Flashback bygger pepparkakshus!
2010-11-02, 19:55
Medlem
cmdQs avatar
Jag och min bror har båda haft Windows vista under flera år, utan några som helst problem, nu kör jag Osx och Vista parallellt, Problemfritt!
Varför klagar så många på Vista egentligen?
Fundersam...
Citera
2010-11-02, 20:18
Medlem
Om du inte har märkt det så fungerar vista trögare än sirap..
Citera
2010-11-02, 20:22
Medlem
ebaygeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av searchsian
Om du inte har märkt det så fungerar vista trögare än sirap..
Kanske bara din dator som suger?

I dagsläget finns det inga problem med Vista som jag känner till, innan Service Pack 1 var det dock ett jävla helvete vill jag påstå.
Citera
2010-11-03, 00:14
Bannlyst
ett seriöst fel med vista är att jäveln kan inte komma ihåg vilka settings man har i sina mappar (du vet, miniatyrer, detaljerad lista etc), så man får hålla på och ändra dom hela tiden, det är jävligt irriterande. jag har iofs hört att det här problemet finns även i windows 7, någon som vet om det stämmer?

ett annat problem är kompatibilitet... vissa program, som äldre versioner av AIM (med getfile) gör att datorn inte kan starta normalt om man installerar den.
Senast redigerad av ikosaedri 2010-11-03 kl. 00:16.
Citera
2010-11-03, 00:16
Awaiting Email Confirmation
Ungefär som att du skulle installera windows server edition på en gamingdator. Bättre med xp eller w7
Citera
2010-11-03, 01:44
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
ett seriöst fel med vista är att jäveln kan inte komma ihåg vilka settings man har i sina mappar (du vet, miniatyrer, detaljerad lista etc), så man får hålla på och ändra dom hela tiden, det är jävligt irriterande. jag har iofs hört att det här problemet finns även i windows 7, någon som vet om det stämmer?

Fel och fel, det är väl mer att allsmäktiga Microsoft tycker att vi ska titta på vårt diskinnehåll med "deras" standardvy, annars skulle det väl varit fixat med en update "i begynnelsen" (eller har alla missat att rapportera skitet till MS kanske, hmm). Ett jävla översitteri om du frågar mig.

Själv har jag lyckats undvika Vista, kör fortf med XP Pro och trivs med livet i stort. Har dock Win 7 i en del burkar, ingen jävla (Vista)sirap där. Win 7 tycker jag är fördelarna med Vista fast med XP:s prestanda/hastighet.

Det där med miniatyrer, detaljerad lista osv går dock även mig på nerverna. Men i Win 7 är det löst, man ställer in detta precis som i XP:
  • Gå ner i en mapp med Utforskaren och ställ in hur du vill visa den.
  • Meny "Verktyg" >> "Mappalternativ" eller liknande.
  • Gå till flik "Visning" och klicka på "Använd i alla mappar".
Sen sitter det!
Citera
2010-11-03, 07:05
Medlem
cmdQs avatar
Är det inte bara så att ni som klagar har värdelösa datorer och eller inte vet hur man hanterar en dator? (inget personligt)
Citera
2010-11-03, 07:17
Medlem
hoaxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmdQ
Är det inte bara så att ni som klagar har värdelösa datorer och eller inte vet hur man hanterar en dator? (inget personligt)

Det kvittar väl? Vista slukar sjukt mycket hårdvara oavsett vilken dator du har, bara det att du inte märker det lika mycket om du har en bättre dator, men man märker fortfarande skillnad.

Hade en helt okej dator och kan ta WoW t.ex. satt jag med XP eller W7 på den så hade jag nästan full fps, och hade jag vista på den så hade jag ungefär hälften. Varför i helvete ska jag använda vista då?
Citera
2010-11-03, 15:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Men i Win 7 är det löst, man ställer in detta precis som i XP:
  • Gå ner i en mapp med Utforskaren och ställ in hur du vill visa den.
  • Meny "Verktyg" >> "Mappalternativ" eller liknande.
  • Gå till flik "Visning" och klicka på "Använd i alla mappar".
Sen sitter det!
jo, men sitter det också om man ändrar för vissa specifika mappar? jag gillar att ha "detaljerad lista" i de flesta mappar, men jag vill inte ha det i alla mappar, till exempel i bildmappar vill jag ha miniatyrer, så kommer det sitta eller måste man hålla på och ändra det precis som i vista?

Citat:
nä, som sagt, det finns en bug i vista som gör att den får minnesförlust i mappar.

ett annat problem i vista är att den kan inte ha gif (animerad) eller png skrivbordsbakgrund. och ett annat problem är att standard grejen som man använder för att kolla på bilder (windows fotogalleri) kan inte visa animerade gifs. windows fotogalleri är också mycket segare än den i XP (fax and picture viewer).
Senast redigerad av ikosaedri 2010-11-03 kl. 15:46.
Citera
2011-01-03, 03:44
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
jo, men sitter det också om man ändrar för vissa specifika mappar? jag gillar att ha "detaljerad lista" i de flesta mappar, men jag vill inte ha det i alla mappar, till exempel i bildmappar vill jag ha miniatyrer, så kommer det sitta eller måste man hålla på och ändra det precis som i vista?

Ja, det sitter. Har du valt att visa Detaljerad lista så har du det genomgående, men de mappar du sedan väljer att visa annorlunda behåller det du väljer.

Citat:

Är det inte bara så att du inte märker av hur trögt Vista är? (Vad det skulle kunna bero på vill jag helst inte gå in på. Dock, inget personligt? )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in