Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Jag har förstått att latinska språk endast böjer adjektiv med »mer« och »mest«. I till exempel svenskan och andra germanska språk försöker man ju att undvika en sådan böjning. Hur kommer det sig? Jag föredrar egentligen att skriva t.ex. »betydligt mer ovanligt« i stället för »betydligt ovanligare«, även om jag faller för språktrycket. I vissa fall låter det förstås mycket märkligt att inte använda gängse böjning, t.ex. i fallet »stor«. Men finns det någon logisk anledning till detta val?
Man kan beskriva det som att vi går mot ett mer analytiskt uttryckssätt. Med analytiskt menas att man använder flerorduttryck snarare än att betydelseinnehållet uttrycks med olika ändelser och böjningar. Detta är en rätt allmän tendens i svenskan för tillfället. Det är alltså inte omöjligt att adjektivböjningen är en del av detta. Men det är förstås svårt att hitta någon underliggande (mer eller mindre logisk) förklaring till detta uttryckssätt. Det kan helt enkelt vara så att det ”smittar av sig”, genom någon form av analogi eller liknande. Det kan också, som jag gjorde här, vara vanskligt att föra ihop en rad olika förändringar till en gemensam pga. ytliga likheter. Kort svar: jag tror helt enkelt att det inte går att veta vad det beror på, inte ännu i alla fall.
Citat:
Ursprungligen postat av scheutz
Är det någon som har förslag på bra grammatikböcker?
Svenska Akademiens språklära täcker väl det mesta.
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Tack för era svar!
In-Fredel: Det var kanske slarvigt formulerat men inte hade jag hoppats på att ett par böcker skulle räcka till. Jag bad om konkreta boktips, som effektiviserar inlärningen. Doktor Glas exempelvis är en mer passande bok än Raskens, som någon nämnde, innehåller påfallande mycket bygdemål. Jag tror du förstår mig bättre nu, du får gärna komma med ett eller flera förslag.
Nej, jag förstod att du inte trodde att en bok skulle fixa allt åt dig. Men jag tror likafullt att det inte går att välja ut några speciella böcker som skulle vara särskilt bra. Bygdemålsfärgat språk kan vara minst lika bra när det gäller att snappa upp ord för ovanliga redskap eller liknande.
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Om du med logisk menar strikt logisk, så nej precis som med alla frågor som gäller språk. Om du menar begriplig eller rimlig, så nja. Det har råkat blivit så. Latinet hade suffix för komparering av adjektiven, men i alla fall utom mig veterligen endast motsvarande "bättre, bäst" och "sämre, sämst" (ex. på franska meilleur/mieux resp. pis/pire) har det försvunnit till förmån för plus + adjektiv. Varför vissa språk utvecklas på vissa sätt och andra på andra kan man oftast bara gissa, eller ens det. Det finns inga bra förklaringar, det är bara ett enda virrvarr av slump och godtyckliga mutationer. (Utom i vissa fall där man kan ge yttre påverkan som en förklaring, men det tror jag knappast är fallet här.)
Ja, sett utifrån kan språkförändringar förefalla godtyckliga. Men inom språksystemet kan de ju motiveras av olika faktorer, t.ex. uttalslättnader, försök att göra böjningar mer ”logiska”, analogi, sociala faktorer mm.