• 1
  • 2
2010-11-10, 17:29
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagzoe
Ja men allts tex ordet "egoist" kan olika personer definiera vldigt olika (om inte du har mrkt det?)!

Varfr skulle man hamna automatiskt i underlge (under alla andra) bara fr man inte r i verlgset verlge? Finns det inget mellanlge lixom?!?

Ja det finns ju olika anarki. vnster-anarki, typ Individualist-anarkism pratar jag om. Alla gr typ som dom vill men utan att frstra fr varran. Ifall DET funkade s skulle det va BRA. Jag r ingen expert p det hr mnet. S du kan ju frga vidare anarkisterna p "flashback anarki"om du vill veta mer.

Jo, sjlvfallet men egentligen har inte egoist ngonting med saken att gra.

Fr att man rent faktiskt r det, r man inte verlgsen s r man underlgsen. Och sjlvklart finns det olika "mellanlgen" men alla under den som r verlgsen r ju underlgsna. Och r du s naiv att du inte tror att folk skulle hamna i underlge? Har du glmt att det r mnskligheten vi talar om nu?

Mnniskor kommer alltid att gra vad de kan fr att hamna i verlge, vi har gjort det i bttre parten av 200,000 r som mnniskor och i en miljard r som liv .h.t. Det r s vi fungerar, det r s vi verlever och det r s vi utvecklas. Skulle vi sluta vara mnniskor och brja lska varandra istllet s skulle det kanske fungera, men nu r det ju inte s. Anarki har rtt i lnder och i stder frut, det har aldrig gtt "bra" vad jag vet.

Och "vnsteranarki" och "individualistanarki" r vl tv helt motsatta saker? Vnstern (om du syftar p den politiska vnstern) fresprkar ju allt annat n individualism. Jag kan helt klart se frdelar i vissa aspekter av anarki, men inte som helhet.
Citera
2010-11-10, 18:21
Medlem
Zigzagzoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Jo, sjlvfallet men egentligen har inte egoist ngonting med saken att gra.
Det var du som brjade prata om egoism o altruism, jag bara svarade, men jag kan sluta prata om det nu.

Citat:
Ursprungligen postat av ceteru
Fr att man rent faktiskt r det, r man inte verlgsen s r man underlgsen. Och sjlvklart finns det olika "mellanlgen" men alla under den som r verlgsen r ju underlgsna. Och r du s naiv att du inte tror att folk skulle hamna i underlge? Har du glmt att det r mnskligheten vi talar om nu?

Mnniskor kommer alltid att gra vad de kan fr att hamna i verlge, vi har gjort det i bttre parten av 200,000 r som mnniskor och i en miljard r som liv .h.t. Det r s vi fungerar, det r s vi verlever och det r s vi utvecklas. Skulle vi sluta vara mnniskor och brja lska varandra istllet s skulle det kanske fungera, men nu r det ju inte s. Anarki har rtt i lnder och i stder frut, det har aldrig gtt "bra" vad jag vet.
JA ja men jag menar allts verlgsen/underlgsen som i verdrivet verlgsen och verdrivet underlgsen, att det skulle bort. Men annars att vissa r lite ver och andra lite under, att man inte str exakt lika har jag inget emot egentligen, och tycker jag r helt naturligt & oundvikligt o s.
Fr att en sak aldrig har gtt bra tidigare , mste det verkligen betyda att den saken aldrig kommer att g bra nn gng i framtiden? S tror inte jag.
Jag vet eg inte ifall det skulle kunna funka , men IFALL DET FUNKADE (det blev sn anarki) s skulle jag gilla det! & det var vl det som var frgan -om man skulle gilla det/vilja ha det s!?!

Citat:
Ursprungligen postat av Ceteru
Och "vnsteranarki" och "individualistanarki" r vl tv helt motsatta saker? Vnstern (om du syftar p den politiska vnstern) fresprkar ju allt annat n individualism. Jag kan helt klart se frdelar i vissa aspekter av anarki, men inte som helhet
Jag tycker inte som du!
Citera
2010-11-10, 19:10
Medlem
ceterus avatar
Citat:
Det var du som brjade prata om egoism o altruism, jag bara svarade, men jag kan sluta prata om det nu.

Altruism och egoism r som sagt var tv helt olika saker.

Citat:
JA ja men jag menar allts verlgsen/underlgsen som i verdrivet verlgsen och verdrivet underlgsen, att det skulle bort. Men annars att vissa r lite ver och andra lite under, att man inte str exakt lika har jag inget emot egentligen, och tycker jag r helt naturligt & oundvikligt o s.
Fr att en sak aldrig har gtt bra tidigare , mste det verkligen betyda att den saken aldrig kommer att g bra nn gng i framtiden? S tror inte jag.
Jag vet eg inte ifall det skulle kunna funka , men IFALL DET FUNKADE (det blev sn anarki) s skulle jag gilla det! & det var vl det som var frgan -om man skulle gilla det/vilja ha det s!?!

Det kommer alltid att finnas en "elit" och de som har det bttre, det kommer inte vara ngon skillnad i ett land dr det rder anarki. Det handlar inte om att inte st exakt lika, det handlar om att det finns folk som kan utnyttja andra, det skulle framtrda nnu mer n vad det gr nu. Om en sak har misslyckats gng p gng s r det nog frnuftigt att anta att det inte r ett hllbart stt att leva p. Men ja, givetvis kan det fungera med anarki under vissa omstndigheter, men ska vi tnka ens ngorlunda rationellt s r det nstan ffngt att frvnta sig att anarki skulle leda till ngon sorts "jmstlldhet".

Citat:
Jag tycker inte som du!

Vad du och jag tycker r helt irrelevant, det r hur den ideologiska instllningen ter sig och uttrycker sig i verkligheten som spelar roll. Du kan inte sga att vnstern fresprkar individualism, d r du gravt felinformerad. Individualism och personlig framgng r ju precis vad de kmpar mot.

Detta betyder dock inte att jag r "hger", jag vill bara inte nska mig fram till saker. Det som r, r.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in