m.m. bör man gå över till AB. EF har och andra sidan utomstående inte den insikten i som ett AB. Lättare få lån med AB bl a pga insikten är större i företaget. Bla bla osv.
Citera
2010-11-10, 23:37
Medlem
-Divine-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidarodr
Hej!

Jag antar att du är den enda anställda i bolaget?

Du har poäng i dina tankar. Att endast fakturera över lönekostnaden till din EF kan ge dig vissa fördelar. Det finns endel rådgivare som starkt förespråkar det medens jag själv anser att det blir för mycket administration och arbete per krona. Eventuellt kan gråzonen ligga för mycket till det svarta för vissa. Du får avgöra själv och nedan är inget råd utan bara ett exempel på hur folk gör.

De stora fördelarna med aktiebolag är många men framförallt är det säkerheten för dig privat och utdelningsutrymme (skattemässigt).
EF är många gånger mer fördelaktigt om överskottet som du baserar din lön på är under 384 600kr (gränsen för statlig inkomstskatt). Skillnaden är snabbt räknat 2kr per hundralapp i skatt gällande lön för någon som är född efter 1984 till fördel för den enskilda firman.

Du har även större verktyg att skatteplanera år för år med två juridiska enheter varav den ena är en enskild firma. För egenföretagare är oftast den totala års pengen till staten intressant.

Periodiseringsfonder/avsättningsfonder är ett stort verktyg för EF.
Vi gör ett exempel och utgår från att du kan lägga årets resultat om säg 1 000 000kr i vilket bolag du vill så gör vi följande kalkyl snabbt för att få igång lite tankeprocesser.

Enskilda firman: Resultat före avsättning till periodiseringsfond är 1 000 000kr. Du kan här sätta av 30% (ca 333 000kr) till p-fonden. Du kan ha 6 år av upplupna periodiseringsfonder vilket ger 2Mkr (6år*333tkr) i obeskattade p-fonder. Observera här också den latenta skatteskulden som blir nästan 50% av beloppet (1Mkr) om dessa skulle upplösas under ett vinst år. Gör man upplösningen under ett förlust år blir det ingen skatt alls. Detta ger snabbt 670 000kr i lön före skatter och 300 000kr i handen.

Aktiebolag: Resultat före lönekostnader är 1 000 000kr.
Du tar ut en lön på motsvarande summa om ca 670 000kr före skatt blir lönekostnaderna kring 880 000kr. Du får avsätta 25% till en p-fond i aktiebolag vilket ger dig (120tkr*25%) 30 000kr till avsättning.
6 år gånger 30 000kr ger 180 000kr i totala avsättningar.

Även om nu siffrorna inte alls är särskilt exakta så förstår du säkert att skillnaden mellan 2 000 000kr och 180 000kr är stor. Detta kommer av att som enskild näringsidkare görs den 30% avsättningen på resultatet _före "lön"_ och aktiebolag efter lönekostnader.

Att kombinera ett AB med EF kan vara bra på många sätt men det kräver att man vet vad man gör. Enskilda konsulter och advokater använder ofta liknande koncept för att dölja sin inkomst och skjuta skatt på framtiden.

/// DIVINE
Senast redigerad av -Divine- 2010-11-10 kl. 23:40.
Citera
2010-11-11, 17:22
Medlem
nidarodrs avatar
Förtydligande: Det är alltså inte en diskussion om vilken företagsform som är fördelaktigast i allmänhet, jag har redan ett aktiebolag och en enskild firma, frågan är varifrån jag får ut mest lön?

För de över 26 gäller att arbetsgivaravgiften som ett aktiebolag betalar ligger på 31,42, jämfört med de egenavgifter man som enskild näringsidkare betalar, på 28,97.

Man tjänar alltså 2,42% på att ta ut lönen ifrån EF än AB (Eller: Företaget sparar 2,42% men i det här fallet är jag ensam i båda bolagen så jag säger tjänar)

För oss under 26 är satserna 15,49 respektive 14,88 vilket gör att man då tjänar/företaget sparar 0,66% på manövern, en summa som över huvud taget inte gör det värt administrationen.

Så det är en slutsats: -Nej, det är knappast värt det, jag sparar en halv procent i slutändan men inget mer.

-Divine-: Periodiseringsfonder är absolut aktuella, fördelen är just de extra 5% som EF kan sätta av jämfört med ABt, visst kommer jag ha stora kostnader kommande år men inte direkt förluster, vinsten kommer ligga under gränsen för statlig inkomstskatt och jag kommer framför allt ha en st stor framtida kostnad motsvarande ca två års nuvarande vinst.

Men sen funderar jag på bolagsskatten, eftersom jag tjänar mer på lön än aktieutdelning så länge jag är under 26 har jag inget intresse av att ha en hög vinst som sedan kan ge utdelning i ABt, utan borde jag inte då istället fakturera över hela vinsten till den enskilda firman? Så att ABt får 0 i vinst och EF hela summan i överskott, aka lön till ägaren? Tänker jag rätt?
Citera
2010-11-11, 19:51
Medlem
-Divine-s avatar
Du missade helt poängen med periodiseringsfonderna...

Men att fakturera sitt egna ab kan absoult vara en möjlighet för dig.

Inför framtiden är det bra med ett AB som varit med i några år och haft omsättning. Håll det rent utan anmärkningar så får du lättare krediter vart du önskar.

Du frågar efter vilken bolagsform som ger dig mest lön för pengarna. Svaret är alltid ett aktiebolag. Kortsiktigt kan det dock vara en enskild firma som ger dig de bästa fördelarna.

/// DIVINE
Senast redigerad av -Divine- 2010-11-11 kl. 20:01.
Citera
2011-03-02, 14:57
Medlem
intervalls avatar
Stämmer det att man kan ta ut 120 000 i lön för 10% skatt från AB? Eller är skillnaden den att egenavgiften är lägre än arbetsgivaravgiften (dvs nån procent)? Några andra fördelar/nackdelar mellan AB och EF än de som nämnts i tråden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in