2010-11-04, 18:25
Medlem
Fyra20s avatar
Vad är det som har fått vissa forskare och dylikt att spektulera att det kan finnas andra dimensioner.
Alltså världar som är osynliga och är där vi är.. Nu kan jag ha fel i vad som menas med andra dimensioner men jag tror att det är något sådant.
Citera
2010-11-04, 18:53
Medlem
apanlapans avatar
För en sådär trettio-förtio år sedan stod det klart att kvantmekaniken och allmän relativitetsteori inte gick att förena med den tidens matematik. En anledning till att man vill göra det är att man vill kunna beskriva vad som hände under big bang, dvs varifrån vårt universum kommer ifrån och varför det ser ut som det gör.

I vanlig kvantmekanik är partiklar punktformiga, men folk funderade på om man inte kunde använda små snören som fundamentala "partiklar" istället. Detta är strängteori. Det visade sig att om man bygger en teori med strängar som minsta beståndsdel så blir teorin extremt rik, och kan bla. beskriva gravitation. För att teorin ska bli matematiskt hanterbar så visar det sig att strängarna ska bo i ett rum med visst antal dimensioner, t.ex. sex rumsdimensioner och en tidstimension. Uppenbarligen måste vi då av någon anledning sitta fast i en tredimensionell del av det sexdimensionella rummet, men hur tokigt det än låter då fungerar matematiken i alla fall bra. Jag tror det är här man kan spekulera över att teorin tillåter att det stora rummet innehåller flera olika små rum (universum) liknande vårat, eventuellt med annorlunda naturlagar i varje rum.

Så svaret är ungefär att vissa otestade men vackra matematiska modeller tillåter extra dimensioner och "parallella" universum. Detta ska också ha konsekvenser i vårt universum, men jag tror inte det finns några observationer som kan direkt kan koppla till extra dimensioner.
Citera
2010-11-04, 21:00
Medlem
Som apanlapan sa, ungefär. Ska bara tillägga att man i strängteori tror att de extra dimensionerna är "små" och hoprullade. De tre rumsdimensionerna vi upplever är ju uppenbart stora, dvs vi kan färdas långa sträckor åt varje håll utan att återkomma till ursprungspositionen (vi vet inte om vi någonsin skulle återkomma till startpositionen). De ytterligare dimensionerna skulle istället vara väldigt, väldigt små, så att om man (eller snarare en sträng) färdas bara en liten sträcka (~10^-34 m, eller nåt åt det hållet) åt ett håll i en sådan dimension kommer man tillbaks till ursprungspunkten (som att gå runt i en cirkel). Detta får sedan diverse fysiska konsekvenser, men de är svåra att räkna ut exakt, och svåra att mäta. I strängteori pratar man alltså inte riktigt om parallella universum och andra dimensioner med andra lagar, utan små dimensioner, hoprullade på konstiga vis.

En föreslagen sak är att dessa dimensioner skulle kunna vara såpass stora som ~0.1 mm, vilket i så fall skulle leda till att gravitationen skulle bete sig annorlunda på de skalorna, och försök för att testa detta har gjorts. Det är dock väldigt svårt, eftersom gravitationen är en väldigt svag kraft. Än så länge har heller inget resultat som avviker från klassisk gravitation hittats.
Citera
2010-11-04, 21:40
Medlem
apanlapans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
I strängteori pratar man alltså inte riktigt om parallella universum och andra dimensioner med andra lagar, utan små dimensioner, hoprullade på konstiga vis.

Är det inte så att man kan tänka sig olika "branes" som nån slags parallella universa? Det låter ju som nån slags sci fi, men jag har för mig jag har hört det i nåt halvseriöst sammanhang.
Citera
2010-11-04, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apanlapan
Är det inte så att man kan tänka sig olika "branes" som nån slags parallella universa? Det låter ju som nån slags sci fi, men jag har för mig jag har hört det i nåt halvseriöst sammanhang.

Jo, det stämmer nog. Det finns vissa kosmologiska modeller som är inspirerade av strängteorin, där man pratar om att vi lever på ett bran (från membran), som rör sig i ett högredimensionellt universum. Det är dock inte standard strängteori, men låter spännande.
Citera
2010-12-26, 11:05
Medlem
Hittade denna intressanta artikel om olika dimensioner: http://www.ufo.se/fakta/artiklar/dimensioner.shtml

Den tar upp parallella verkligheter, dvs att en annan värld kan existera mm från våran egen. Kanske skulle kunna förklara en del övernaturliga fenomen?
Citera
2010-12-26, 11:54
Medlem
Vissa hävdar ju att UFO'n oscillerar mellan dimensioner, och inte att dem kommer från "yttre rymden", om man nu tror på UFO's. (Syftar inte på "Unidentified flying object", utan på flygande tefat med gröna män från mars).

Det skulle isåfall kunna koppla ihop teorin med ett verkligt exempel. Sen så läste jag också (har inga källor på mina uttalanden men jag kan säkert googla fram dem om ni tycker det behövs) att det finns någon teori att "vår" big bang tunnlade ut från ett annat universum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in