2010-11-06, 17:55
Medlem
Är ansluten till Svenska Elektrikerförbundet och ska vara pappaledig i ett antal månader.
"Tjänar" jag in semester den tiden eller hur fungerar det?

Ja, jag kan ringa facket och höra. Men inte nu på en lördag kväll..
Citera
2010-11-06, 18:10
Medlem
Citat:
17 § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande, när fråga är om
1. ledighet på grund av sjukdom, i den mån frånvaron under intjänandeåret icke överstiger 180 dagar eller om frånvaron beror på arbetsskada,

2. ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) dels under tid för vilken havandeskapspenning utges enligt 3 kap. 9 § lagen (1962:381) om allmän försäkring, dels under tid för vilken föräldrapenning utges i anledning av barns födelse eller adoption enligt 4 kap. 3 och 5 §§ samma lag, i den mån frånvaron för varje barn, eller vid flerbarnsbörd sammanlagt, inte överstiger 120 dagar eller för ensamstående förälder, 180 dagar, dels under tid för vilken tillfällig föräldrapenning utges enligt 4 kap. 10, 10 a, 11 och 11 a §§ samma lag,

Alltså 120 dagar av föräldraledighet är semestergrundande om jag har förstått rätt.
Citera
2010-11-06, 18:42
Medlem
GodsLonelyMans avatar
Jepp, det stämmer, 120 första dagarna. Och det baseras på hur mycket du skulle ha jobbat under de dagarna. Om ditt schema varierar tror jag att man baserar det på ett snitt (brukar vara typ tre månader i sådana här sammanhang).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in