2010-11-05, 17:18
Medlem
JesperLs avatar
Har precis skaffat min första hoj, bor i Thailand så några körskolor för MC finns inte, så det är bara träna träna träna. Har haft hojjen i två dagar och det enda jag har lite halvproblem med ibland är starten, missar kanske 1/10 starter och får kärringstop vilket är lite halvpinigt på tätbefolkade turistgator. Missar oftast starten i sånna situationer där jag minst vill faila, t.ex vid rödljus osv, kanske just för att jag blir stressad. Övar jag starter utanför mitt hus så går det jättebra att starta och krypköra och ha sig.

Tips för att bli säkrare på starter/dragläge mottages gärna, vill få in rutin påt, just nu är det antingen för lite gas eller för mkt.
Citera
2010-11-05, 17:21
Medlem
Danro80s avatar
Finns bara ett svar.. Öva öva öva öva.
Citera
2010-11-05, 17:24
Medlem
Dr_Dollars avatar
Lite grundgas, släpp sakta och sen som sagt...öva, öva och öva
Citera
2010-11-05, 17:29
Medlem
E30s avatar
Säger som de andra, öva på så kan du det. Är en vanesak att träna fram, tillslut kommer du märka att du kommer kunna leka lite mer på kopplingen och smyga iväg utan att knappt ge någon gas överhuvudtaget. Så bästa rådet är att träna, men en viktigt sak i början är att PRECIS när hojen får dragläge så ska du möta med gasen.

Edit: Och när du möter med gasen, var rätt snabb med att släppa upp kopplingen och ge mera gas. Det är en känsla som du måste öva fram. Men det är lite så man gör.
Senast redigerad av E30 2010-11-05 kl. 17:33.
Citera
2010-11-05, 19:01
Medlem
Krafses avatar
Att hitta och kunna kontrollera dragläget är en vanesak och olika hojar skiljer sig ganska mycket i känsla. Själv har jag en RD 350 med ett väldigt känsligt dragläge, men man vänjer sig faktiskt även vid de kinkigaste kopplingarna.
Testa att hitta dragläget och ge den lite mer gas samtidigt som du släpper kopplingen lite. (Fast inte så du tokvarvar den och stegrar över då haha..)
Citera
2010-11-05, 19:20
Medlem
WorkingClassBoys avatar
Gasen och kopplingen ska gå parallellt försiktigt tills kopplingen är släppt helt sen är de bara gasa på. I början blir det ju lätt att när man tänker på det för mycket så blir det lätt att man är lite seg, men bättre att göra det riktigt och långsamt tills man lärt sig. Sen går det mer och mer på automatik och du kommer till slut inte tänka på det knappt och det går snabbt och smidigt. Så som sagt öva öva öva.
Citera
2010-11-05, 20:26
Medlem
Släpp kopplingen sakta med lite gas, sen gasa på lite mer när hojen skuttar iväg. Öva öva öva!
Citera
2010-11-06, 01:10
Medlem
JesperLs avatar
tack för alla tips! imorgon blir det att tillägna hela dagen till att öva dragläge/starter ..:P
Citera
2010-11-07, 06:03
Medlem
bloodbrothers avatar
jag älskar att gasa till ordentligt så man verkligen hör hojen, och sen hyfsat fort upp med kopplingshandtaget så man inte pyser iväg.. vill komma iväg snabbt och enkelt. Just my 5 cents.
Citera
2010-11-11, 17:23
Medlem
Bonnatorps avatar
Synd att det inte är en moppe... Då är det bara å gasa fullt å tvärsläppa kopplingen (man vill ju inte nöta sönder den). men helst på grus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in