2010-11-02, 16:03
Medlem
Bakgrundsfakta
Jag har bara haft ett seriöst förhållande. Det var mest något man gjorde för att leva upp till andras förväntningar; jag var inte kär i henne och det tog slut efter ca ett år.

Nu bor jag i en ny stad och pluggar på universitet. Gott om folk och fester och billig öl.

Detta är vad som händer: jag börjar känna något för en tjej, det är en mycket speciell känsla, en positiv, spännande känsla. När det gått ett tag och jag inser vad känslan är, när tanken "du håller på bli kär" formas, tar det bokstavligen bara sekunder innan jag upplever nästan om yrsel som varar i någon sekund och sedan är förälskelsekänslan borta, kvar finns något slags mentalt fingeravtryck av hur det kändes. Det vanliga lugnet är tillbaka.

Diskussionsfrågan
Vad beror detta på?
Psykoanalytiskt tänkande: vi ger Freud rätt, och jag har ett otroligt starkt superego som kväver ut dessa känslor för någon anledning (det är inte produktivt? Det är för att skydda mig från framtida känslomässig skada?)
Behavioristiskt synsätt: jag har betingats på något sätt. Känns konstigt eftersom jag inte kan minnas vad det skulle vara. Jag utesluter att jag "blivit sårad tidigare" eftersom jag inte kan minnas ett enda tillfälle där jag blivit "kär" UTAN att detta "utsuddande" händer.
Någon som har andra idéer?
Citera
2010-11-02, 16:12
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
Bakgrundsfakta
Jag har bara haft ett seriöst förhållande. Det var mest något man gjorde för att leva upp till andras förväntningar; jag var inte kär i henne och det tog slut efter ca ett år.

Nu bor jag i en ny stad och pluggar på universitet. Gott om folk och fester och billig öl.

Detta är vad som händer: jag börjar känna något för en tjej, det är en mycket speciell känsla, en positiv, spännande känsla. När det gått ett tag och jag inser vad känslan är, när tanken "du håller på bli kär" formas, tar det bokstavligen bara sekunder innan jag upplever nästan om yrsel som varar i någon sekund och sedan är förälskelsekänslan borta, kvar finns något slags mentalt fingeravtryck av hur det kändes. Det vanliga lugnet är tillbaka.

Diskussionsfrågan
Vad beror detta på?
Psykoanalytiskt tänkande: vi ger Freud rätt, och jag har ett otroligt starkt superego som kväver ut dessa känslor för någon anledning (det är inte produktivt? Det är för att skydda mig från framtida känslomässig skada?)
Behavioristiskt synsätt: jag har betingats på något sätt. Känns konstigt eftersom jag inte kan minnas vad det skulle vara. Jag utesluter att jag "blivit sårad tidigare" eftersom jag inte kan minnas ett enda tillfälle där jag blivit "kär" UTAN att detta "utsuddande" händer.
Någon som har andra idéer?

Båda teoretiska ramverk du tar upp är rätt mossiga. Visst går det att tolka beteende utifrån dessa teorier, men det finns modernare teorier (t ex inom kognitiv psykologi eller social kognition) som dagens psykologer ofta föredrar.

Förresten vet jag inte om jag fattar vad problemet är (det kan mycket väl vara jag som är trög): blir du inte kär? Eller menar du att när du medvetet registrerar att du tror att du håller på att bli kär så försvinner känslan?
Citera
2010-11-02, 17:02
Medlem
Ja precis, det är som att känslan "stryps". Upplys mig gärna om dessa modernare teorier.
Citera
2010-11-02, 17:07
Bannlyst
Du har liknande som jag även om din anledning är av sämre (svagare) art.

Jag styr mina känslor och låter inga sliddjur påverka mig, handlar mest om kontroll.

Din anledning är nog att du inte vågar dig påverkas av dem (sliddjuren) då du är rädd att de ska styra dig, eller så är du bara bög (antar du hade ett sliddjur) och är så inne i samhällets konventionella syn att du tror/inbillar dig att du tänder på tjejer.
Citera
2010-11-02, 19:50
Medlem
Cregers avatar
Du har blivit äldre och okänsligare bara, inget freudianskt hocus pocus eller försvarsmekanismer utan du är helt enkelt äldre och då blir det svårt att bli förälskad.
Citera
2010-11-02, 22:13
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creger
Du har blivit äldre och okänsligare bara, inget freudianskt hocus pocus eller försvarsmekanismer utan du är helt enkelt äldre och då blir det svårt att bli förälskad.

Ja, det är en enkel och rimlig förklaring.

TS, kanske har du inte heller stött på någon som intresserar dig tillräckligt mycket? För inte kan det väl vara så att den blotta medvetna tanken på att du är attraherad av någon utsläcker själva känslan...? Så stort inflytande över känslor är det inte sannolikt att en enstaka tanke kan ha.. Men jag kan ha fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in