Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Håller med till fullo!
Frågan är varför folk är så ointresserade angående sin privatekonomi? Det är ju ändå den som ser till att det finns mat på bordet och tak över huvudet.
I Snatch fall verkar det som att han borde kontakta någon förening för spelmissbrukare. Det kan aldrig vara rimligt att jobba 20 h övertid per vecka. Och hur mycket ÖT får man jobba? Själv har jag stopp efter 200 timmar/kalenderår. Det kanske är något fackligt som inte alltid gäller, men det måste ju även sabba arbetstidslagar och annat..
Det som vore intressant att veta är om du (Snatch) verkligen har gjort en riktig kontroll av ekonomin, eller om det är uppskattade siffror. Verkligheten brukar alltid skilja sig mot det man tror och tvärt om.
I övrigt så anser jag att man inte bör ha några lån annat än till bostad och riktiga investeringar. Men ibland kan det vara vettigt med ett billån om det verkligen är ett krav att bilen alltid startar på morgonen. Men att låna upp på lånen i den där situationen löser inga problem. Kanske var det därför du blev kallad pucko av släkten?
Hoppas iaf att du löser spelandet och kommer in i ekonomin på riktigt igen.
Sent svar, ber om ursäkt.
Självklart är prio ett att ta tag i mitt spelmissbruk. Det är roten till allt ont, och jag är mycket medveten om det.
Det största frågetecknet hos mig är; vad ska man göra med sparade pengar? Jag skattar många procentenheter mer än jag behöver för att få en bra skatteåterbäring, som är min "semesterkassa". Utöver det sparar jag 1000kr i månaden "ifall att". Dessa pengar kommer jag inte åt utan att ha ett verkligt bra skäl, exempelvis om jag ska vara ledig några dagar.
Siffrorna är såhär;
Inkomst: 15000 efter skatt på pappret, sidoinkomst (svart) på 1200kr/månad plus 700kr för varje lördag jag jobbar. Det blir i regel 4 lördagar, alltså 4000kr extra.
Skuld: total skuld hos bank på 60 000kr. Studieskuld på runt 50 000kr.
Utgifter: 9055 kr varje månad, räknat i överkant. Dock är lån inte medräknat, där kommer jag amortera 1700kr varje månad plus ränta (vad kan månadskostnad bli, ungefär?)
Över: Minst 3500kr vitt, plus minst 4000kr svart. Varje månad.
Mitt störta problem är alltså; vad ska jag göra med pengar? I dagsläget går omkring 60% till spel, och det är inte hållbart. Inte så jag har tänkt, så att säga.
Brukar köpa lite saker till hemmet när jag får tillfälle, kläder när jag hittar något som passar (köper bara second hand, är lite snål). Spelar biljard för kanske 700kr / månad.
Annars då? Vad köper folk för sina pengar? Hur skaffar man vänner? Hmm. Lifes a bitch.