2010-11-07, 23:22
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Som många känner till har modsen fått ett mycket bättre verktyg när det gäller att dela ut tillsägelser. Jag har själv inte använt det, men eftersom jag var med bakom kulisserna när man diskuterade detta (under lång tid) och har sett en del förklaringar vet jag hur det fungerar. Tidigare drog sig ofta modsen för att dela ut tillsägelser i trådar som spårade ur eftersom man hade fullt upp med att bara rensa trådarna från OT-inlägg medan man nu kan dela ut tillsägelser i rasande takt. Det är givetvis bra eftersom det leder till att tramsarna drar på sig tillsägelser mycket snabbare och därmed blir avstängda från forumet mycket snabbare än tidigare.

I en del forum har man annonserat om hårdare moderering i ett Allmänt meddelande men frågan är hur många som egentligen läser detta? Min tanke var att man skulle ha en ny funktion som man då det behövs kunde aktivera i respektive delforum där exempelvis texten "Tänk på att i det här forumet tillämpar vi nolltolerans mot OT-inlägg och du riskerar en tillsägelse om ditt inlägg inte följer topic" eller något liknande, men ni förstår säkert min tanke. Det här meddelandet skulle man få klicka bort innan main kunde skriva sitt inlägg och det kanske kunde få folk att tänka till lite.

Givetvis ska en sådan funktion inte alltid vara påslagen eftersom den då tappar sin funktion. Den ska bara användas då man verkligen ser behovet och kanske bara på vissa trådar. Ett steg längre vore att man kunde aktivera den på enskilda medlemmar för att på så vis kyla av dem lite.

Nu tänker ni givetvis att detta skulle missbrukas av modsen, men om man samtidigt fick med att forumsdelar/trådar/enskilda medlemmar automatiskt redovisades i Outlaw är jag helt säker på att om en enskild moderator skulle missbruka detta blev personen ifråga en f.d. moderator illa kvickt.

Så vad tror ni, bra eller anus?
Citera
2010-11-07, 23:41
Medlem
ischs avatar
Ser vart du vill komma men jag anser att var och en av användarna får stå sitt kast och sitt straff om man väljer att gå OT. Svårare än så är det faktiskt inte.
Citera
2010-11-07, 23:44
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Ser vart du vill komma men jag anser att var och en av användarna får stå sitt kast och sitt straff om man väljer att gå OT. Svårare än så är det faktiskt inte.
Absolut, det är klart att det är så. Min tanke var att detta skulle ha en avkylande effekt så man slipper dela ut tillsägelser och radera en massa inlägg.
Citera
2010-11-08, 00:01
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Nej, det är inte svårare än så, och det är ju det som gör att det är så otroligt att det hela tiden dyker upp nya idioter som postar oneliners och dumma skämt. I teorin har du rätt, men i praktiken gör det ingen skillnad. Kanske att det nya tillsägelsesystemet som Carl pratar om kan göra skillnad, men jag skulle inte förvänta mig något som slår nya rekord i hästlängder.

Jag vet inte om jag minns fel, men jag har minnen av trådar som gått i graven när OT-inläggen flödar minutvis och man flera gånger påpekat att man ska hålla sig till ämnet.
Carls förslag kanske skulle kunna rädda lite fler trådar?
Citera
2010-11-08, 00:24
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Nej, det är inte svårare än så, och det är ju det som gör att det är så otroligt att det hela tiden dyker upp nya idioter som postar oneliners och dumma skämt. I teorin har du rätt, men i praktiken gör det ingen skillnad. Kanske att det nya tillsägelsesystemet som Carl pratar om kan göra skillnad, men jag skulle inte förvänta mig något som slår nya rekord i hästlängder.

Jag vet inte om jag minns fel, men jag har minnen av trådar som gått i graven när OT-inläggen flödar minutvis och man flera gånger påpekat att man ska hålla sig till ämnet.
Carls förslag kanske skulle kunna rädda lite fler trådar?

Det förbättrade och förenklade systemet för att dela ut tillsägelser är jag positiv till och tror det kan stävja iallafall en del trams och OT. CH's förslag får jag nog mer likna vid varningstexten på ciggparketen; dvs de som läser det och bryr sig är ändå inte de personerna som skulle behöva göra det.
Citera
2010-11-08, 00:32
Medlem
epost72s avatar
Jag undrar om det inte vore effektivare att avskaffa heta ämnen, populära ämnen osv.
Gissningsvis är det dem som bidrar till de värsta OT-härdarna.

Nej jag tror inte att det föreslagna meddelandet skulle ha en särskilt stor effekt.
Citera
2010-11-08, 01:56
Medlem
Kämpendahls avatar
Min teori är att medlemmarna agerar efter hur delforumen modereras. Är det fråga om rena och snygga forum där moderatorerna tar bort OT så skapar det en kultur där medlemmarna i större utsträckning avstår från att gå OT jämfört med delforum där OT i praktiken inte rensas bort, exempelvis i I&I där säkerligen en tredjedel av alla inlägg är OT och bara en bråkdel för diskussionerna framåt. Aktiv moderering är bästa vapnet mot OT. Sedan kan det vara på sin plats att påminna medlemmarna om att OT inte uppskattas, där har Carl Hamilton rätt, men det måste också följas upp med en aktiv moderering där OT verkligen rensas bort. Annars blir det bara skrämselpropaganda som inte fungerar.
Citera
2010-11-08, 02:34
Medlem
The Crashs avatar
Förstår din tanke bakom detta, men tror inte det kommer ha den önskade effekten. Användarna kommer aldrig att ändra sig. Majoriteten kommer tyvärr alltid vara idioter.

Tror nog att 99% av dom som drar på sig en tillsägelse faktiskt tar och skärper sig.. ett tag.
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Jag undrar om det inte vore effektivare att avskaffa heta ämnen, populära ämnen osv.
Försvinner dom så försvinner jag. Kan inte orientera mig på FB utan dom.
Citera
2010-11-08, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72

Nej jag tror inte att det föreslagna meddelandet skulle ha en särskilt stor effekt.

Jag är helt med dig, nivån på forumet har sjunkit som en sten sen heta ämnen och populära ämnen kom upp tydligt till höger på sidan. Varför inte bara gå tillbaka till som det var förut, när man fick gå in på heta ämnen manuellt? Tyckte det fungerade bättre. De nya "rutorna" till höger har bara gjort forumet ont.

Du är ju moderator så tycker du kan ta upp det i outlaw.

The Crash: Registrerad 06 och kan inte klara dig utan heta ämnen? Jag minns när man faktiskt kollade igenom forumet efter något intressant att gräva ner sig i och inte bara gick in på startsidan och tog något som låg högst upp på heta ämnen.
Citera
2010-11-08, 03:11
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
The Crash: Registrerad 06 och kan inte klara dig utan heta ämnen? Jag minns när man faktiskt kollade igenom forumet efter något intressant att gräva ner sig i och inte bara gick in på startsidan och tog något som låg högst upp på heta ämnen.
Jo så gjorde jag med förr. Men ibland vet man inte riktigt vad man vill leta efter. Heta ämnen är en bra komplettering för det eftersom många intressanta trådar hamnar där. Sedan händer det att jag går in i forumet som tråden postades i och letar efter lite annat matnyttigt.
Det är så jag orienterar mig genom forumet. Är så mycket som händer hela tiden att man inte hinner med allt intressant. Skulle heta ämnen försvinna skulle man missa det.

Liksom.. Hur många hade hittat till tråden "Hängning" om det inte vore för heta ämnen ?
Citera
2010-11-08, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Jo så gjorde jag med förr. Men ibland vet man inte riktigt vad man vill leta efter. Heta ämnen är en bra komplettering för det eftersom många intressanta trådar hamnar där. Sedan händer det att jag går in i forumet som tråden postades i och letar efter lite annat matnyttigt.
Det är så jag orienterar mig genom forumet. Är så mycket som händer hela tiden att man inte hinner med allt intressant. Skulle heta ämnen försvinna skulle man missa det.

Liksom.. Hur många hade hittat till tråden "Hängning" om det inte vore för heta ämnen ?

Det är ju det som gör forumet så jävla grötigt, alla ser vad som händer och bara svärmar; https://www.flashback.org/t1349155

260 jävla sidor på 48 timmar, hur fan är det tänkt att man ska kunna läsa och ta den av diskussionen i en sån tråd? Jag bara undrar....

Och heta ämnen fanns förr också givetvis, men det behöver jag ju inte berätta för dig du har ju hängt med förr, eller hur? Jag tyckte heta ämnen funktionen förr var bättre.
Citera
2010-11-08, 07:12
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Förstår din tanke bakom detta, men tror inte det kommer ha den önskade effekten. Användarna kommer aldrig att ändra sig. Majoriteten kommer tyvärr alltid vara idioter.

Tror nog att 99% av dom som drar på sig en tillsägelse faktiskt tar och skärper sig.. ett tag.
Svårt med procent men de flesta hörsammar inte tillsägelser öht.
Citat:
Försvinner dom så försvinner jag. Kan inte orientera mig på FB utan dom.
Mjo med kanske är en förlust som man kan leva med.
Nu är jag lite drastisk och det är nog inte aktuellt att avskaffa heta ämnen.

Men det är ett faktum att det bidrar till gigantiska mängder OT

Citat:
Ursprungligen postat av Dsndss
Jag är helt med dig, nivån på forumet har sjunkit som en sten sen heta ämnen och populära ämnen kom upp tydligt till höger på sidan. Varför inte bara gå tillbaka till som det var förut, när man fick gå in på heta ämnen manuellt? Tyckte det fungerade bättre. De nya "rutorna" till höger har bara gjort forumet ont.

Du är ju moderator så tycker du kan ta upp det i outlaw.

Rutorna på högersidan är ett kapitel för sig och de har inte bidragit till något positivt alls utan tvärt om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in