2025-03-09, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piratpartiet
Den antika grekiska filosofen Platon beskriver i tre ofullbordade dialoger, Timaeus, Critias och Hermocrates, en stor ö han kallar Atlantis.

Platon är den enda källan till att öriket någonsin existerat och inga andra antika författare nämner ön.

Sannolikt är historien om Atlantis en uppdiktad berättelse som man inte skall tolka bokstavligt.

(Bara första dialogen Timaeus och halva andra dialogen Critias finns idag bevarade. Den sista dialogen Hermocrates är förlorad eller skrevs aldrig klar av Platon)

En till sak till har vi ju (även om det inte är en källa, utan mer ett bevis/indikator, och det är det faktumet att så som Platon beskriver att prästerna i Egypten hade beskrivit för honom rörande Atlantis dimensioner (längd och bredd på Atlantis huvudstad, hur många koncentriska cirklar av vatten som omgärdade staden, hur långt bergskedjan låg ifrån Atlantis, hur många toppar den hade, hur bred bergskedjan var osv - jag är inte exakt säker i minnet nu på exakt alla detaljer, men ni förstår min poäng) osv, det överensstämmer ju på pricken med den s k Richart-strukturen i mitten av nordvästra Afrika.

Här går Joe Rogan (det kan dröja innan videon har laddat och syns) igenom det på 2 min.

https://web.archive.org/web/20240428112531/https://www.youtube.com/watch?v=WIieOGTPwDs

Här finns mer info och utvalda videos som är 30-50 min, från den kanalen Bright Insight (Jimmy Corsetti),

https://gaulik.wordpress.com/2023/10/16/atlantis-hjarta-funnet/

Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Där har du helt fel, en annan foliehatt Erich Von Däniken fick enorm uppmärksamhet efter att han 1968 skrev boken "Chariots of the Gods" där han hävdar att alla gudar egentligen är rymdvarelser som besökt jorden, och han bjöds in på debatter och blev motbevisad gång på gång och det skrevs kritiska artiklar som tog upp många av tillfällena han sade emot sig själv.

Jag får skämmas lite när jag erkänner att även jag gick på hans svammel, som ursäkt så var jag en naiv tonåring då.

Istället för glömmas bort som den bluff han är gjorde uppmärksamheten att hans bok "Chariots of the Gods" blev en massiv bästseller och därefter har han skrivit 25 böcker på samma tema och han har t.o.m blivit medproducent till TV succén "Ancient Aliens"*

* med succé menas i detta fallet att skräpet sänts i 21 säsonger och har en trogen tittarskara, varav en okänd andel av tittarna ser på den som en komedisk satir.

Ett ännu värre exempel är Uri Geller som blev känd för att kunna böja skedar enbart med tankens kraft och andra paranormala färdigheter.

Även han blev ifrågasatt och för att få försvara sig offentligt bjöds han in på en intervju på Tv programmet "The Tonight Show Starring Johnny Carson".

Väl där överraskades han av att Johnny Carson inte alls ville intervjua honom utan ville att Uri Geller skulle demonstrera sina krafter inför TV-publiken.
Föga förvånande misslyckades han totalt och kom med mängder av ursäkter.

Till allas förvåning tog dom idiotiska tittarna det som ett slags bevis på att han hade psykiska krafter men att dom bara fungerade dåligt den dagen.
Det ledde till att Uri Geller blev en superstjärna bland dom som tror på telekenesi och psykiska krafter och han har haft en lysande karriär ända sedan dess.

Hans förmögenhet är idag över $20 million vilket bevisar att det kan vara enormt lönande att blåsa lättlurade idioter även om man misslyckas bevisa sina krafter i TV.

Angående historien om Atlantis är den skriven av Platon som var filosof och ingen historiker och han skrev sina historier som sedelärande berättelser som precis som Bibeln ska tolkas metaforiskt och inte bokstavligt, inser man inte en så enkel sak förstår jag att man hyllar foliehattar som Graham Hancock, Joe Rogan och alla andra som är i branschen att ta pengar från naiva, lättlurade personer.

Mjae, skillnaden är att von Däniken var en PSYOP (avsedd att få oss inte förstå att det var vi själva som en gång i tiden byggde pyramiderna och andra fenomen som inte går att förklara idag av vetenskapen, och även att få oss att inte förstå kopplingen till kopplingen mellan alla sådana märkliga saker inom arkeologin/historien - och teorin om Hollow Earth-/Agartha-/Shamballa-civilisationen. Man ville få oss att tro att det var "utomjordingar". Gaulik har skrivit om det här, https://gaulik.wordpress.com/2024/07/08/anunnaki-och-ancient-aliens-teorin-ar-avledande-psyop-fran-mossad-cia-rothschild-frimurarna/), och medvetet framlyft av mainstream-media (som kontrolleras av NWO/Rothschild/frimurarna), även om han själv verkade ha goda intentioner (han blev utnyttjad, och använd som ett psykologiskt vapen. Han har ju på senare år gjort program tillsammans med Hancock där han erkänner att Hancock verkar ha haft rätt), och själv skulle han (Däniken) inte ha blivit stor (60-70 miljoner böcker sålda, enligt Dänikens egna uppgifter. Jag tror dock att det riktiga antalet är 3-10 miljoner, och att den högre siffran är propaganda, för att få teorin att verka mer viktig än vad den är, så att ännu fler tar till sig av hans böcker?), om det inte vore så att han blev framlyft som han blev, i o m hur knäppa hans teorier är.

Folk lyssnar visserligen på knäppa teorier utan grund, men bara om Makten säger åt dom att göra det.

Hancock å andra sidan, har sålt (officiella siffror om jag inte minns fel) ca 10 miljoner böcker, och han lyckades med det trots 40 år av cancellerande, censur, motarbetande, lögner, osv.

Men ditt argument var alltså att det går att bli stor, även/trots att man blir motbevisad i debatter?

Kan du kanske ge något annat exempel än von Däniken, i o m att just von Däniken har blivit så enormt pushad, redan först på 60-talet, och sedan hela tiden fram till idag (som sagt, dokumentär-serien Ancient Aliens är uppe i absurda 20+ säsonger nu, sedan snart 20 år sedan tillbaka i tiden), så det blir liksom lite att jämföra äpplen och päron?

Du kanske har rätt, men ge mig gärna något annat exempel?

Även om du dock skulle ha rätt i just detta, så innebär det ändå INTE att Graham Hancock har fel.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Exakt. Har skrivit något liknande i tråden för flera år sedan, men repeterar mig gärna. Om nu Atlantis var en sådan fenomenal högkultur, varför inga "kändisar" inom (högkultur implicerar ett skriftspråk) dramatik, filosofi etc??? Varför ingen regentlängd när vi t ex känner den antika egyptiska???

Därför att det verkar ha varit en sådan enorm kataklysm (i slutet av förra istiden, för 12 000 år sedan), så att allting i princip försvann (förutom minnet av det, som blev till legender och myter osv). Sedan började civilisationen om från början, och det tog ca 6000 år innan skriftspråk åter igen kom till.

Ev överlevde lite skrifter osv, som t ex fanns kvar i Egypten (bl a därför så kunde prästerna beskriva för Platon geografiska detaljer om Atlantis huvudstad), men de verkar ju sedan ha försvunnit med tidens tand. Betänk också att i o m att mycket av arkeologin är kontrollerad av frimurarna (deras devis är att hålla massorna i mörker, medan dom själva ska vara upplysta osv), så kan artefaktiska fysiska bevis (inskriptioner osv) också ha försvunnit ned i hemliga valv (CIA/Mossad/frimurarna/Rothschild osv).
Citera
2025-03-10, 00:13
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-reptoid
En till sak till har vi ju (även om det inte är en källa, utan mer ett bevis/indikator, och det är det faktumet att så som Platon beskriver att prästerna i Egypten hade beskrivit för honom rörande Atlantis dimensioner (längd och bredd på Atlantis huvudstad, hur många koncentriska cirklar av vatten som omgärdade staden, hur långt bergskedjan låg ifrån Atlantis, hur många toppar den hade, hur bred bergskedjan var osv - jag är inte exakt säker i minnet nu på exakt alla detaljer, men ni förstår min poäng) osv, det överensstämmer ju på pricken med den s k Richart-strukturen i mitten av nordvästra Afrika.

Nej Richatstrukturen stämmer inte på pricken med Platons beskrivningar. Inte bara eftersom Richatstrukturen är 8-10ggr för stor för att passa Platons påhittade beskrivning, utan även då Richatstrukturen inte varit under vattenytan på många miljoner år och då vi vet att Richatstrukturen vid den tid då Platons påhittade Atlantisaga ska ha utspelat sig, inte var befolkad av en högstående civilisation, utan av stenåldersjägare.
Citera
2025-03-10, 11:08
Avstängd
Timothy.McVeighs avatar
Citat:

Han har ju på senare år gjort program tillsammans med Hancock där han erkänner att Hancock verkar ha haft rätt), och själv skulle han (Däniken) inte ha blivit stor (60-70 miljoner böcker sålda, enligt Dänikens egna uppgifter. Jag tror dock att det riktiga antalet är 3-10 miljoner, och att den högre siffran är propaganda, för att få teorin att verka mer viktig än vad den är, så att ännu fler tar till sig av hans böcker?), om det inte vore så att han blev framlyft som han blev, i o m hur knäppa hans teorier är.

Folk lyssnar visserligen på knäppa teorier utan grund, men bara om Makten säger åt dom att göra det.

Hancock å andra sidan, har sålt (officiella siffror om jag inte minns fel) ca 10 miljoner böcker, och han lyckades med det trots 40 år av cancellerande, censur, motarbetande, lögner, osv.

Men ditt argument var alltså att det går att bli stor, även/trots att man blir motbevisad i debatter?

Kan du kanske ge något annat exempel än von Däniken, i o m att just von Däniken har blivit så enormt pushad, redan först på 60-talet, och sedan hela tiden fram till idag (som sagt, dokumentär-serien Ancient Aliens är uppe i absurda 20+ säsonger nu, sedan snart 20 år sedan tillbaka i tiden), så det blir liksom lite att jämföra äpplen och päron?

Du kanske har rätt, men ge mig gärna något annat exempel?
Läste du inte hela mitt inlägg, jag nämnde Uri Geller som blev motbevisad på direktsänd TV.
Citat:
Även om du dock skulle ha rätt i just detta, så innebär det ändå INTE att Graham Hancock har fel.
Allt annat bevisar att Graham har fel, var finns dessa avancerade maskiner han påstått måste ha använts ex?
Citera
2025-03-10, 19:17
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Så det som Jimmy Corsetti läser upp i videon, som Platon säger i sina skrifter, rörande de geografiska måtten, ljuger Corsetti om? Eller ljuger han om måtten på Richart-strukturen?

Kan du inte göra så att du länkar (exakta sidor också) till Platons mått i någon PDF eller annan elektronisk form av hans skrifter, samt länkar även till någon trovärdig källa, ang måtten på Richart-strukturen, osså jämför vi?

Här har du en trovärdig källa på Richartstrukturens storlek. Du kan mäta själv, men resultatet blir en diameter på c.a. 40km i diameter, där Platons påhittade mått är 4-5km. Notera vidare att proportionerna inte heller stämmer med Platons påhittade mått, eftersom Platon uppgav att ringarna var perfekta cirklar (Richatstrukturen är snarare eliptisk eller äggformad) som gradvis ökade i bredd, så att alla ringar (land respektive kanal) hade samma proportioner som de andra ringarna.

Ytterligare källor för Richatstrukturen finns här:
https://iugs-geoheritage.org/videos-pdfs/iugs_first_100_book_v2.pdf
https://web.archive.org/web/20120402073745/http://bibvir.uqac.ca/theses/030084214/030084214.pdf
http://www.archipel.uqam.ca/272/1/Matton_etal05.pdf
https://doi.org/10.1007/s12517-021-08734-4
https://www.academia.edu/9220436
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in