2010-11-02, 16:31
Medlem
Sjveds avatar
Citat:
Nu kommer fyllefilter för Facebook
45 procent använder Facebook efter att ha druckit alkohol - och många ångrar sig dagen efter.
Men med ett nytt fyllefilter behöver ingen längre vakna upp med dubbel baksmälla.
http://www.expressen.se/prylar/1.2198297/nu-kommer-fyllefilter-for-facebook

Vad sägs om fyllefilter för Flashback?
Eller hade aktivititeten markant avstannat i de flesta forumen då?
Citera
2010-11-02, 16:53
Medlem
micaeles avatar
Och hur skulle det fyllefiltret se ut? Vilka test skulle man få genomgå, och när? Får man läsa på fyllan, eller är man helt utestängd?
Fylletrådar är ju roliga att läsa, speciellt på helgkvällar och nätter när dom får leva lite längre än vanligt. Understundom får man även se lite fyllemoderering, även om det är länge mellan varven.
Citera
2010-11-02, 16:53
Medlem
Jag anser inte att det är nödvändigt här på Flashback då jag ändå är anonym här.
Att aktiviteten skulle minska rejält tror jag inte, man använder det väl endast när man själv bestämt det om jag förstått rätt?
Citera
2010-11-02, 17:25
Medlem
tj.s avatar
Skulle tippa på att aktiviteten i drogforumen skulle minska drastiskt om användarna var tvungna att genomgå matematiska beräkningar för att posta. Tråkigt värre...
Citera
2010-11-02, 17:51
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Och hur skulle det fyllefiltret se ut?

Har läst om ett filter, vet dock inte om det är samma de kör på Facebook, men det gick i alla fall ut på att man skulle visa bilder på tre figurer, och sen skulle man lista ut hur fjärde figuren skulle se ut, eller att stava några halvsvåra ord rätt. Alltså inga svåra frågor (även om det är upp till var och en) men det skulle vara sådana man behövde använda hjärnan till, som att man får se ett svårt ord och sen skulle man skriva samma ord i en ruta (ungefär som då man ska ladda hem något och måste verifiera med att skriva några ord i en ruta). Inga IQ-test med andra ord, men där man behöva tänka till lite.

Märk väl att jag bara har läst om testen, inte gjort dem själv (har inte ens Facebook).
Citera
2010-11-02, 18:23
Medlem
Forbliranonyms avatar
Tycker detta låter som en sjukt dålig idé. Jag är rädd för att detta skulle påverka hur folk använder fb negativt. Så inför verkligen inget sånt. Folk som inte kan hantera vad dom gör på fyllan ska inte dricka.
Citera
2010-11-02, 18:28
Medlem
Lalajlajs avatar
Vad skulle skillnaden bli, ibland funderar man över om alla är på fyllan när man läser vissa trådar?
Citera
2010-11-02, 18:55
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Vad skulle skillnaden bli, ibland funderar man över om alla är på fyllan när man läser vissa trådar?
För att inte nämna att en del är totala puckon även utan alkohol.

Med alkohol så släpper hämningarna, och man säger oftare vad man tycker, istället för att tänka över och linda in det.
Något som kan vara förödande i vissa sociala sammanhang, bl a facebook.

Några sådana hämningar borde inte finnas på flashback, eftersom det är det som anonymiteten är till för. Att man kan ska få säga vad man tycker, utan att bli bestraffad för det.
Citera
2010-11-02, 19:02
Medlem
Devoteds avatar
vilket skämt. Laptopanvändarna då? Spiknykter men missa en lampa på första försöker.
Det här var ingen rolig historia precis. Ett godkänt resultat hade, som sagt, varit tio träffar på tio sekunder. Är du verkligen helt nykter..?

sug min kuk.

iden är bra men i praktiken värdelös. Vem fan kommer orka gå in via fyllefilter när man ska facebook etc?
Man vet själv om man är packad, och är man packad bryr man sig inte om sånna skitsaker. Sen vill man inte ha sitt fbstatus uppdat. signerat med en piss-sida.. nah
Senast redigerad av Devoted 2010-11-02 kl. 19:07.
Citera
2010-11-02, 19:14
Medlem
Jag förstår inte varför folk förutsätter att ett fyllefilter är något som betyder att alla användare på FB måste göra ett intelligenstest för att få tillträde till FB. Det behöver ju inte vara mer komplicerat än FB utökas med en knapp som gör att man inte kan skriva på ex tio timmar. Innan trasproletariatet, sverigedemokrater och liknande sätter igång att dricka så behöver de bara trycka på knappen.
Citera
2010-11-02, 19:25
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netlimiter.v1.30
Jag förstår inte varför folk förutsätter att ett fyllefilter är något som betyder att alla användare på FB måste göra ett intelligenstest för att få tillträde till FB. Det behöver ju inte vara mer komplicerat än FB utökas med en knapp som gör att man inte kan skriva på ex tio timmar. Innan trasproletariatet, sverigedemokrater och liknande sätter igång att dricka så behöver de bara trycka på knappen.

Det var ett bra förslag! Man sätter ett klockslag man "är avstängd till" och sen är det fritt fram att köra igen.
Citera
2010-11-02, 19:28
Medlem
Sellapaers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devoted
vilket skämt. Laptopanvändarna då? Spiknykter men missa en lampa på första försöker.
Det här var ingen rolig historia precis. Ett godkänt resultat hade, som sagt, varit tio träffar på tio sekunder. Är du verkligen helt nykter..?

sug min kuk.

iden är bra men i praktiken värdelös. Vem fan kommer orka gå in via fyllefilter när man ska facebook etc?
Man vet själv om man är packad, och är man packad bryr man sig inte om sånna skitsaker. Sen vill man inte ha sitt fbstatus uppdat. signerat med en piss-sida.. nah

Iden är ju inte värdelös, du utgår från att alla har en sådan självbehärskning att man vet vad man ska göra och inte göra på fyllan. Iden är ju att folk inte ska orka/klara gå in på facebook genom fyllefilter. Nu kanske inte du har kännt ångesten av att skrivit något dumt eller dåligt på fyllan men både jag och många andra har nog upplevt detta. Många tenderar till att släppa hämmningarna när man är onykter och ett antal meddelanden har säkerligen skickats som ångrats dagen därpå, det är ju en förlänging av fylle-sms som det tidigare har diskuterats fylleappar till.

Finns säkert en del som kommer ha användning av det men i likhet med fyllefilter till mobiler så har det lite nytta då det faller på att användarna faktiskt använder sig av den, tror det är få som tänker att jag idag ska jag bli riktigt full så det är bäst att jag slår på fyllefiltret. Snarare är det så att man vaknar upp dagen efteråt och inser att fan, jag borde använt fyllefiltret igår.

Ett fyllefilter till Flashback är därmed bortkastad med tid, som Mod skrev tidigare så är man anonym här och skulle man göra bort sig genom att skriva något dumt eller lägga upp ett knasigt ämne så har man inte mer än anseendet på FB att förlora, eller ja, kanske en varning också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in