2010-11-05, 11:07
Medlem
brunstigs avatar
En polare ringde o frågade om jag kan hjälpa honom att bogsera bort hans bil från en parkering till en annan (ca 3 kilometer).
Jag innehar körkort men polaren är dock körkortslös. Han ska sitta i den bil som blir bogserad och jag helt enkelt bogsera honom med min bil.
Frågan är då att om vi blir stoppade av polisen kommer jag då lagföras för brott då jag bogserar en körkortslös?
Citera
2010-11-05, 11:11
Medlem
Homer82s avatar
Du kan nog klara dig med att säga att han sagt till dig att han har körkort. Men din polare får nog det lite jobbigare. Är du körkortslös får du inte framföra ett fordon på allmänväg oavsett vad som driver bilen framåt.
Citera
2010-11-05, 11:36
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunstig
En polare ringde o frågade om jag kan hjälpa honom att bogsera bort hans bil från en parkering till en annan (ca 3 kilometer).
Jag innehar körkort men polaren är dock körkortslös. Han ska sitta i den bil som blir bogserad och jag helt enkelt bogsera honom med min bil.
Frågan är då att om vi blir stoppade av polisen kommer jag då lagföras för brott då jag bogserar en körkortslös?

Du har ingenting att oroa dig för. Däremot så gör din kompis sig skyldig till olovlig körning.
Citera
2010-11-05, 12:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Du har ingenting att oroa dig för.
Nja, i Sverige är även tillåtande av olovlig körning ett brott. För att dömas för det krävs det att man på något sätt agerar i riktning för att hjälpa någon att köra olovligt. Det kan handlar ofta om att låna ut nycklar, men lika mycket om att dra en bil med någon utan körkort i.
Citera
2010-11-05, 12:19
Medlem
brunstigs avatar
Killen i bilen bakom lär inte bry sig nämnvärt om polisen kommer. Har så mycket annat i bagaget.

Om jag nu tar beslut att bogsera stackarn så är det nog bäst o spela dum om polisen kommer o säga man inte hade en aning fast det lutar nog åt att jag drar mig ur trots allt. Han får ta en bärgare.
Citera
2010-11-05, 13:48
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Nja, i Sverige är även tillåtande av olovlig körning ett brott. För att dömas för det krävs det att man på något sätt agerar i riktning för att hjälpa någon att köra olovligt. Det kan handlar ofta om att låna ut nycklar, men lika mycket om att dra en bil med någon utan körkort i.

Hm då gjorde polisen ingenting av saken i mitt fall så jag hade kanske tur, har nämligen varit i exakt samma position som TS frågar om för ett par år sedan med följd att min kompis utan körkort sedemera åkte för olovlig körning medan polisen nöjde sig med att endast kontrollera mitt som "bogserare" när vi blev stoppade under bogseringen.

Kanske bäst du låter bli ändå TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in