2010-11-10, 00:04
Medlem
huiops avatar
Då Flashback har diverse regler där kvalité går före uttrycksfrihet (så är det ju faktiskt, skriver inte det för att väcka anstöt), så tycker jag FB bör gå hårdare åt oneliners angående etnicitet.

Exempel 1: https://www.flashback.org/t1352589 Första svaret är att han gissar att det är utlänningar, 18-20 inlägg som svar på det och hur biblioteket ska göra med invandrare
Exempel 2: https://www.flashback.org/t1352233 En skriver att det är afghaner, det är ju ok och relevant eftersom det är ett konstaterande (dock utan källa så är tveksamt) sen är det 2 st som måste poängtera att de inte är förvånade i oneliners

Det är ju självklart att folk kan tycka det är relevant vad en person eller flera har för etnisk bakgrund. Men att folk uttrycker det i form av:
"Det var säkert en irakier" eller antyder med
"Så går det i ett multikulturellt samhälle" etc etc (och inte sällan leder det till en OT-diskussion om invandrare på det ena eller andra viset)
Och det finns så oootroligt många trådar som förpestas med dom på flashback. FB går så hårt åt oneliners och OT och annat som sänker kvalitén på forumet men verkar rädda för att ta bort dessa då många här kommer hit enbart för att kunna vädra sina "rasistiska" åsikter.

"2:an"-inlägg, som ett exempel, tas bort i sexualitet-forumet för att det är för mycket av dom. Trots att många tycker att analt är svaret på väldigt många frågor på riktigt så tas dom bort för att det sänker kvalitén på forumet.

Snälla snälla flashback kan ni inte börja rensa upp bland dessa oneliners. Folk kommer fortfarande ha rätt att uttrycka sina invandringsskeptiska åsikter och även de som har rasistiska åsikter, men de får helt enkelt anpassa sig som alla andra och göra detta kvalitativt.

Bara för att ett "Säkert en blatte"-inlägg skulle tas bort på de flesta andra forum så betyder det väl inte att det tvunget måste finnas kvar på flashback som någon sorts symbol över Flashbacks breda yttrandefriheten. På ett annat forum skulle det tas bort pågrund av värderingen i inlägget, på flashback pågrund av den låga kvalitén, det är så stor skillnad!

Varför spekulera kring om tex förövaren (spekuleras ofta kring etnicitet när något dumt begåtts) är utlänning eller ej så länge man inte har en aning om det. Låt det komma fram när det finns fakta på bordet istället.
Och OM man nu ska spekulera så får det ju underbyggas ganska rejält tycker jag.
Alldeles för många inlägg där det kastas ut en spekulation med väldigt liten eller ingen underbyggnad, men där poängen med inlägget från användarens sida är att vädra lite rasistiska åsikter. Eller som jag ser det, spy på diskussionen och gå vidare.

Det är inte pga åsikten denna tråden är skapad. Utan kvantiteten av skräpinlägg som har den åsikten som kärna är så stor. För de som inte bryr sig om invandringsfrågan blir det oerhört tröttsamt.

**Kan redan nu svara på några åsikter jag vet kommer komma upp:
- Men det ska vara så stor frihet som möjligt, man ska få säga vad man vill!
Ja visst, men nu har Flashback den åsikten att man får säga vad man vill fast man ska göra det enligt vissa riktlinjer, däribland kvalité och hålla sig till rätt forum etc. Så tycker man bör implementera även det här. Hade inte det funnits några restriktioner alls i hur/var/när man får yttra sig så hade jag självklart inte tyckt att man skulle gått hårdare åt på etnicitetsoneliners.
- Varför bara skräp med etnicitetinnehåll?
Tycker bara de går under skräpradarn i mycket större utsträckning än andra skräpinlägg.
Senast redigerad av huiop 2010-11-10 kl. 00:07.
Citera
2010-11-10, 00:20
Medlem
trobots avatar
Håller mig borta från dom trådarna men har för mig att personen som modererar den avdelningen har samma värderingar som dom som spottar ut oneliners(kan vara ute och cykla här). Tror inte det kommer bli nån ändring på det, vilken ickerasist skulle orka hålla koll på den avdelningen? Troligtvis ingen!
Citera
2010-11-10, 03:17
Medlem
156.Thelemas avatar
Jag kan inte göra annat än hålla med, jag har själv klagat på detta tidigare. Glöm inte alla "roliga" och "sarkastiska" inlägg av denna typ:
Citat:
Jag tycker att de stackars barnen ska få 200 fria våldtäkter var, så att de kan berika Sverige med sin underbara kultur och de storslagna framgångarna de har haft i sina egna länder!
Och kvinnorna ska vara glada över äran att bli berikade av sådana storslagna folkslag som somalier och araber!
https://www.flashback.org/sp26747073
Citat:
Det är inte lätt när man kommer som ensamkommande flyktingbarn ifrån oro krig och svält från en familj som inte har råd med ris på bordet och möts av den svenska rasismens kalla örfil.

Jag tycker de kan få slå på andra biblioteksgäster, jag tycker de får slå sönder biblioteket. De har rätt till det. Det är inte tillräckligt men det är en början för oss att kompensera allt ont vi gjort dem.
https://www.flashback.org/sp26737594

De tillför ingenting till debatten, och det är inlägg som dessa som gjort att jag - och jag gissar många andra seriösa debattörer - i stort sett har slutat debattera på Flashback. Det är ju ingen som bryr sig om seriösa diskusioner längre, det skall bara tävlas i vem som kan skriva det mest sarkastiska inlägget, och helst få med alla följande ord för högsta poäng: PK, kulturberikning/kulturberikare, invällare, batikhäxor, våldtäkt, landsförrädare, Måna Muslim, pedofilprofet, invandrarkramare, sverigefientlig.
Citera
2010-11-10, 09:37
Medlem
BoISarens avatar
Vad sägs om att skicka RP på de inläggen som man tycker är OT?

Jag brukar alltid, när jag ser dem, ta bort I&I-skiten från trådar i ABoK.
Citera
2010-11-10, 10:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Det gör jag med. Att konstatera att det är en blatte när det finns fog för uttalandet är en sak, men att bara slänga ur sig att det säkert var en blatte (och försöka få det till ett väl underbyggt hävdande genom att hänvisa till någon rapport från BRÅ) plockar jag bort direkt.
Citera
2010-11-10, 17:55
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Jag kan inte göra annat än hålla med, jag har själv klagat på detta tidigare. Glöm inte alla "roliga" och "sarkastiska" inlägg av denna typ:https://www.flashback.org/sp26747073https://www.flashback.org/sp26737594

De tillför ingenting till debatten, och det är inlägg som dessa som gjort att jag - och jag gissar många andra seriösa debattörer - i stort sett har slutat debattera på Flashback. Det är ju ingen som bryr sig om seriösa diskusioner längre, det skall bara tävlas i vem som kan skriva det mest sarkastiska inlägget, och helst få med alla följande ord för högsta poäng: PK, kulturberikning/kulturberikare, invällare, batikhäxor, våldtäkt, landsförrädare, Måna Muslim, pedofilprofet, invandrarkramare, sverigefientlig.
Jag tycker att just dina åsikter skall censureras! Du tillför ju inte heller något till debatten och Vi kan ju lika väl censurera dig med.
Citera
2010-11-10, 20:44
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Jag tycker att just dina åsikter skall censureras! Du tillför ju inte heller något till debatten och Vi kan ju lika väl censurera dig med.
Off topic-inlägg är mot reglerna. Inläggen jag citerade var off topic. Dra dina egna slutsatser.
Citat:
Hur kan du "slutat att debattera på Flashback" när du är reggad oktober 2010?
Gillar du censur så mycket så tycker jag att du kan ta dina åh så otroligt meningsfulla inlägg och dra till Familjeliv.

Oneliners är inte tillåtna på Flashback, avvikande åsikter är och bör vara det.
Här har du några av mina tidigare användare:

https://www.flashback.org/u78424
https://www.flashback.org/u2447 (reggad 2002-06-02, f.ö.)

Så vill du diskutera vem som har tillfört mest och varit mest högljudd mot åsiktscensur så tror jag att det är ett losing battle för dig, tyvärr.
Citera
2010-11-10, 21:30
Moderator
blomvattnares avatar
Jag är på samma linje som BoISaren och ÅG i Krim.
Oneliners staplas där på hög och skräpar ner och trådarna blir urtrista att läsa. Hålls det inte efter så spårar trådarna ur på nolltid.

Men - något enstaka får stå kvar. Man måste ju få spekulera kring etnicitet likaväl som att man spekulerar kring ålder, kön, bostadsort, motiv och så vidare.

Blir det sedan klarlagt att det är en "blatte" som har utfört det aktuella brottet så bör en del seriöst skrivna inlägg släppas igenom som en del av diskussionen. Jag tror dock inte att det är dessa inlägg som stör, utan det är de där som bara öser ur sig oneliners av typen "ut med sandnegrerna" och liknande.
Citera
2010-11-10, 23:14
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoISaren

Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det gör jag med. Att konstatera att det är en blatte när det finns fog för uttalandet är en sak, men att bara slänga ur sig att det säkert var en blatte (och försöka få det till ett väl underbyggt hävdande genom att hänvisa till någon rapport från BRÅ) plockar jag bort direkt.

Mellan tummen och pekfingret, hur pass jävla långt drar ni egentligen detta? Måste man ovillkorligen besitta ett sorts berättigande att uttrycka en åsikt eller sina egna visioner hej vilt? Det visste jag inte... Då ligger väl jag jävligt brunt till i sådana fall! Nej men skämt åsido, nog för att till och med jag begriper att Flashback upprätthåller vissa gränser, men vad fan någon måtta får det väl vara. Det är ju trots allt en angiven skillnad på "oneliners" och inkonsekvens, eller vad?
Citera
2010-11-10, 23:50
Medlem
156.Thelemas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Mellan tummen och pekfingret, hur pass jävla långt drar ni egentligen detta? Måste man ovillkorligen besitta ett sorts berättigande att uttrycka en åsikt eller sina egna visioner hej vilt? Det visste jag inte... Då ligger väl jag jävligt brunt till i sådana fall! Nej men skämt åsido, nog för att till och med jag begriper att Flashback upprätthåller vissa gränser, men vad fan någon måtta får det väl vara. Det är ju trots allt en angiven skillnad på "oneliners" och inkonsekvens, eller vad?
Jag tycker det finns en väldigt enkel regel som alla borde följa. Innan du postar ett inlägg, fråga dig "tillför det här något till diskussionen?". Och jag kan garantera att 99% av alla inlägg som detta
Citat:
Jag tycker att de stackars barnen ska få 200 fria våldtäkter var, så att de kan berika Sverige med sin underbara kultur och de storslagna framgångarna de har haft i sina egna länder!
Och kvinnorna ska vara glada över äran att bli berikade av sådana storslagna folkslag som somalier och araber!
inte tillför något överhuvudtaget.
Citera
2010-11-11, 00:14
Medlem
surfacings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 156.Thelema
Jag tycker det finns en väldigt enkel regel som alla borde följa. Innan du postar ett inlägg, fråga dig "tillför det här något till diskussionen?". Och jag kan garantera att 99% av alla inlägg som detta inte tillför något överhuvudtaget.
Vadå "tillföra diskussionen"? Det är bara din en enskilda uppfattning och du underskattar mig dessutom. Jag ser inga specifika regler här ämnade åt att vara utstuderat rationell. Så vad du nu än sitter där och garanterar skiter jag faktiskt fullständigt i. Jag menar att huruvida man nu än kan förse en tråd så har ju denna definitionen ett äckligt brett urval, vilket i sin tur var min fråga till moderator, angående Flashback i överlag förstås.
Citera
2010-11-11, 07:59
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av surfacing
Exempel på inlägg som jag raderar

Citat:
Det var säkert en blatte!!!
Citat:
Kulturberikning!
Citat:
Det är väl ingenting. Möte mellan människor bara.
Citat:
Vem sätter emot att detta var en MENA-neger?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in