2010-11-04, 21:25
Medlem
Tjena!
Jag har en fråga. Jag håller precis på å installerar Windows 7 på min nybyggda dator.

Jag har partitionerat upp disken i två delar eftersom jag läste att om windows kraschar så kan jag fortfarande ha kvar mina sparade filer. Systemet på 30 GB och resten av 1TB:s HDD'n som en annan.

Min fråga är då: Kan jag ställa in så att program och sådant installeras på D: medans Windows samt uppdateringar sparas på C:

Jag vet att man kan ställa in så att Default Installation Directory blir D:\Program Files, men vart kommer systemuppdateringar då?

MVH
Heenok
Citera
2010-11-04, 22:33
Medlem
Program och uppdateringar borde du ha tillsammans med Windows. De får plats. Råkar du ut för virus lär de ändå attackeras och sabbas. Går det så illa att du installerar om Windows behöver många program (spel) det också för annars funkar de bara delvis eller inte alls. Vilka som ändå funkar vet du inte förrän du testa själv.

Spel bruka ta mer plats så lägg hellre din energi fixa dom eller fixa saker som inte är så lätta att fixa Tex var dina filer sparas.
Senast redigerad av panpo98 2010-11-04 kl. 22:37.
Citera
2010-11-04, 22:34
Medlem
Ok, så jag borde skit i allt vad partitioner heter och bara köra med en?
Citera
2010-11-04, 22:43
Medlem
Hur drog du den slutsatsen?

Du har ALLT annat som du annars skulle var tvungen att rädda som en galning om du bara hade 1 partition.

Program är bara 1 grupp som lätt fixas genom att att installera om.
Program är väll knappast det enda som du planerat att ha på D:
Systemuppdateringar fixar plats själv och skapar ibland tillfälliga mappar på tex D:
Senast redigerad av panpo98 2010-11-04 kl. 22:58.
Citera
2010-11-04, 23:01
Medlem
OK, så den primära partitionen används till Windows, Program etc. medans Den sekundära partitionen används till lagring av t.ex nedladdningar, filer osv. Har jag förstått dig rätt nu?
Citera
2010-11-04, 23:07
Medlem
Gör det inte svårare än det är, 2 partioner, den ena till windows och den andra till allt annat, varför krångla till det så?

Hade jag haft 1tb hade jag haft 30-40 gb till windows partition och sen en annan med resterande.

/A.P
Citera
2010-11-04, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonympseudonym
Gör det inte svårare än det är, 2 partioner, den ena till windows och den andra till allt annat, varför krångla till det så?

Hade jag haft 1tb hade jag haft 30-40 gb till windows partition och sen en annan med resterande.

/A.P

Ok, men om jag då har den sekundära partitionen som default när jag installerar program, kommer systemuppdateringar och drivrutiner etc. ändå att hamna i C:?
Citera
2010-11-05, 16:00
Medlem
När folk skriver Windows på en partition så menar de flesta Windows Uppdateringar och program också.

De flesta orka inte skriva i detalj eller tycker att det är så självklart att de inte behövs förklaras.

Många läser inte ens vad det står när de installerar utan trycker nästa hela tiden. Tex att vissa program, drivrutiner mm frågar om du vill ha annat installerat som du inte alls bett om. ATI drivrutinerna har tex länk till spel demo och andra frågar om du vill ha Google Crome och annat du inte är intresserad av.
Senast redigerad av panpo98 2010-11-05 kl. 16:02.
Citera
2010-11-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
När folk skriver Windows på en partition så menar de flesta Windows Uppdateringar och program också.

De flesta orka inte skriva i detalj eller tycker att det är så självklart att de inte behövs förklaras.

Många läser inte ens vad det står när de installerar utan trycker nästa hela tiden. Tex att vissa program, drivrutiner mm frågar om du vill ha annat installerat som du inte alls bett om. ATI drivrutinerna har tex länk till spel demo och andra frågar om du vill ha Google Crome och annat du inte är intresserad av.

Ok, tack så mycket för den utmärkta förklaringen. Jag har nu en partition på 200GB för "Windows" och resten går åt till lagring
Citera
2010-11-05, 19:28
Medlem
Det gick in tillslut.
Jag såg hasenfrasen förklaring i det andra forumet om varför och hur han hänvisade till Microsofts åsikt i ämnet
Senast redigerad av panpo98 2010-11-05 kl. 19:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in