Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Du låter som en Stor-Magister: Varför skulle man inte kunna dela med sig av sitt kunnande, utan att genomlida grupparbeten under sin studietid?
Har du hört talas om självförtroendeträning och presentationsteknik? T o m under individuell ledning?
Joo

Men det där är som med snabbkurser i ledarskap: Jag har inte sett nåt som funkar. Men folk tjänar en jäkla massa stålar på det.
Jag säger inte att man nödvändigt måste köra grupparbeten. Men det är önskvärt att man gör det för att träna på att arbeta i projektform. Vidare är det önskvärt att högskoleutbildningarna innehåller obligatorisk träning i just presentation. Må det ske som just presentationsövningar eller som grupparbeten.
Jag har en känsla av att svenska högskolesystemet är tämligen ensamt i världen om att inte lägga någon som helst tonvikt på teamwork, projektarbete och presentation.
I USA till exempel, där utbildningarna på många andra sätt är betydligt sämre än svanska, producerar man åtminstone folk som kan uttrycka det de inte vet begripligt i både tal och skrift. Skriftlig och muntlig framställan, som det hette i Sverige innan det elimnerades, är viktigt där.
I Sverige är det tvärtom, man producerar en massa kunniga människor som inte kan dela med sej av sitt kunnande.
Som arbetsgivare har jag mer användning av en människa som kan litet mindre och kan dela med sej än av en människa som kan litet mer och inte kan dela med sej. Om jag ska välja mellan två sådana individer när jag anställer är valet fullkomligt klart.
Sammalunda gäller när en skola anställer en lärare. Man har ingen användning för en lärare som inte kan lära ut någonting.