2010-11-05, 16:17
Medlem
Zoms avatar
Ubuntu verkar nu planera att gå ifrån det traditionella X.org till Wayland.

Shuttleworth menar att traditionella X.org har helt enkelt för dålig potential för de grafiska effekter han strävar efter, och att det är enklare att konvertera till wayland istället för att försöka utveckla X.org i den riktningen.

Tydligen ska wayland redan vara hyfsat kompatibelt med existerande X-applikationer, och Shuttleworth menar att canonical kommer att försöka hjälpa både KDE och Gnome att så småningom också konvertera.

Det här, tillsammans med deras egna utveckling mot skrivbordsmiljön "Unity", är en ganska spännande utveckling av linux i stort. Jag är absolut inte insatt i wayland, så jag vet inte vad det har för för- eller nackdelar mot X.

Källa.

Så, några tankar om det här? Vad tycker ni?

Någon som har testat wayland? Hur ställer sig det i förhållande till X.org?
Senast redigerad av Zom 2010-11-05 kl. 16:53. Anledning: Wayland, inte "Weyland"
Citera
2010-11-05, 16:50
Bannlyst
är inte insatt i det här överhuvudtaget..
men är det för att få bättre spelstöd eller?
Citera
2010-11-05, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGun
är inte insatt i det här överhuvudtaget..
men är det för att få bättre spelstöd eller?
det enda som nämnts är effekter. shuttleworth pratade om att X.org är alldeles för komplext för att hänga med i den utveckling ubuntu vill se.

och jag kan säga att jag är både positivt och negativt inställd. känslan jag får av det är en satsning mot det mobila fältet (netbooks, *Pads och liknande) och att de är ute efter en förenkling.
och jag uppskattar att linux breder ut sig inom det mobila området och jag tror det är en bra sak att linux förenklas, så att det finns möjlighet för alla att kunna använda (det tar ju inte bort den avancerade möjligheten)... men däremot så tror jag att de bör vara något försiktiga och tänka igenom de steg de tar.
för frågan är om det kanske inte är smartare av dem att göra en specifik utgåva för just unity+wayland, i klass med UNR, så att desktop-användandet inte bortprioriteras...

men än så länge är det ju inte mycket man vet...
Citera
2010-11-06, 01:52
Medlem
funkysods avatar
Spännande! Det här kräver läsning..
Citera
2010-11-06, 08:40
Medlem
hashs avatar
Själv är jag ganska negativ till Xorg.
X-servern idag är klumpig och långsam.
Men tyvärr finns inga vettiga alternativ, så all utveckling inom området är välkommet.
Citera
2010-11-06, 09:13
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Själv är jag ganska negativ till Xorg.
X-servern idag är klumpig och långsam.
Men tyvärr finns inga vettiga alternativ, så all utveckling inom området är välkommet.
Eller hur?

Men frågan är ju bara hur lång tid det tar för drivrutinstillverkare att göra acceptabla drivrutiner till wayland. Jag menar, kollar man på ATI/AMD så sitter ju inte förhoppningarna direkt högt.

Sen så är det väl det och eventuellt en omskrivning av init som sitter väldigt högt på önskelistan. Jag har kollat lite på systemd vilket, även om det är intressant, är lite för outvecklat i dagsläget.
Citera
2010-11-07, 13:16
Medlem
ReidarDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
...hur lång tid det tar för drivrutinstillverkare att göra acceptabla drivrutiner till wayland....
Mja, Wayland bygger på det som redan existerar idag, kernel, drivrutiner osv uppåt. så det blir "ingen helt ny plattform" från X.Org Servern.

Vad Wayland gör är att förenkla saker och ting. Enligt wikipedialänken ovan, ska meego skeppas med Wayland. Wayland har samma licens som X.Org, så inga förändringar där. Hittade förresten en video som verkar trevlig.
Senast redigerad av ReidarDahlen 2010-11-07 kl. 13:19.
Citera
2010-11-07, 13:36
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReidarDahlen
Mja, Wayland bygger på det som redan existerar idag, kernel, drivrutiner osv uppåt. så det blir "ingen helt ny plattform" från X.Org Servern.

Vad Wayland gör är att förenkla saker och ting. Enligt wikipedialänken ovan, ska meego skeppas med Wayland. Wayland har samma licens som X.Org, så inga förändringar där. Hittade förresten en video som verkar trevlig.
Vad jag tänkte på var det här utdraget ur Shuttleworths blog
Citat:
In general, this will all be fine – actually *great* – for folks who have good open source drivers for their graphics hardware. Wayland depends on things they are all moving to support: kernel modesetting, gem buffers and so on. The requirement of EGL is new but consistent with industry standards from Khronos – both GLES and GL will be supported. We’d like to hear from vendors for whom this would be problematic, but hope it provides yet another (and perhaps definitive) motive to move to open source drivers for all Linux work.
Vilket var lite förvirrande, eftersom jag aldrig hört om EGL tidigare. Därför blev jag lite fundersam om nuvarande drivrutiner skeppas med det, från nvidia och ati då alltså. Det verkar också finnas ett krav på KMS, vilket varken ATI eller Nvidias officiella drivrutiner har i dagsläget.

Vad jag funderade på då är till exempel ATI som länge vägrade lägga till stöd för compositing, vilket de hävdade var nytt och allt för instabilt i flera år och om det skulle kunna bli en liknande trend för EGL.

Om canonical lyckas pusha wayland så kommer dessa problem så klart att så småningom bli lösta, men jag undrar mest hur det ser ut i dagsläget.
Citera
2011-10-21, 20:52
Medlem
BossesPizzerias avatar
Använder ubuntu xorg fortfarande eller har de bytt nu?
Citera
2011-10-21, 21:52
Medlem
Rocky Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria

Fortfarande X.Org.
Citera
2011-10-22, 00:26
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BossesPizzeria
Vad jag förstått det kan ingen skrivbordsmiljö ännu köras i wayland. Dock har både GTK3 och Qt4 stöd för det, och både KDE- och Gnome-utvecklarna har visat intresse och (iaf för KDE, jag vet inte när det gäller gnome) börjat porta miljöerna. Dock beräknas KDE-porten ta hyfsat lång tid, så jag tror inte vi ser något från dem inom det närmaste halvåret eller mer.

Hur det går med Unity har jag ingen aning om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in