Citat:
Ursprungligen postat av
rex144
Jag tippar på att Polen kommer ha över 5% tillväxt nästa år, glöm inte att förståsigpåare sade att i år skulle Polen ha 2.5% tillväxt,
hjulen har börjat snurra, det polska loket börjar ta fart, jag tippar på 5.5% tillväxt 2018 och det är en moderat tillväxt, jag skulle inte bli förvånad om tillväxten överstiger 6% , varför?
vi får en kumulerad effekt av ekonomiska reformer + skärpta kontroller av utländska företagens skattefusk + inhemska investeringar som börjar komma igång sakta eftersom många trodde att regeringen skulle falla när som helst och väntade på ny regering, men allt tyder på att den nuvarande regeringen kommer vara vid makten minst 6 år till, det var en politisk förklaring men det finns även ekonomisk... det börjar bli arbetskraftsbrist i Polen , 1.5 miljoner ukrainare räcker inte till längre, dessutom vill de ha högre löner, detta kommer resultera i stora investeringar, inköp av robotar, nya teknologier, etc. vilket kommer ge mer moms och tillväxt,
+
Konstigt nog så verkar "förstå sig påarna" alltid underskatta tillväxten, utom då en kris inträffar, vilket de alltid, hur som helst, verkar missa totalt. Samma sak med bedömningen av Sverige. Årets tillväxt underskattades förstås, och nästa år tror de att den, som de alltid brukar säga, blir lägre.
Mellan 3,5 och 4 procent tillväxt i Sverige i år. 4 procent nästa år och liksom under 2019. Jag hoppas att Polen får en ännu högre tillväxt de närmaste åren.