Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Så, om jag förstår dig rätt, behöver man inte ens börja på lärarprogrammet? Jag kan läsa de kurser jag behöver sen AUO-kurserna och bli behörig lärare?
Ja, men du måste kolla upp noga så att de kurser du läser motsvarar dem som ingår i lärarutbildningen. Just i samhällskunskap är det extra svårt eftersom samhällskunskap inte finns som akademiskt ämne. Du måste prata med studievägledaren om detta.
Men Om du läser religion är det enklare eftersom det finns som akademiskt ämne. Säg att du till exempel läser religion och historia så är det 90 poäng i vardera ämne(antingen som fristående eller inom program) plus 90 poäng AUO (antingen inom program eller som komplement efter att ha läst fristående kurser). Vare sig du läser lärarprogrammet eller om du läser kurserna så ska du ha lika många poäng för att få ut din examen. I detta exempel blir utbildning 4,5 år vare sig du läser lärarprogrammet eller inte. Möjligheterna att läsa snabbare borde inte påverkas av om du läser programmet eller inte. Jag tror dock att det finns någon regel som säger att du bara får plugga 125% men jag är inte säker på det.
Inom lärarutbildningen ingår det en hel del praktik, både inom ämnena och inom pedagogiken. Läser du fristående kurser slipper/missar du praktiken som hör till ämnena.
Utifrån vad jag hört från lärarstudenter som läst ämnena utanför lärarprogrammet, är det en fördel att läsa de fristående kurserna eftersom man då slipper mycket utav det "flum" som är ganska typiskt för lärarutbildning.
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
det slumpen som avgör om man blir arbetslös som behörig lärare? Spelar betygen stor roll i huruvida man får jobb? eller hur "kryddar" man sitt CV så att säga?
Jag tror inte att det spelar någon roll ifall du får vg eller g på dina kurser. Det bästa du kan göra är att försöka hitta jobb som lärarvikarie medan pluggar; det är nog inte så lätt och det blir ännu svårare ifall du läser fristående kurser eftersom du då går miste om de kontakter du kan knyta under praktikperioderna. Ett annat tips är att jobba som "läxhjälpare" för olika frivilligorganisationer, till exempel Röda korset. Försök att skaffa så mycket arbetserfarenhet som möjligt; det är extra viktigt ifall du väljer ämnen, inom vilka det inte råder lärarbrist.
Sedan kan du även hoppas på att regeringen gör något åt alla de obehöriga lärarna som finns i skolan. Hade utbildning varit ett krav för att få jobba som lärare hade det nog inte varit något problem för en behörig att få jobb.