2010-11-08, 11:11
Medlem
Hej.

Jag letar efter en brödbaksbok som innehåller SVENSKA klassiska bröd.
Jag har redan en jättebra brödbok som heter The bread bible men jag skulle vilja ha en med klassiska gamla svenska brödsorter.

Är det någon som har några bra tips?
Citera
2010-11-08, 11:24
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Hej.

Jag letar efter en brödbaksbok som innehåller SVENSKA klassiska bröd.
Jag har redan en jättebra brödbok som heter The bread bible men jag skulle vilja ha en med klassiska gamla svenska brödsorter.

Är det någon som har några bra tips?
Vet inte om den innehåller precis alla svenska recept men Jan Hedh har skrivit en bok som heter just "Bröd". Den är enligt min mening en av de bästa.

~Paul~
Citera
2010-11-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Vet inte om den innehåller precis alla svenska recept men Jan Hedh har skrivit en bok som heter just "Bröd". Den är enligt min mening en av de bästa.

~Paul~

Okej, den har jag varit och nosat på men har hört att måtten är lite fel och att det är lätt att de bröden bli hårda.

Finns det fler?
Citera
2010-11-09, 09:11
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemoreuser
Okej, den har jag varit och nosat på men har hört att måtten är lite fel och att det är lätt att de bröden bli hårda.

Finns det fler?
Det finns alltid fler. Tyvärr så hittar jag inga böcker som enbart tar upp svenskt bröd. Den allra bästa alla kategorier är dock Shirley O Corrihers "BakeWise". Det är en bibel i bakning.

~Paul~
Citera
2010-11-09, 12:09
Medlem
Sconemans avatar
Det finns en gammal Svensk bok, utgiven av ICA förlaget, som heter Bakskolan. Inte enbart Svenska bröd men mycket sånt. Tyvärr är det nog antikvariat som gäller om du ska hitta en kopia av den.

/ Sconeman.
Citera
2010-11-09, 12:15
Moderator
rotadents avatar
Citat:

~Paul~

Den har jag funderat på att köpa, jag gillar att baka men saknar grundläggande koll för att det ska bli riktigt bra känner jag. Vad säger du om onemoreusers uttalande om måtten i boken? Att de är lite fel och att bröden blir hårda. Något du upplevt? Om du kör med den boken själv vill säga. Jag undviker gärna engelskspråkiga böcker mest på grund av att det blir så mycket fipplande med omräkning av måtten. Det är inget stort problem, men jag är bekväm av mig...
Citera
2010-11-09, 13:58
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
1. Vad säger du om onemoreusers uttalande om måtten i boken? Att de är lite fel och att bröden blir hårda. Något du upplevt?

2. Jag undviker gärna engelskspråkiga böcker mest på grund av att det blir så mycket fipplande med omräkning av måtten. Det är inget stort problem, men jag är bekväm av mig...
1. Det kan ligga något i det eftersom ett lyckat bak hänger på så många faktorer. Bara det faktum att man inte har samma rumstemperatur kan ge två helt skilda resultat.

2. OK. Jag har inte så stora problem med det, har memorerat det mesta. Det blir till slut så att man inte ens lägger märke till det.

~Paul~
Citera
2010-11-09, 14:25
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Det kan ligga något i det eftersom ett lyckat bak hänger på så många faktorer. Bara det faktum att man inte har samma rumstemperatur kan ge två helt skilda resultat.

~Paul~

Ibland är du en deprimerande jävel, vet du det? Man undrar lite hur man någonsin ska lyckas med något när man läser såna inlägg. Men jag ska nog köpa boken och se. Om inte annat är det som sagt roligt att baka och jag får väl prova mig fram helt enkelt. Gör jag något bröd flera gånger går det ju att anpassa recepten själv.
Citera
2010-11-09, 14:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
1. Ibland är du en deprimerande jävel, vet du det?

2. Man undrar lite hur man någonsin ska lyckas med något när man läser såna inlägg. Men jag ska nog köpa boken och se. Om inte annat är det som sagt roligt att baka och jag får väl prova mig fram helt enkelt. Gör jag något bröd flera gånger går det ju att anpassa recepten själv.
1. Hahaa, ja de säger det .

2. Fast det är själva tjusningen med matlagning. Man blir aldrig fullärd. Man skrapar hela tiden på ytan...

~Paul~
Citera
2010-11-09, 16:09
Moderator
rotadents avatar
Citat:
1. Hahaa, ja de säger det .

2. Fast det är själva tjusningen med matlagning. Man blir aldrig fullärd. Man skrapar hela tiden på ytan...

~Paul~

Absolut är det en stor del av charmen. Framför allt att man kan improvisera när man lär sig mer, det ser jag som en av de stora vinsterna. När man vet hur olika ingredienser förändrar något och kan forma rättens egenskaper åt ett önskvärt håll genom att tillsätta eller dra ifrån. När det gäller bröd funkar det inte för mig, jag måste följa receptet slaviskt om det inte ska bli skit av alltihopa. Men med lite övning så kanske...
Citera
2010-11-09, 16:50
Medlem
dePauls avatar
I början är det nog bäst att slaviskt följa specifika recept .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in