• 4
  • 5
2010-11-09, 00:19
Medlem
Under den gamla tiden då jag växte upp och då allt med mörkt hår ansågs vara av invandrar ursprung blev jag kallad turk ibland av någon enstaka snubbe, "ville jävlas med mig för han ville jag skulle slå han". Vad jag vet så gav alla varandra "roliga namn" så länge den inte började slåss för att försvara sitt riktiga namn. Jag gick väl i en galen klass... Vad jag vet så härstammar jag från central Europa dock långt tillbaka från medeltiden typ, fast det kvittar. Träffade en tjej som också kallade mig för turk nån gång hon blev sur. Med exakt samma anklang som snubben i högstadiet, vilket betyder att detta fenomen alltså måste vara spritt längs hela Sverige.

Som tidigare sagt så är det ett rasistiskt ord för att nedvärdera en annan människa och försöka förtrycka. Det är inte ordet i sig, utan hur den som säger ordet lägger tonen på ordet. Som hur någon säger ordet "n---r" med en viss anklang. Men ordet har kanske utvecklats de senaste tio åren. Till att enbart betyda arab. Tvivlar på det.

Alltså använder ungdomar och rasister ordet turk för att visa hur överlägsen den nordiska rasen är och inte den "europeiska". Vilket gör det hela ännu mer komiskt när media inte förstår innebörden av skogsturken och laserturken. Turk är för den som varit med i svängarna samma synonym som sieg heil ungefär fast på svenska. Så synd för turkarna att ordet turk har blivit våldtaget och blivit en rasistisk symbol.
Senast redigerad av mrlove 2010-11-09 kl. 00:24.
Citera
2010-11-09, 01:16
Medlem
the_mechanixs avatar
Som många redan påpekat, turkarna var de första blattarna som kom hit i större skala och därför har det stannat kvar. Det är väl samma sak med "kines", jag använder det om alla östasiater och skiter fullkomligt i om personen i fråga verkligen är kines, eller japan, korean, taiwanes eller hong kong-bo.
Citera
2010-11-09, 06:50
Medlem
N.E.R.Ds avatar
TS är assyrier, dvs turk.
Citera
2010-11-09, 07:27
Bannlyst
Man blir kallad "turk" när man kommer från syd Europa, MENA eller Central Asien.

Snö negrer är lite efterblivna men det är lugnt, så länge jag får tag på de IRL så är det okej för min del.
Citera
2010-11-09, 11:00
Medlem
the_dude82s avatar
Tror inte det bara har att göra med att turkarna var först eller i vart fall tidiga utan också med hur känsligt det är för svenskar med vilka ord som är ok att använda. Turk går bra att använda i ett lätt nedlåtande sammanhang eftersom turken ändå ses som någorlunda civiliserad. "Arab" eller "neger" upplevs som mer rasistiskt och fungerar därför inte i mer offentliga sammanhang. Sen håller jag med övriga som uttryckt att turk liksom låter roligt och har en skön klang. Ordet bög är lite på samma sätt. Turkbög kanske blir dubbelt roligt? Vad vet jag.
Citera
2010-11-09, 11:27
Bannlyst
Tycker inte det är att håna, det är en kollektiv ord för blatte, precis som svenne för vita.
Citera
2010-11-09, 16:59
Medlem
jangos avatar
Har TS-turken tagit illa vid sig? Vem vare som håna? Kommer han göra kaos med oss?
Citera
2010-11-09, 17:26
Medlem
mr.demons avatar
EliasAlucard, Varför måste du alltid briljera med dina kunskaper i ämnet rasforskning??

Din frågeställning var väll varför folk har en tendens till att alltid kalla nån invandare som gör bort sig/gör nåt roligt för turk. Svaret är väl ganska enkelt. Laserturken låter roligare än laseraraben.
Citera
2010-11-11, 15:07
Medlem
sparrdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.demon
EliasAlucard, Varför måste du alltid briljera med dina kunskaper i ämnet rasforskning??

Din frågeställning var väll varför folk har en tendens till att alltid kalla nån invandare som gör bort sig/gör nåt roligt för turk. Svaret är väl ganska enkelt. Laserturken låter roligare än laseraraben.

Enkla svar av enkla människor.

TS är en arab ... han försöker bullshitta med kromosomer och skit om att han är lika utvald som andra MÖ folk.
Citera
2010-11-11, 15:57
Medlem
Palla bry sig om var de kommer ifrån, man säger antagligen turk för att de ser likadana ut.
Jag skulle inte precis bli sur om nån kalla mig för ''jävla norrman''
Citera
2010-11-11, 16:03
Medlem
Fornnordisks avatar
Flashback-turken(TS) är bara för gullig.
Citera
2011-05-16, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Har ni tänkt på det, varje gång någon ny efterbliven pajas, ofta väldigt svartmuskig (och då menar jag inte bara svart hår eller så, utan rent generellt en brun hudton) gör bort sig, blir han kallad xxxx-turken. För inte längesedan var det skogsturken, sedan kom knullturken, och nu senast laserturken. Det finns säkert fler exempel som jag inte kommer på, lista gärna upp de jag missat.

Jag är väl medveten om att ignoranta svennebananer ofta använder "turk" och "arab" som samlingsnamn för alla olika MENA-folkslag de inte orkar bry sig om att göra skillnad på, men det måste ju finnas någon anledning till att man inte säger "laserkurden" eller "skogskurden" eller så, även om dessa lyteskomiska individer sannolikt var av kurdiskt påbrå (ser ju båda ut som halvpakis, vilkert är vad kurder är).

Är det möjligtvis så att det helt enkelt är mer känsla i att kalla någon man tänkt håna, "turk"? Det sitter mycket bättre helt enkelt att mobba ut en ful jävel för "turk"? Finns det mer sarkasm i att reta någon för "turk" än t.ex. "kurd"? Kurd är ju numera synonymt med inavlade idioter som går på alla fyra, men ändå, man kallar inte alla blattar som gör sig själva till offentligt åtlöje, "kurder", utan man kallar dem istället för turk hit och turk dit, även fast de sannolikt är av kurdiskt påbrå.

Personligen som starkt ogillar allt vad turkiskhet heter, ser jag inga problem i att man hånar turkiskhet på det här sättet, det är bra och bör uppmuntras, men hur ser ni andra svennar och blattar på detta?

Enligt mina erfarenheter, och det är många, så är det turkar, ja folk från turkiet, som oftast varit som mest vidriga under min och mina kompisars uppväxt i vår hemstad. Extremt kaxiga, bråkiga, överlägsna och nedlåtande. Det beror säkert på att turkarna var så många och hoperna med ökenmänniskor inte svämmat över landet än. Och det finns kanske mer hopp för turkar i sverige än för många andra. De är ju, eller ska vara, mer civiviliserade.

Men rent allmänt är detta min känsla. Medan många araber och kurder faktiskt varit väldigt ödmjuka och trevliga. Min teori är att det till stor del beror på att turkarna levt som dhimmies i sitt forna kristna land, under sina muslimska herrar, och därför utvecklat denna attityd där man krigar om varje milimeter och inte låter nån "trampa" på ens "heder" osv.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in