• 1
  • 2
2010-11-05, 23:25
Medlem
När man stoppar in en helt ny hårddisk i en dator är lätt att missa att den måste initieras.

Använd compmgmt.msc eller högerklicka på "Min dator" välj "Hantera".
Välj Lagring / Diskhantering
Då ska du se din nya disk. Högerklicka till höger på området för den nya disken, INTE där det står "Disk 1" "Standard"... utan till höger om det. Välj "Markera partitonen som aktiv".
Högerklicka igen på samma område och välja "Formatera" Välj " Snabb formatera".
Nu ska disken fungera.

Jag inte har någon ny hårddisk nu och är inte helt säker på om det står något annat än "Markera partitonen som aktiv" men när man högerklickar på området så förstår man vilket man ska välja. Det skulle kunna vara "Initiera disk".

OBS!
Du ska förståss inte formatera disken om den inte är tom men allt det här gäller bara om det är en helt ny hårddisk som inte används i någon dator tidigare.
Har du redan flera fysiska hårddiskar i datorn kan det stå "Disk 2" eller "Disk 3". Formaterar du fel disk försvinner allt som finns på den. Är det disken som Windows ligger på så kommer datorn inte fungera längre.
Citera
2010-11-06, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waterproof32
OBS!
Har du redan flera fysiska hårddiskar i datorn kan det stå "Disk 2" eller "Disk 3". Formaterar du fel disk försvinner allt som finns på den. Är det disken som Windows ligger på så kommer datorn inte fungera längre.

det går inte att formatera c-disken i diskhanteraren,så det är ingen risk att man saboterar oprativsystemet

mvh
t
Citera
2010-11-06, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
det går inte att formatera c-disken i diskhanteraren,så det är ingen risk att man saboterar oprativsystemet

mvh
t

Jag har inte tänkt på att man inte kan formatera OS-disken via Diskhanteraren men lika bra att lägga med infon om någon skulle använda ett annat sätt att köra formateringen på. Det går ju att formatera alla diskar om man kör vissa program.
Citera
2011-01-05, 02:48
Medlem
LightClouds avatar
Hade även problem med att min dator inte hittade en extern hårddisk. Om det nu är samma fel på din som min dator, vet jag inte. Men det jag gjorde för att åtgärda felet var att hämta hem ett program som återställde förlorade/borttagna filer. Jag kommer förvisso inte ihåg vad programmet nu heter, men det berodde alltså på att jag lyckats radera filmer i systemmappen som var beroende för att hårddisken skulle hittas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in