2010-11-08, 21:09
Medlem
buyzabas avatar
Mina kriterier är (utan rangordning):

1. Hyfsat lätt att få tag i bostad. Stockholm är väl ganska uteslutet med tanke på detta, men det kanske finns ngt inom rimligt pendlingsavstånd eller något.
2. Folket är trevligt, eller rättare, det är inte svårt o hitta kul folk.
3. Jobb är lätt att få tag på, dvs. extraknäck som ja, allt möjligt. Vården och kundtjänst o sådan dylik skit.
4. Stort nöjesutbud
5. Gärna överskott på kvinnor

Har inget emot att dela lägenhet till en början eller något sådant, men föredrar eget krypin efter ett tag. Som kan vara typ en källarlägenhet eller ovanvåningen på något hus eller liknande.
Jag är mellan 20-30 år och student (studerar online), så jobbet jag är ute efter är mest för att kunna betala hyran på. 2800 kr eller vad CSN ger mig kan jag överleva på efter hyran.

Kommer ev. flytta på våren så det kanske underlättar med tanke på alla studenter som kommer i början på hösten. Om jag har sommarjobb där jag bor, då flyttar jag iofs på hösten. Eller nästa vår igen.

Kom gärna med för/nackdelar på varje stad! Bestäm mitt öde!
Citera
2010-11-08, 21:36
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buyzaba

1. Hyfsat lätt att få tag i bostad. Stockholm är väl ganska uteslutet med tanke på detta, men det kanske finns ngt inom rimligt pendlingsavstånd eller något.
3. Jobb är lätt att få tag på, dvs. extraknäck som ja, allt möjligt. Vården och kundtjänst o sådan dylik skit.
4. Stort nöjesutbud

Har inget emot att dela lägenhet till en början eller något sådant, men föredrar eget krypin efter ett tag. Som kan vara typ en källarlägenhet eller ovanvåningen på något hus eller liknande.
Jag är mellan 20-30 år och student (studerar online), så jobbet jag är ute efter är mest för att kunna betala hyran på. 2800 kr eller vad CSN ger mig kan jag överleva på efter hyran.

Kommer ev. flytta på våren så det kanske underlättar med tanke på alla studenter som kommer i början på hösten. Om jag har sommarjobb där jag bor, då flyttar jag iofs på hösten. Eller nästa vår igen.

Kom gärna med för/nackdelar på varje stad! Bestäm mitt öde!

Jag säger Göteborg, då det är världens bästa stad
1. http://www.boplats.se/HSS/Object/object_list.aspx?objectgroup=1
2. Gå till puben och sup, du hittar alltid gott folk där
3. http://www.goteborg.se/wps/portal/sokledigajobb
4. Andra Långgatan. Nuff said.
5. Det finns det gott om
Citera
2010-11-08, 21:51
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaziOne
Jag säger Göteborg, då det är världens bästa stad
1. http://www.boplats.se/HSS/Object/object_list.aspx?objectgroup=1
2. Gå till puben och sup, du hittar alltid gott folk där
3. http://www.goteborg.se/wps/portal/sokledigajobb
4. Andra Långgatan. Nuff said.
5. Det finns det gott om

Göteborg har väl fördelen att det är lättare att få bostad än Stockholm. Jag gillade också Göteborg när jag var där för att vänta in flygbussen rent estetiskt (i de mest centrala delarna) men det kändes lite dött mitt på dagen om man inte var vid centralstationen där alla sprang fram och tillbaka, är det en utspridd stad där alla härjar i centrum på nätterna för att sedan bli våldtagna på spårvagnen på vägen hem? Om jag ska överdriva min fundering ordentligt menar jag. Kändes lite för mycket småstad, och det finns liksom inget annat än Göteborg där. Hur är utbudet generellt med butiker, caféer, små affärer och sådant om man jämför med Malmö/Lund/Hbg-regionen och Fjollträsk?

Göteborgare är också väldigt trevliga, och jag tror att göteborgare och skåningar gillar varandra lite i smyg, eftersom vi båda huserar som landets framstjärt. Jag har bott i Malmö och känner folk där, känner folk i Stockholm också, så Göteborg vore kanske ett bra alternativ för att totalt känna på något nytt.

Det viktiga är väl jobb. Generellt sett, är det lätt att få tag i ett skitjobb i Göteborg, om man jämför med småstäder, kan vara så lite som 20% tjänst. Om man har en hyra på säg 4000 kr/mån för ett rum.

Förresten så är Göteborg den enda staden i Sverige där jag har sett en människa få en överdos (heroin?) mitt på blanka dagen. Är det en deprimerande stad på något sätt? Ursäkta en bondläpp ifrån Skåne/Småland.

Tack för länkarna.
Senast redigerad av buyzaba 2010-11-08 kl. 21:56.
Citera
2010-11-08, 22:21
Medlem
LaziOnes avatar
Citat:
Göteborg har väl fördelen att det är lättare att få bostad än Stockholm. Jag gillade också Göteborg när jag var där för att vänta in flygbussen rent estetiskt (i de mest centrala delarna) men det kändes lite dött mitt på dagen om man inte var vid centralstationen där alla sprang fram och tillbaka, är det en utspridd stad där alla härjar i centrum på nätterna för att sedan bli våldtagna på spårvagnen på vägen hem? Om jag ska överdriva min fundering ordentligt menar jag. Kändes lite för mycket småstad, och det finns liksom inget annat än Göteborg där. Hur är utbudet generellt med butiker, caféer, små affärer och sådant om man jämför med Malmö/Lund/Hbg-regionen och Fjollträsk?

Göteborgare är också väldigt trevliga, och jag tror att göteborgare och skåningar gillar varandra lite i smyg, eftersom vi båda huserar som landets framstjärt. Jag har bott i Malmö och känner folk där, känner folk i Stockholm också, så Göteborg vore kanske ett bra alternativ för att totalt känna på något nytt.

Det viktiga är väl jobb. Generellt sett, är det lätt att få tag i ett skitjobb i Göteborg, om man jämför med småstäder, kan vara så lite som 20% tjänst. Om man har en hyra på säg 4000 kr/mån för ett rum.

Förresten så är Göteborg den enda staden i Sverige där jag har sett en människa få en överdos (heroin?) mitt på blanka dagen. Är det en deprimerande stad på något sätt? Ursäkta en bondläpp ifrån Skåne/Småland.

Tack för länkarna.

Det finns många cafeér (för många enligt min åsikt), butiker finns det gott om (du har Nordstan ), så utbudet är ganska så stort.

Om Göteborg är deprimerande? Njaeee... Nu har det ju börjat komma fler tiggare och liknande till vår vackra stad, men på plussidan har fyllegubbarna minskat rejält.. Annars är Göteborg en skitgo stad att leva i, glada människor, många barer och snygga tjejer...
Det enda dåliga är dock vädret
Citera
2010-11-09, 15:19
Medlem
Helsingborg förfan!
Absolut bästa staden med ett jävla drag på sommaren:-D

Det är jättebra att bo nära malmö, typ Helsingborg, då allt finns i Malmö. Dock gillar jag inte Malmö som stad.

Missförstå mig rätt. Malmö ligger inte nära Helsingborg, men det går tåg hela tiden och fort går det.
Citera
2010-11-09, 15:38
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gotlaaand
Helsingborg förfan!
Absolut bästa staden med ett jävla drag på sommaren:-D

Det är jättebra att bo nära malmö, typ Helsingborg, då allt finns i Malmö. Dock gillar jag inte Malmö som stad.

Missförstå mig rätt. Malmö ligger inte nära Helsingborg, men det går tåg hela tiden och fort går det.
Har funderat i de banorna eftersom Malmö är arabinvaderat och det lär väl ha blivit värre sen då jag bodde där/vistades frekvent 2004-2005. Men Helsingborg, det lär väl vara bra dött på vintern?
Citera
2010-11-09, 19:45
Medlem
macknus avatar
Citat:
Har funderat i de banorna eftersom Malmö är arabinvaderat och det lär väl ha blivit värre sen då jag bodde där/vistades frekvent 2004-2005. Men Helsingborg, det lär väl vara bra dött på vintern?

Inte dödare än andra städer är på vintern, sker rätt mycket vintertid med men som alla städer så sker det betydligt mycket mer på sommaren speciellt i kuststäder.
Mitt val hade nog hamnat på Helsingborg eller Göteborg, inte lätt att få bostäder om du inte köper men inom pendlingsavstånd går ju alltid.
Citera
2010-11-09, 19:50
Medlem
HerrLustgass avatar
Citat:

4. Stort nöjesutbud

Dina punkter ur ett Stockholmsperspektiv

1. Nej, det är inte enkelt. Det är rent av jävligt svårt. Men det går. Det finns ju en del inneboende alternativ eller att bo någonstans var du kanske egentligen inte vill bo. Men får man in en fot så är det lättare att sedan hitta något bättre.
2. Stockholmare är rätt dryga och vill inte ha med nykomlingar att göra. Men till din fördel så finns det en hel del nykomlingar som söker sig till varandra och kan bilda egna små dryggäng.
3. Jobb finns. Du ska vara ett rikspucko för att inte få ett.
4. Störst i Sverige åtminstone
5. Flest i Sverige åtminstone

Så några plus och några minus, antar jag.
Citera
2010-11-09, 20:52
Medlem
buyzabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrLustgas
Dina punkter ur ett Stockholmsperspektiv

1. Nej, det är inte enkelt. Det är rent av jävligt svårt. Men det går. Det finns ju en del inneboende alternativ eller att bo någonstans var du kanske egentligen inte vill bo. Men får man in en fot så är det lättare att sedan hitta något bättre.
2. Stockholmare är rätt dryga och vill inte ha med nykomlingar att göra. Men till din fördel så finns det en hel del nykomlingar som söker sig till varandra och kan bilda egna små dryggäng.
3. Jobb finns. Du ska vara ett rikspucko för att inte få ett.
4. Störst i Sverige åtminstone
5. Flest i Sverige åtminstone

Så några plus och några minus, antar jag.
Ska till stockholm nu någon gång innan jul så får väl testa på livet lite där då. Ska höra mig för om boende osv. eftersom jag känner några där. Kanske kan tvinga nån stackars vän som bor på 20 kvadrat att dela hyran under några veckor.

Ingen har nämnt Linköping eller Norrköping, man vill helt enkelt inte bo där?
Senast redigerad av buyzaba 2010-11-09 kl. 20:56.
Citera
2010-11-09, 21:02
Medlem
Acidiferouss avatar
Jag föreslår faktiskt Helsingborg. Själv är jag hitflyttad Göteborgare och jag har aldrig trivts bättre någon annan stans. Det är en "liten storstad" med ett brett utbud av det mesta och närheten till Danmark gör inte saken sämre. Staden är estetiskt tilltalande sommar som vinter. Jobb/extraknäck finns med, som brukligt, rätt kontakter. Sådana skaffar man sig på samma vis som över allt annars.

Fina parker, rejält tilltagna grönområden och stränder mitt i staden gör Helsingborg till en vinnare!

Edit:
Möjligheterna för jobb i te x Helsingör bidrar också till plus-sidan. På 20 minuter är man över pölen och redo att stämpla in på jobbet.
Citera
2010-11-09, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acidiferous
Jag föreslår faktiskt Helsingborg. Själv är jag hitflyttad Göteborgare och jag har aldrig trivts bättre någon annan stans. Det är en "liten storstad" med ett brett utbud av det mesta och närheten till Danmark gör inte saken sämre. Staden är estetiskt tilltalande sommar som vinter. Jobb/extraknäck finns med, som brukligt, rätt kontakter. Sådana skaffar man sig på samma vis som över allt annars.

Fina parker, rejält tilltagna grönområden och stränder mitt i staden gör Helsingborg till en vinnare!

Edit:
Möjligheterna för jobb i te x Helsingör bidrar också till plus-sidan. På 20 minuter är man över pölen och redo att stämpla in på jobbet.
Tycker Helsingborg verkar trevligt, men är det inte svårt med jobb? I typ Helsingör är det väl omöjligt?
Citera
2010-11-09, 23:00
Medlem
Silverturks avatar
Citat:
Ingen har nämnt Linköping eller Norrköping, man vill helt enkelt inte bo där?

Linköping är flackt som fan, man behöver ingen topografisk karta om man ska cykla genom staden som man behöver i Göteborg.

Norrköping har flest pizzerior per capita och... tja, det var väl vad jag kom på nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in