2010-11-02, 19:08
Medlem
Har nu planterat några frön i botten av en äggkartong som är omsluten utav plastfolie för att skapa en växthus känsla. Detta står under en lågenergi 12w lampa på 600 lumen som hänger ca 10 cm ovanför. Måste få påpeka att jag inte vet vilken strain det gäller då jag hittade fröna i en femma jag kom över. Men jag skulle vilja få lite pointers om ifall det kommer att fungera. Har tillräckligt varmt i rummet och tror att fuktigheten fungerar...

Men som sagt alla pointers vore av godo och jag ser verkligen fram emot era svar.

Peace ur dimman till dem i den och de som vill vara där.
Citera
2010-11-02, 19:11
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wichawd89
Har nu planterat några frön i botten av en äggkartong som är omsluten utav plastfolie för att skapa en växthus känsla. Detta står under en lågenergi 12w lampa på 600 lumen som hänger ca 10 cm ovanför. Måste få påpeka att jag inte vet vilken strain det gäller då jag hittade fröna i en femma jag kom över. Men jag skulle vilja få lite pointers om ifall det kommer att fungera. Har tillräckligt varmt i rummet och tror att fuktigheten fungerar...

Men som sagt alla pointers vore av godo och jag ser verkligen fram emot era svar.

Peace ur dimman till dem i den och de som vill vara där.
Nej, du kommer inte att få ut något rökbart på en 12W lampa.
Citera
2010-11-02, 19:13
Medlem
cdxz11s avatar
Räkna inte med speciellt mkt från 12 watt iaf, du kanske får ngt gram eller något haha, det går ju men blir en sjukt stretchy planta och väldigt lite bud, fixa typ 2 st 23 watts lampor så kommer det nog bli betydligt mkt mer lyckat.
Citera
2010-11-02, 19:39
Medlem
men grejjen är den att jag har plantorna i fönstret och har uppdraget under dagarna... måste jag ändå skaffa fler lampor då?
Citera
2010-11-02, 19:52
Medlem
skyweeds avatar
Citat:
men grejjen är den att jag har plantorna i fönstret och har uppdraget under dagarna... måste jag ändå skaffa fler lampor då?

Ja det måste du. Det blir helt enkelt för lite ljus annars. Lägg ut lite pengar på lampor som ger ljus om du verkligen vill odla.. du får tillbaka det i slutänden.
Citera
2010-11-02, 19:55
Medlem
brisingrs avatar
Desto mer pengar man lägger ut, ju mer får du tillbaks. Simpelt as that.

Du behöver minst tre stycken 20W om jag får säga vad jag tycker.
Citera
2010-11-02, 20:04
Medlem
ok men så hur mycket måste jag lägga för sånna lampor då?

för just nu så har jag lagt 49 för lampan och 49 för hänganordningen
Citera
2010-11-02, 20:06
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
ok men så hur mycket måste jag lägga för sånna lampor då?

för just nu så har jag lagt 49 för lampan och 49 för hänganordningen
Du kan köpa färdiga socklar med kabel och EU-kontakt för 35 kronor på Clas Ohlson. LE lampor kostar runt 65 kronor styck. Tänker du inte lägga ner mer än 500 kronor kan du lika gärna ge upp.
Citera
2010-11-02, 20:11
Medlem
ok gott snack men det som gör mig mest fundersam är det att jag bor i ett rum på 18 kvadratmeter och jag blir lite orolig över hur starkt ljuset kommer bli...
Citera
2010-11-02, 20:14
Medlem
brisingrs avatar
Citat:
ok gott snack men det som gör mig mest fundersam är det att jag bor i ett rum på 18 kvadratmeter och jag blir lite orolig över hur starkt ljuset kommer bli...
Du har alltså inte funderat det minsta över hur en odling går till eller någonting. Börja med att läsa på guider och diverse liknande för att få en uppfattning.

Det kommer att lukta, det kommer att synas, det krävs mer än vad du tror och du kommer att åka dit. Jag säger detta eftersom du är såpass oinsatt i ämnet.
Citera
2010-11-02, 20:18
Medlem
ja jag förstår hur du tänker, men vill också påpeka att detta inte är en odling som syftar till varken försäljning eller någon större skörd, utan mest för nöjjes skull.. vill typ bara ha en liten växt hemma om inte är en morot...
Citera
2010-11-02, 20:25
Medlem
så om jag omformulerar min fråga... kommer någonting att växa över huvud taget? det spelar inte ens någon roll om det blir en hanväxt..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in