2010-11-06, 13:16
Medlem
shugamanos avatar
Hej

Undrar hur man ska gå till väga om man vill bli spion? Någon son vet? Måste man plugga till det, eller måste man först bli polis sen specialicera sig till spion?
Har kollat lite i men hittar inga trådar om detta!

Tack på förhand!
Citera
2010-11-06, 13:21
Medlem
Raggit... Spion haha!

Ja, jag antar att det är via polisen sen säkerhetspolisen sen kanske därifrån.
Citera
2010-11-06, 13:39
Medlem
Aquabots avatar
Du får börja med att ta en kandidatexamen i Spioneri, dvs läsa upp till och med C-nivå inom ämnet. Men oftast räcker inte ens det för att få jobb numera, utan du lär behöva läsa något master-program utöver det, här är det viktigt att du väljer rätt inriktning. Då HUMINT har varit det mest populära valet har efterfrågan mättats sedan länge, det är inte lika sexigt men chanserna att få jobb med en master inom SIGINT är betydligt högre. Kontraspionage är en annan inriktning som kan vara bra ifall du enkelt vill ha jobb när du är klar, men då blir du så klart "strandsatt" i Sverige med dina arbetsuppgifter.

Sedan är det viktigt att du redan under utbildningen lägger ner tid och energi på att krydda ditt CV, till exempel kan du ta och ringa FRA och höra ifall de behöver en praktikant som arbetar gratis åt dem ibland, kommer se guld ut för en framtida arbetsgivare.
Citera
2010-11-06, 13:41
Medlem
roadiss avatar
Om man inte kan hitta info om spionutbildningar kanske man inte passar för spionyrket?
Citera
2010-11-06, 14:25
Medlem
Nate Blacks avatar
Antingen innehar du en position som innebär att du är lämplig att samla in information, och då kontaktar de som har hand om sådant dig och rekryterar dig (förutsatt att du är i övrigt lämplig) eller så utbildar du dig inom Försvarsmakten med inriktning Underrättelse/Säkerhet och går på den linjen.

Att du ens ställer frågan här utesluter dig lite. Tyvärr.
Citera
2010-11-06, 14:29
Medlem
Spion är någonting du blir rekryterad till eftersom du besitter information främmande makt vill åt.

Du kan vara allt från en högt uppsatt officer till en anställd på Sony Ericsson som sitter på känslig information.

Det är med andra ord inget du direkt kan utbilda dig till. Vill du bli rekryterad av främmande makt? Varför vill du det i så fall?
Citera
2010-11-06, 14:30
Medlem
BobSacamanos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aquabot
Du får börja med att ta en kandidatexamen i Spioneri, dvs läsa upp till och med C-nivå inom ämnet. Men oftast räcker inte ens det för att få jobb numera, utan du lär behöva läsa något master-program utöver det, här är det viktigt att du väljer rätt inriktning. Då HUMINT har varit det mest populära valet har efterfrågan mättats sedan länge, det är inte lika sexigt men chanserna att få jobb med en master inom SIGINT är betydligt högre. Kontraspionage är en annan inriktning som kan vara bra ifall du enkelt vill ha jobb när du är klar, men då blir du så klart "strandsatt" i Sverige med dina arbetsuppgifter.

Sedan är det viktigt att du redan under utbildningen lägger ner tid och energi på att krydda ditt CV, till exempel kan du ta och ringa FRA och höra ifall de behöver en praktikant som arbetar gratis åt dem ibland, kommer se guld ut för en framtida arbetsgivare.

Bullshit. Spionbranschen kryllar av jobb, och man behöver inte ha någon särskild utbildning för att bli spion. Snarare är det ett väldigt praktiskt yrke, där arbetsgivarna gärna vill se vad du går för innan de anställer dig. Mitt råd till TS är att skaffa sig erfarenhet av spioneri på egen hand genom att först försöka infiltrera exempelvis en gömd militärbas någonstans i Sibirien. Många spionuppdrag handlar om att hämta information, så jag föreslår att när du är inne i basen så letar du rätt på en pappfolder märkt "TOP SECRET" i stora röda bokstäver, och smugglar med dig den ur basen. Sedan kan du välja och vraka bland arbetsgivarna.
Citera
2010-11-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Antingen innehar du en position som innebär att du är lämplig att samla in information, och då kontaktar de som har hand om sådant dig och rekryterar dig (förutsatt att du är i övrigt lämplig) eller så utbildar du dig inom Försvarsmakten med inriktning Underrättelse/Säkerhet och går på den linjen.

Att du ens ställer frågan här utesluter dig lite. Tyvärr.

Där blir du inte spion i första taget. Att ens gå den utbildningen behöver inte per automatik ge några fördelar.
Citera
2010-11-06, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Bullshit. Spionbranschen kryllar av jobb, och man behöver inte ha någon särskild utbildning för att bli spion. Snarare är det ett väldigt praktiskt yrke, där arbetsgivarna gärna vill se vad du går för innan de anställer dig. Mitt råd till TS är att skaffa sig erfarenhet av spioneri på egen hand genom att först försöka infiltrera exempelvis en gömd militärbas någonstans i Sibirien. Många spionuppdrag handlar om att hämta information, så jag föreslår att när du är inne i basen så letar du rätt på en pappfolder märkt "TOP SECRET" i stora röda bokstäver, och smugglar med dig den ur basen. Sedan kan du välja och vraka bland arbetsgivarna.

Jag skulle bli sjukt fundersam om jag hittar en pappfolder i Ryssland på en gömd militärbas där det står TOP SECRET!

Varför skriver de med latinska alfabetet? Är det en stulen handling?
Citera
2010-11-06, 14:35
Medlem
Nate Blacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miele
Där blir du inte spion i första taget. Att ens gå den utbildningen behöver inte per automatik ge några fördelar.

Självklart, kanske uttryckte mig lite klumpigt när jag skrev "går på den linjen". Ville bara påpeka att det var en alternativ väg till att få samla in information för statsmakten.
Citera
2010-11-06, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nate Black
Självklart, kanske uttryckte mig lite klumpigt när jag skrev "går på den linjen". Ville bara påpeka att det var en alternativ väg till att få samla in information för statsmakten.

Fast det är inte en fördel om du vill bli rekryterad att gå den linjen. Det finns andra inriktningar som främmande makt också är intresserad av.

För du kommer inte i vilket fall som helst i Sverige utbilda människor som jobbar som spioner gör på film. Det fungerar inte riktigt så.
Citera
2010-11-06, 14:49
Medlem
Aquabots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobSacamano
Visst finns det jobb för driftiga personer, inget snack om den saken. Men tiden när man kunde komma in som outbildad allt-i-allo och arbeta sig uppåt inom organisationen är i princip förbi. Numera skall man nästan alltid ha en examen och ha skrivit en bra uppsats för att ens få komma på intervju. Man kan så klart försöka visa sin duglighet genom att göra som du föreslår, att ta saken i egna händer och inhämta värdefulla underrättelser från främmande makt, men det är inte riskfritt. Såg någon statistik ang. hur många som lyckades med dess självpåtagna uppdrag och av de som klarade sig hade i princip alla en kandidatexamen i spioneri. Det fanns några enstaka outbildade som hade klarat det och kommit hem med livet i behåll, men de allra flesta hade blivit upptäckta och avrättade på plats.

Men det är klart, är TS tillräckligt driven kanske han klarar det, frågan är om h*n har det som krävs?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in