Citat:
Ursprungligen postat av SvenEricTheGamble
Låter kul, har funderat på att köpa ett kit, bara för att ha någonting att leka med.
Uppdatera gärna och berätta hur sfärerna gick, det är dom jag är mest intresserade av.
Igår gjorde jag spherical peas, alltså jätteärtor. Gick hur bra som helst, det enda svåra var att få till riktigt snygg form på sfärerna. Det blev lätt en liten svans när man lyfte upp skeden med algin-blandningen. Visuellt är sfärer snyggt och de kan absolut fungera som dekoration men smakmässigt blev just det här receptet lite fattigt, smakade utspädd ärta (vilket är just vad det är). Kanske kan man tillsätta lite citron och dra ner på mängden vatten.
En observation var att det var ganska svårt att lösa upp alginet i ärtvattnet, det gäller att börja med liten mängd vätska och köra i mixer eller med mixerstav. Sfärerna höll utan problem ihop i ett par timmar, men blev plattare och plattare ju längre tiden gick.
Nästa experiment är sfäriska oliver som sedan läggs i olivolja och efter det tänkte jag försöka mig på att skapa sfärer av mango för att efterlikna äggula, kunde kanske funka på en dessert.
/Martin