Jag hämtade idag ut tre Tintinalbum. "Faraos cigarrer", "Blå Lotus" och "Det sönderslagna örat". Sträckläste dem. Kul att ha Tinitin i hårdpärm och nyskick. Ska köpa på mig alla album.
Senaste leveransen av tidningar kom idag Usagi Yojimbo #27 Detta nummer innehåller en liten spökhistoria. En gammal berättelse om en tjänstekvinna som blev mördad av sin herre för att hålla en graviditet hemlig, ser ut att återspelas igen. Usagi och Yukichi undersöker
Usagi Yojimbo: Lone Goat and the Kid #2 En historia i två delar. Den första handlar om en drakmakares arbete inför en stor drakfestival i länet. Och då menar jag pappersdrakar. Det är såna här små historier, som ger en inblick i de gamla japanska traditionerna, som gör att jag håller Usagi Yojimbo-serierna så högt. Det är alltid intressant få lära sig mer. Nästa historia handlar om hur Usagi avslöjar ett gäng falskspelare, och hur denna historia får sitt slut bland drakarna.
Usagi Yojimbo: Lone Goat and the Kid #3Usagi ramlar över en by som behöver hjälp med en grupp fladdermusninjor som terroriserar dem. Serien kommer att fortsätta i nästa nummer.
New World Zorro #3 Minns ni TV-serien från början av 1990-talet med Zorro? Gick på Kanal 5, om jag inte minns fel. Det är denna TV-serie, som nu berättas i serietidningsformat. Victoria Escalante är anklagad för mord då hon hittas med kniv i hand framför ett lik, inne på hennes taverna. Låter det bekant, så beror det på att det är en återupprepning av avsnittet "Dead men tell no tales" från säsong 1.
Tre nummer, och tre serieversioner av gamla TV-avsnitt. Det var inte vad jag hade förväntat mig, när jag började prenumerera på denna tidning.
New World Zorro har ett kul persongalleri, och goda förutsättningar för att skapa bra historier, enligt mig. Så att då få vad jag redan har sett förut, är en besvikelse.
Fick hem första delen av J. Michael Straczynskis "The Amazing Spider-Man" i omnibusformat.
Det är i dessa delar vi kan läsa om:
*Spider-Mans hjälparbete vid Nine-Eleven
*Hur Aunt May får reda på att Peter Parker är Spider-Man
*Hur Peter och MJ lappar ihop äktenskapet. (innan Quesada var tvungen att slita sönder det, för att de inte tror att läsarna kan relatera till en gift och lycklig Peter Parker)
*Vi får följa teorin om Spindel-totemen med Ezekiel
*Hur Parker jobbar som lärare inom naturvetenskap på sin gamla skola
*Nya skurkar som Morlun och Digger
Till största delen illustrerat av John Romita JR, som i mitt tycke gör ett fantastiskt jobb
När dessa historier gick i Svenska Spider-Man, hade jag precis börjat läsa dem. Så varje vecka var jag förbi ett antikvariat i staden för att se vad nytt han hade lagt fram. Tyvärr var den svenska utgivningen ganska splittrad och ojämn. Med äventyr från flera olika spindel-titlar. Så vi fick inte hela historien. Dessutom hoppade de över uppgörelsen mellan Spider-Man och en fiende när Schibstedt tog över, och vi gick direkt på Civil War. (ett jävla sätt ) Men nu ska jag få hela historien.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!