2021-02-28, 18:53
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
En analogi:

Varför är den framtida supermaktens äpplen alltid billigast i snabbköpet?

Beror det på lönerna eller kvaliteten? Om det beror på lönerna kanske supermaktens framväxt baseras på slaveri och beror det på kvaliteten så kanske det blir en supermakt som snabbt faller itu, ruttna äpplen alltså?

Något jag alltid har funderat över när man står vid frukt och grönt är varför det inte finns äpplen från Polen. Det finns äpplen från andra sidan jordklotet, från Argentina, Chile, Nya Zeeland och t o m från Kina. Varför köper självutnämnda miljötalibaner som ICA och Willys äpplen som måste transporteras tusentals sjömil när det finns godare nästgårds? Inte kan de vara dyra heller med tanke på att samma butiker säljer både italienska och holländska äpplen.
Helt vansinnigt!
Citera
2021-02-28, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Något jag alltid funderat över när man står vid frukt och grönt är varför det inte finns äpplen från Polen. Det finns äpplen från andra sidan jordklotet, från Argentina, Chile, Nya Zeeland och t o m från Kina. Varför köper självutnämnda miljötalibaner som ICA och Willys äpplen som måste transporteras tusentals sjömil när det finns godare nästgårds? Inte kan de vara dyra heller med tanke på att samma butiker säljer både italienska och holländska äpplen.
Helt vansinnigt!

Ofta är äpplena i de där 1 kg påsarna för 19 spänn polska.

Det är lite gambling att köpa dem, framförallt om de är polska. De är ofta stötta och så där.

Jag kan tänka mig att Ica Basic äpplemos är polskt osv.

Så är väl inte polska äpplen sötare än svenska?? Det är väl samma. Folk gillar de där söta äpplena som smakar fruktsocker.
Citera
2021-02-28, 19:09
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Ofta är äpplena i de där 1 kg påsarna för 19 spänn polska.
Nä, dem vill man inte ha. Förstår inte ens varför Willys (?) köper in dem. Dels finns förstås stora, fina, och goda äpplen i Polen, dels finns det olika sorter. Varför tar inte ICA/Willys in dem istället för de fula du nämner? Varför skeppar man in äpplen från andra sidan jordklotet? Helt obegripligt.
Citera
2021-02-28, 19:15
Medlem
Citat:
Nä, dem vill man inte ha. Förstår inte ens varför Willys (?) köper in dem. Dels finns förstås stora, fina, och goda äpplen i Polen, dels finns det olika sorter. Varför tar inte ICA/Willys in dem istället för de fula du nämner? Varför skeppar man in äpplen från andra sidan jordklotet? Helt obegripligt.

Kvalitetsproblem kanske?

Det finns gott om svenska äpplen i Sverige och de är inte dyra goda år. Men de är såklart syrligare än sydliga varianter.

Mycket är italienskt osv.

De där äpplena säljer för att de är så otroligt söta. Annars har Skåne en äppeltradition som lever fortfarande. det odlas runt Kivik, Vånga och Tollarp (som blir Önos äpplemos).

Så folk har ett val i butikerna.

Sedan tror jag att polacker måste visa att de klarar kvaliteten... inget hindrar er. Bli lite entreprenörer själva för helvete!
Citera
2021-02-28, 20:01
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Kvalitetsproblem kanske?
Knappast. Polen är Europas ledande exportör av bl a äpplen.
Citat:
Det finns gott om svenska äpplen i Sverige och de är inte dyra goda år.
Ganska sällan man ser svenska äpplen. Ligger det 5-7 sorters äpplen i butiken, är antingen alla importerade eller en sort är svenska äpplen.

Citat:
Sedan tror jag att polacker måste visa att de klarar kvaliteten... inget hindrar er. Bli lite entreprenörer själva för helvete!
Vad menar du?
Citera
2021-02-28, 20:46
Medlem
rex144s avatar
Citat:

Precis... Polen exporterar mycket till Vitryssland för att sedan skickas vidare till Ryssland,
men också till Tyskland, Tjeckien, Spanien, Benelux, Egypten och Indien...

PS

Äpplen som säljs i 2kg påsar på ICA är små och ofta lite väl syrliga inte alls goda, de äpplen som säljs i Polen är stora och saftiga.
Senast redigerad av rex144 2021-02-28 kl. 20:52.
Citera
2021-02-28, 21:10
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Det är inte ICAs jobb att kontakta er. Ni säljer, ni knackar på.
Vad synd att ZiggeZiggarett, konnäsören av Malmös billigaste falaffel inte utvecklar sitt påstående om polska äpplens bristande kvalitet.

I min roll som konsument tycker jag att matvarukedjor hellre borde ta in närodlat än att skeppa äpplen från andra sidan jordklotet.
Det tycker jag att ICA är skyldigt "oss" konsumenter.
Citera
2021-02-28, 21:13
Medlem
Citat:
Vad synd att ZiggeZiggarett, konnäsören av Malmös billigaste falaffel inte utvecklar sitt påstående om polska äpplens bristande kvalitet.

I min roll som konsument tycker jag att matvarukedjor hellre borde ta in närodlat än att skeppa äpplen från andra sidan jordklotet.
Det tycker jag att ICA är skyldigt "oss" konsumenter.

Jag har ingen koll på Polens äppelexport, men saknar dem inte heller i sortimentet. Jag tror inte någon svensk konsument går och tänker "vad synd att det inte finns polska äpplen".

Jag köper 1 kg Ica Basic ibland, men aldrig när jag läser det är polska äpplen. Små italienska köper jag gärna, de är inte halvstötta och ruttnar inte som de polska.

Det är polska leverantörer som bör sälja in sin produkt.
Citera
2021-02-28, 21:15
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Äpplen som säljs i 2kg påsar på ICA är små och ofta lite väl syrliga inte alls goda, de äpplen som säljs i Polen är stora och saftiga.

Det behöver inte vara polska äpplen. Det får lika gärna vara litauiska, lettiska, eller ryska. Äpplen är bland det enklaste att odla och därmed helt onödigt att importera från Argentina, Nya Zeeland eller Kina.
Citera
2021-02-28, 21:46
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Jag köper 1 kg Ica Basic ibland, men aldrig när jag läser det är polska äpplen. Små italienska köper jag gärna, de är inte halvstötta och ruttnar inte som de polska.

Det är polska leverantörer som bör sälja in sin produkt.
Jag å andra sidan köper inte ICA Basic äpplen och inte heller jagar jag stans billigaste falaffel. Därför har jag bättre förutsättningar än du att uttala mig om kvalitet.

Huruvida polska äppelodlare vill sälja till ICA kan varken du eller jag uttala oss om. Däremot förväntar jag mig av ICAs självpåtagna miljöpolicy att ICA hellre köper in polska, tjeckiska, litauiska äpplen än argentinska eller nyzeeländska äpplen.
Citera
2021-02-28, 23:08
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Det behöver inte vara polska äpplen. Det får lika gärna vara litauiska, lettiska, eller ryska. Äpplen är bland det enklaste att odla och därmed helt onödigt att importera från Argentina, Nya Zeeland eller Kina.

Som du skrev tidigare är det en gåta att miljötalibaner inte reagerar på att man transporterar tusentals ton äpplen från Argentina när det finns äpplen i både Sverige och grannländer.
Dessa äpplen efterlämnar ett stort koldioxidavtryck och svaveloxid från tusentals ton bunkerolja som förbränns.
Citera
2021-02-28, 23:28
Medlem
Citat:
Jag å andra sidan köper inte ICA Basic äpplen och inte heller jagar jag stans billigaste falaffel. Därför har jag bättre förutsättningar än du att uttala mig om kvalitet.

Huruvida polska äppelodlare vill sälja till ICA kan varken du eller jag uttala oss om. Däremot förväntar jag mig av ICAs självpåtagna miljöpolicy att ICA hellre köper in polska, tjeckiska, litauiska äpplen än argentinska eller nyzeeländska äpplen.

Okej, men det är Polen som får jaga om Polen vill sälja.

Du får väl fatta pennan och skriva till Ica helt enkelt.

Inget händer av sig självt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in