2023-09-11, 10:18
Medlem
Ördögs avatar
Ännu ett Tintin-album på originalspråket, ännu ett Ernie-album på svenska.

Hergé: Les 7 boules de cristal (De sju kristallkulorna, nyutgåva utan tryckår)
Bud Grace: En rätt för mycket! (1997)
Citera
2023-09-17, 17:18
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Pauli Kallio & Christer Nuutinen: Kramppeja & nyrjähdyksiä nuorten naisten maailmassa (2010)
Pauli Kallio & Christer Nuutinen: Kramppeja & nyrjähdyksiä - Parempaa elämää (2011)
Pauli Kallio & Christer Nuutinen: Kramppeja ja nyrjähdyksiä - Viidakon vaarat (2013)
/---/
tre volymer av "Kramper och vrickningar", en stillsam och finurlig finsk serie om yngre vuxnas vardagsliv;
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Pauli Kallio & Christer Nuutinen: Kramppeja & nyrjähdyksiä - Ihan pienet juhlat (2014)

Under helgens seriefestival kunde jag äntligen skaffa de sista delarna i serien.

Pauli Kallio & Christer Nuutinen: Kramppeja & nyrjähdyksiä - Ripa ja kadunlakaisijat (2 upplagan, 2017)
Pauli Kallio & Christer Nuutinen: Kramppeja & nyrjähdyksiä - Koko maailman paino (2017)
Pauli Kallio & Christer Nuutinen: Kramppeja & nyrjähdyksiä - Antisankaritarinoita aikuisille (2020)

Det finns nästan ingenting skrivet om Kramper och vrickningar på engelska, frånsett en kort presentation här. Och absolut intet på svenska.
Senast redigerad av Ördög 2023-09-17 kl. 17:26.
Citera
2023-09-20, 18:19
Moderator
Popesizes avatar
Fick hem Patrik Norrmans senaste Kickstarter-projekt Nefertiti 2000 i brevlådan igår.
Serien gick i Herman Hedning runt 2007-2008 om jag minns rätt. Jag tror dock aldrig att den kom till sitt slut under publiceringen i Herman. Därför är det extra kul att få allt nu i samlad utgåva.

Med följde också en T-shirt med tryck från serien.
Citera
2023-10-03, 17:37
Medlem
Rebali179s avatar
Pondus samlade strippar 2007-2008
Citera
2023-10-03, 19:22
Medlem
DC och Marvels nya serieböcker brukar inte intressera mig men jag gjorde ett undantag och köpte tre av deras moderna serieromaner.

- Thor: Goddess Of Thunder Omnibus (2014 – 2015) - Jane Foster får hjälten Thors mäktiga krafter.

- Flashpoint (2011) – Flash (Barry Allen) frambringar en dystopisk parallell framtid.

- The Infinity Gauntlet (1991) – Superskurken Thanos vill döda halva universums befolkning.
Senast redigerad av Piratpartiet 2023-10-03 kl. 20:21.
Citera
2023-10-29, 17:50
Medlem
Inte precis köpte men läste. Panik i brevlådan av Kristina Abelli-Elander och Gittan Jönsson. Läste Abelli Elanders förra stora album och då retade jag mig i början på teckningsstilen för jag tyckte att hon kunde anstränga sig lite mer. Men efter bara några sidor så tänkte jag inte på det utan var bara intresserad av berättelsen. Men den här gången händer det inte så mycket eftersom huvudpersonen är i karantän under pandemin. Så lite segt tyckte jag nog att det var, dessutom ser tecknandet enligt mig ut att ha influerats av Julie Doucet nu. Det var distraherande. Dessutom en massa...ellipser i pratbubblorna...hela tiden... Också distraherande. Gittan Jönsson har mer av en egen stil men en sak som distraherade mig var att jag kom att tänka på den där gamla serien i Galago. Vischan brinner eller vad den hette som publicerades under pseudonym. Men, GJ:s teckningsstil påminner på något sätt som stilen i Vischan brinner. Eller kan det ha varit någon/några andra av Historiebokens skapare som hjälptes åt? Eller bara en stil som var vanlig på 80-talet?
Citera
2023-10-29, 20:59
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Inte precis köpte men läste. Panik i brevlådan av Kristina Abelli-Elander och Gittan Jönsson. Läste Abelli Elanders förra stora album och då retade jag mig i början på teckningsstilen för jag tyckte att hon kunde anstränga sig lite mer. Men efter bara några sidor så tänkte jag inte på det utan var bara intresserad av berättelsen. Men den här gången händer det inte så mycket eftersom huvudpersonen är i karantän under pandemin. Så lite segt tyckte jag nog att det var, dessutom ser tecknandet enligt mig ut att ha influerats av Julie Doucet nu. Det var distraherande. Dessutom en massa...ellipser i pratbubblorna...hela tiden... Också distraherande. Gittan Jönsson har mer av en egen stil men en sak som distraherade mig var att jag kom att tänka på den där gamla serien i Galago. Vischan brinner eller vad den hette som publicerades under pseudonym. Men, GJ:s teckningsstil påminner på något sätt som stilen i Vischan brinner. Eller kan det ha varit någon/några andra av Historiebokens skapare som hjälptes åt? Eller bara en stil som var vanlig på 80-talet?

Vischan brinner tecknades av konstnären Katja Virdalm under pseudonymen Ann-Katrin Snitteborn (vem som dolde sig bakom manusförfattarens alter ego Conny Sladdborn är väl fortfarande okänt). Hon medverkade även i albumet Elektriska Zerier, då under eget namn. Deras fortsättningsserie om "vischan" är ju ett intressant tidigt svenskt exempel på kulturvänsterns hat mot hemorten och landsbygden. Antar att stilen var influerad av Hillersbergs Puss med bl.a. Karin Frostenson och Lena Svedberg liksom av Aline Kominsky.
Citera
2023-10-30, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Vischan brinner tecknades av konstnären Katja Virdalm .
Jaha jaså där ser man. Jag har alltid undrat vem/vilka det var. Ja det är sant att landsbygden inte framställs på något särskilt positivt sätt i serien, medan en madrass på golvet i en etta i Stockholm är rena drömmen.
Senast redigerad av dagmar.ebbesen 2023-10-30 kl. 10:30.
Citera
2023-11-30, 18:24
Moderator
Popesizes avatar
Kort uppdatering:

Igår fick jag hem Usagi Yojimbo bok 7, som vanligt av Stan Sakai från Fantagraphics utgivning. I den får vi bland annat möta Kitsune för första gången. Lära oss mer om Gens bakgrund, samt det sista äventyret med Zato Ino.

Idag fick jag hem ett tjockt paket från Retrobokklubben. Sånt bådar alltid gott
Det innehöll tre serier.
Daredevil - Pånyttfödd av Frank Miller.
Teenage Mutant Ninja Turtles - Den siste ronin av Kevin Eastman, Peter Laird och Tom Waltz

Samt en svensk serie vid namn Mildh och Fromm av en Göran Semb. Har gått som följetång i Fantomen, om jag fattade rätt.

En bra serievecka.
Citera
2023-12-13, 16:58
Moderator
Popesizes avatar
Fick hem idag den stora boxen med allt Usagi Yojimbo från Fantagraphics utgivning.
Kan nog bli något för mellandagarna.

Sen även Mighty Morphin Power Rangers Year One av Kyle Higgins. Utgiven av Boom Studios.
Har hört mycket gott om den här serien, så det ska bli spännande att läsa.
Citera
2023-12-26, 12:40
Medlem
Oakenshields avatar
Min vana trogen denna tid på året har det blivit ett par julalbum med 91:an, 1954 och 1956.
Citera
2023-12-28, 20:33
Medlem
Ördögs avatar
Hittade på loppis ett mycket välbehållet exemplar av

Elektriska Zerier (1983)
https://seriewikin.serieframjandet.s...ktriska_Zerier
https://www.99musik.se/showthread.ph...11#post2570411
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto