2004-07-02, 22:29
Medlem
det finns massor av gamla uttryck man inte kan begripa hur de en gång uppkommit, till exempel: för sjutton gubbar!, eller, för sjutton! (vilka 17 gubbar?)
finns det litteratur för sådant?
har ni själva några liknande uttryck som ni inte förstår?
Citera
2004-07-02, 22:50
Medlem
Seldars avatar
"Mellan tummen o pekfingret"
Citera
2004-07-02, 23:44
Medlem
agitators avatar
här finns svar på var ord och uttryck kommer ifrån.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/
Citera
2004-07-03, 00:42
Medlem
Borstspinnare... vad är det för stackars folk? Undrar var dessa uttryck kommer ifrån....ex. att röka som en borstspinnare..
Citera
2004-07-03, 01:20
Bannlyst
Kan väl tänkas att det röktes en hel del i äldre tiders borstfabrikation? Helt annan pryl; min mormor använde uttrycket ofta, hon artikulerade väldigt illa varför jag ända upp till 17 års ålder trodde det var "röker som en borst-spindel"... Vad i h-e en borstspindel är föreföll mig tydligen inte konstigt!
Citera
2004-07-03, 01:25
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
här finns svar på var ord och uttryck kommer ifrån.
http://g3.spraakdata.gu.se/saob/

Tyvärr inte det jag sökte. Finns i SAOL men inte i SAOB, se svar:

Ordet älta finns inte i Svenska Akademiens ordbok (SAOB). En jämförelse har gjorts med Svenska Akademiens ordlista (SAOL, 12:e uppl.) där ordet finns med. SAOL finns sedan januari 2004 sökbar på webben som en betaltjänst. Läs gärna mer om skillnaden mellan SAOB och SAOL .

Varifrån kommer ordet älta? Att älta något.
Gillar ordet, uttalet, men inte betydelsen.
Citera
2004-07-03, 01:34
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viktoria
Tyvärr inte det jag sökte. Finns i SAOL men inte i SAOB, se svar:

Ordet älta finns inte i Svenska Akademiens ordbok (SAOB). En jämförelse har gjorts med Svenska Akademiens ordlista (SAOL, 12:e uppl.) där ordet finns med. SAOL finns sedan januari 2004 sökbar på webben som en betaltjänst. Läs gärna mer om skillnaden mellan SAOB och SAOL .

Varifrån kommer ordet älta? Att älta något.
Gillar ordet, uttalet, men inte betydelsen.
anledningen till att det inte finns med är att man inte är färdig med ordboken än. Man har ju bara kommit till talkumera!
Citera
2004-07-03, 01:39
Medlem
agitators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydia
Borstspinnare... vad är det för stackars folk? Undrar var dessa uttryck kommer ifrån....ex. att röka som en borstspinnare..
det heter väl ändå borstbindare? Och de är ju kända för att supa, röka och svära. Jag har hört att det berodde på att de jobbade under hårda ackord.

EDIT: detta säger SAOB om ordet borstbindare
http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/38/9476.html
Citera
2004-07-03, 01:39
Medlem
Viktorias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av agitator
anledningen till att det inte finns med är att man inte är färdig med ordboken än. Man har ju bara kommit till talkumera!

Citera
2004-07-03, 02:30
Medlem
heter det inte Bortsbindare? att röka som en bortsbindare?
Citera
2004-07-03, 02:31
Medlem
*Borstbindare ska det va
Citera
2004-07-03, 16:09
Medlem
RIP-Polariss avatar
Enligt den förklaring jag har hört (om den sen är korrekt är en annan femma) hade borstbindarna väldigt kort rast, varför de fick röka många cigg fort som fasen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in