2010-11-09, 11:32
Medlem
Flummbarns avatar
tjenare som rubriken säger är det min lasso eller är det mitt lasso.

jag och min rumskompis som inte kan komma överens

skulle vilja veta anledningen med
Senast redigerad av Flummbarn 2010-11-09 kl. 11:37.
Citera
2010-11-09, 11:35
Medlem
tjoo jag är kompisen vi undrar om det är min eller mitt i meningen "Min lasso gick sönder" och enligt mig så beror det på hur meningen lyder vilket man ska använda. och btw mitt lasso gick sönder låter helt fuckat cp
Citera
2010-11-09, 11:35
Medlem
Mitt lasso.
Citera
2010-11-09, 11:36
Medlem
BenAsslicks avatar
Mitt lasso.

Kan inte motivera varför, har alltid gått på känsla när det gäller det Svenska språket och jag har oftast rätt.
Citera
2010-11-09, 11:36
Medlem
Flummbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelAnder
tjoo jag är kompisen vi undrar om det är min eller mitt i meningen "Min lasso gick sönder" och enligt mig så beror det på hur meningen lyder vilket man ska använda. och btw mitt lasso gick sönder låter helt fuckat cp

fast det låter ju helt fel om man säger "min lasso" i alla meningar....
Citera
2010-11-09, 11:38
Medlem
Det låter inte alls fel ditt dyslexi barn men mitt i den meningen låter fortfarande fel
Citera
2010-11-09, 11:41
Medlem
BenAsslicks avatar
Citat:

Citat:
Det låter inte alls fel ditt dyslexi barn men mitt i den meningen låter fortfarande fel

Helt plötsligt förstår jag varför denna diskussion uppkom.
Du har ju ett språkbruk som matchar en femåring, klart du inte kan skilja på så enkla saker som min/mitt när resten av dina inlägg saknar kommatecken eller punkter,innehåller särskrivning och dåliga formuleringar.. Förvånar mig att du använde stor bokstav i början av meningen.

Jag sätter 20 monopolpengar på att det är du (om någon) som är dyslexibarnet.
Citera
2010-11-09, 11:49
Medlem
cannaBes avatar
Tror det kan ha med dialekt att göra också, ungefär som ordet 'spik', i län där man har 'skorrande R' så säger vissa 'ett spik' och 'spiket'. Samma sak gäller kanske för 'lasso'? Jag tycker att det låter fel med 'en lasso' men jag tror att det kan vara rätt.

Ibland bryter så många folk mot reglerna att det låter fel att följa dem, till exempel "Han är större än mig", egentligen heter det "Han är större än jag" som är en förkortning av "Han är större än vad jag är".

Eller så är jag helt dum i huvudet och ni kan skjuta mig på en skottkärra fram.
Citera
2010-11-09, 11:51
Medlem
Yrins avatar
"Mitt lasso" så klart!
Citera
2010-11-09, 11:55
Medlem
Snudors avatar
Mitt för bövelen! Min lasso låter ju bara efterblivet.
Citera
2010-11-09, 12:07
Bannlyst
Ett lasso = mitt lasso.
Citera
2010-11-09, 12:08
Medlem
NaturalBornChillers avatar
Mitt lasso är det. Min lasso låter som det är en turk som nyss lärt sig lite svenska.

Min lasso är typ som att säga "min hus" när det ska vara mitt hus.

Man kan tänka typ En = min och Ett = mitt skulle jag tro
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in