2010-11-10, 10:13
Medlem
stekarekonoms avatar
Citat:
Terrorism (från latin terror 'rädsla, fruktan')[1] avser det systematiska användandet av våld eller förstörelse, särskilt mot civila mål, för att med hjälp av rädsla tvinga fram politiska eller andra typer av förändringar.

Jag hörde på radion i morse att i Irak hade några islamistiska terrorister sprängt utanför flertal kristna kyrkor. Försöker hitta artikel, men varken expressen eller aftonbladet har tagit upp det.

Min fråga är, de terrorister som angriper andra religioner än sin egen. Vad är deras mål? Vad tjänar de på att få alla att tro på den religionen de själva tillhör? De ser ju själva att länder där tex kristendomen är av majoritet där fungerar samhället bra. Då sker sprängningarna inte av ett positivt syfte. Men vad tror dessa terrorister skall hända när alla tror på deras tro? Vill de bevisa att alla andra religioner är sämre, men motiveringen finns vart?

Jag har aldrig hört om hinduiska eller buddhist terrorister, finns de?
Senast redigerad av stekarekonom 2010-11-10 kl. 10:19.
Citera
2010-11-11, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stekarekonom
Min fråga är, de terrorister som angriper andra religioner än sin egen. Vad är deras mål? Vad tjänar de på att få alla att tro på den religionen de själva tillhör? De ser ju själva att länder där tex kristendomen är av majoritet där fungerar samhället bra. Då sker sprängningarna inte av ett positivt syfte. Men vad tror dessa terrorister skall hända när alla tror på deras tro? Vill de bevisa att alla andra religioner är sämre, men motiveringen finns vart?

Jag har aldrig hört om hinduiska eller buddhist terrorister, finns de?

Jag vet inte deras motiveringar till allt, men det kan mkt väl vara så att man anser att de kristna i t ex Irak hjälper invasion/occupationsmakten (usa) och att de därför är på fiendens sida. Det är vad jag kan se som motivation.

Det finns gott om våld från hinduer, trodde detta var allmänt känt. Där fanns till viss del inbördeskrig i vissa provinser runt 1948 men sker fortfarande idag då hinduer kan invadera muslimska områden, döda så många de kan för att sen bränna ner ngn moské. Muslimer får inte heller jobba inom vissa delar av den indiska regeringen. Så demokratiska är de.
Citera
2010-11-11, 12:47
Medlem
JamalKamals avatar
Muslimer förtrycks av buddhister i Myanmar

Citat:
Activist Chris Lewa of the Arakan Project, which advocates for the Rohingya, says the men's tales are numbingly familiar. "Arbitrary taxes, forced labor, construction of Buddhist villages in Muslim areas, confiscation of land, religious persecution. And in that situation, I think a lot of people just hope to flee and find a better life somewhere else," Lewa says.

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=105709922

Kristna förtrycks av buddhister i Laos

Citat:
Dozens of Christian villagers in Laos were reportedly facing uncertainty Thursday, September 25, after local authorities told them they will be expelled because several Christian families refuse to renounce their faith in Christ. It came as a widow said she had forgiven those who killed her husband because of his church activities, the latest in several violent incidents against Christian villagers in parts of the Communist nation.

http://www.christianpersecution.info/news/laos-threatens-expulsion-christian-villagers-widow-forgives-husbands-killers-16425/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in