2010-11-07, 19:13
Medlem
Jag har precis fått lönelöfte på att låna 85% av ett bolån. Det jag undrar är hur ska jag fixa de resterande 15%?

Jag har hört talas om blanco (?) lån. Hur fungerar det? Kan vem som helst få det?

Om något är otydligt så är det för att jag skriver från mobilen.
Citera
2010-11-07, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtia
Jag har precis fått lönelöfte på att låna 85% av ett bolån. Det jag undrar är hur ska jag fixa de resterande 15%?

Jag har hört talas om blanco (?) lån. Hur fungerar det? Kan vem som helst få det?

Blanco-lån är ett lån utan säkerhet. Högre ränta än ett bolån.
Så länge du har ekonomi för det, fast inkomst och liknande så borde det inte vara några problem...

Lycka till!
/stranger106
Citera
2010-11-07, 19:24
Medlem
Försöker scrolla igenom olika banksidor men fysatan vad segt nätet är på mobilen. Såg att det fanns någon typ av medlemslån om man är med i facket. Antar att det vore en bra idé att gå med i facket och sen ta ett privatlån?
Citera
2010-11-07, 19:31
Medlem
Anta att lägenheten kostar 1 Miljon. Du har fått ett lånelöfte på 850 000 (där du får ha lägenheten som säkerhet).

Kvar blir då 150 000 som du behöver låna om du inte har dessa sparade och kan lägga in kontant.

Ett blanco-lån (lån utan säkerhet) är ett (dyrt) alternativ. Räntan lär ligga på 6-10% och till det bör rimligen ett amorterings-krav även tillkomma.

Min erfarenhet av banker är att du kommer få svårt att låna upp till 100% av lägenhetens pris, även om du kan ta en viss del som blanco-lån. Möjligen om du tar en viss del hos en bank och sedan ett ytterligare lån hos en annan bank.

Håll koll på räntekostnaderna bara.
Citera
2010-11-16, 03:20
Medlem
dandylines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av femtia

Antingen ber du din bank om ett lån på de resterande 15%, eller så tar du ett blancolån utan säkerhet tillfälligt. Brukar komma ner kring 7%-8%..

Rekommenderar en jämförelsetjänst för blancolånet, testa:

www.lendo.se
www.creditfinder.se
www.insplanet.se
www.compricer.se

Fyll gärna på om jag missat något.
Citera
2010-11-16, 06:20
Medlem
SparkMans avatar
Sparande? Har ni ett par stabila inkomster så lär det inte vara något problem att lägga undan 10k varje månad. Så har ni era pengar inom ett år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in