2010-11-02, 11:18
Medlem
Gargis avatar
Vi anses väl vara det mest intelligenta djuret här på jorden. Men jag undrar, lite mer djupgående, hur människans sätt att tänka skiljer sig från djuren? Något som jag antar, utan någon som helst kunskap, är att djur i stort sett enbart tänker instinktivt? Mer eller mindre okontrollerbara impulser. Att det inte förekommer några funderingar eller så? Förlåt om frågan kanske är lite konstigt formulerad men jag hoppas att ni förstår vad jag undrar över!

Tack på förhand
Citera
2010-11-02, 11:26
Medlem
vos avatar
Vi tänker mer innan vi förhandlar.
Citera
2010-11-02, 11:29
Medlem
Djur tänker instinktivt, defensivt medans människan är mer girig, maktgalen och impulsiv.

Djurens liv består mer av de primära behoven än av annat, människan utför självklart de primära behoven men kan sätta de sekundära behoven i förväg.

Människan tänker mer själviskt och vinnande (girighet så att säga) medans djur gör sitt för att överleva och sedan hjälpa andra (flockdjur iallafall).

Självklart finns det undantag där djur tänker på status och egen vinnig, däribland har vi lejon där hannarna värderar sig själva högst och försöker få sin status som alfahane.

Dålig förklaring men jag hoppas folk förstår vad jag menar.

Djur: defensiva
Människan: offensiva

Så är tänkandet. Vi har utan tvekan mindre självbevarelsedrift.
Citera
2010-11-02, 11:38
Medlem
Gargis avatar
Hur kommer det sig att människan utvecklade denna unika förmåga?

En annan fråga som hör lite till ämnet:
När de säger att t.ex. delfiner är väldigt intelligenta. På vilket sätt menar de då? Antar att dom menar det på ett annat sätt än om de t.ex. skulle säga detsamma om apor?
Citera
2010-11-02, 13:03
Medlem
Krafses avatar
Gud gav oss liv, dvs själen. De som saknar själen beter sig mest som djur. Giriga, våldsamma och sexgalningar. De styrs av hjärnan och hormoner.
Vi med själ/liv i oss, vi känner medkänsla och vi styrs inte lika mycket av våra djuriska instinkter och hjärnan.
Dock så kan även djur bli begåvade med liv och bete sig mer mänskligt. Kolla dessa så ser ni att något är "fel". (Rätt i mitt tycke, men ganska otroligt om man ser djur som "eating/breeding machines" utan några som helst känslor.)

http://www.youtube.com/watch?v=cU_L0545j_0

http://www.youtube.com/watch?v=QbskV44lZfc
Citera
2010-11-02, 15:53
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Gud gav oss liv, dvs själen. De som saknar själen beter sig mest som djur. Giriga, våldsamma och sexgalningar. De styrs av hjärnan och hormoner.
Vi med själ/liv i oss, vi känner medkänsla och vi styrs inte lika mycket av våra djuriska instinkter och hjärnan.
Dock så kan även djur bli begåvade med liv och bete sig mer mänskligt. Kolla dessa så ser ni att något är "fel". (Rätt i mitt tycke, men ganska otroligt om man ser djur som "eating/breeding machines" utan några som helst känslor.)

http://www.youtube.com/watch?v=cU_L0545j_0

http://www.youtube.com/watch?v=QbskV44lZfc

Trams. Djur kan ha empati, och människor kan bete sig som att de saknar empati. Newsflash: Människor styrs av hjärnan.
Citera
2010-11-02, 16:01
Medlem
singularitets avatar
Studier på råttor visar att dom kan känna glädje. Något de flesta hundägare redan känner till att hundar kan göra. Jag tror inte att djur tänker särskilt mycket, men vissa djur kan utveckla intelligenta strategier tex apor som lär sig använda verktyg. Så nog finns det någon där inne, även om denne någon inte är särskilt smart. Om djur har något som kan liknas vid empati låter jag vara osagt.
Citera
2010-11-02, 16:04
Medlem
polyesterpams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Studier på råttor visar att dom kan känna glädje. Något de flesta hundägare redan känner till att hundar kan göra. Jag tror inte att djur tänker särskilt mycket, men vissa djur kan utveckla intelligenta strategier tex apor som lär sig använda verktyg. Så nog finns det någon där inne, även om denne någon inte är särskilt smart. Om djur har något som kan liknas vid empati låter jag vara osagt.

Jag håller med dig.

Och jag vill revidera mitt eget uttalande: Djur kan bete sig som om de har empati. Huruvida de verkligen har det kan man diskutera, men det samma gäller för människor.
Citera
2010-11-02, 16:16
Medlem
Gargis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Och jag vill revidera mitt eget uttalande: Djur kan bete sig som om de har empati. Huruvida de verkligen har det kan man diskutera, men det samma gäller för människor.

Håller helt med!
Citera
2010-11-02, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargi
Vi anses väl vara det mest intelligenta djuret här på jorden. Men jag undrar, lite mer djupgående, hur människans sätt att tänka skiljer sig från djuren? Något som jag antar, utan någon som helst kunskap, är att djur i stort sett enbart tänker instinktivt? Mer eller mindre okontrollerbara impulser. Att det inte förekommer några funderingar eller så? Förlåt om frågan kanske är lite konstigt formulerad men jag hoppas att ni förstår vad jag undrar över!

Tack på förhand

Djur drivs av sina instinkter.

1. Mat.
2. Knulla.
Citera
2010-11-02, 17:50
Medlem
Vattenspanns avatar
Jag tror att djur i största allmänhet kan vara fan så mycket mer beräknande och sluga än vi vill erkänna. Katter och hundar klarar helt klart av att räkna ut att en viss handling får vissa konsekvenser. Katten hemma river till exempel i mattan då han vill gå ut eller vill ha mat. Han är alltså medveten om att hans beteende kommer ge någon form av belöning. Dock är detta ett beteende han lärt sig, inte något han klurat på för att sedan testa i praktiken. Men när det väl sitter är han inte sen att utnyttja det.

De djur som generellt sett anses vara intelligenta är väl för övrigt dom som lever efter principen handling --> konsekvens? Alltså att de vet att en vis sak leder till en annan? Schimpansen som sticker en pinne i ett hål vet att det kommer sitta myror på den och så vidare. Kan dock ha fel här. själv anser jag att fler djur än dom "klassiskt" intelligenta (apor, delfiner osv) är komplext tänkande varelser. Däremot vill man nog gärna dumförklara djur för att själv kunna sitta tryggt på sin tankemonopolspiedestal.

Vissa forskare skulle hävda att katten genom en sån här "trotsåldersmentalitet" även har en medvetenhet om sig själv. Att de har en viss medveten identitet. Detta sluter jag mig till då samma forskare anser att ett barn som envist fortsätter slänga sin tallrik i golvet gör det för att testa gränser och se vad som kan hända gör det i syfte att utveckla en identitet. Detta ofta innan de är medvetna om sig själva (inte många som kommer ihåg när dom var 2 år). Detsamma kan i så fall appliceras på djur med liknande beteende. Huruvida jag ställer mig till det här resonemanget vet jag inte men vi diskuterade det i skolan för några dagar sen. Kan därför inte ge någon källa är jag rädd. Första delen i inlägget är för övrigt bara personliga åsikter och kan (och behöver inte) källhänvisas. Just my five cents..
Citera
2010-11-02, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polyesterpam
Jag håller med dig.

fast... För att kunna agera smidigt i en flock/grupp så behöver du ha någon form av intersubjektivitet och någon form av theory of mind...
Du behöver kunna sätta dig in i andras intentioner och känslor och du behöver kunna läsa av kroppspråk, helst när du är ett djur utan verbalt språk.

Vi vet ju att de felsta humanider har intersubjektivitet, frågan är ju om däggdjur i övrigt har det?

Det som skiljer homo sapiens från andra däggdjur är ju mer att vi har en större cortex. Hjärnstam och cerebellum är ju istort det samma på alla ryggradsdjur. Tom så att vi människor inte har så stor och smidig cerebellum.. Leopard mfl har större cerebellum (i förhållande till hjärnvolym och kroppsmassa).

en person med icke fungerande cortex skulle agera med istort liknande beteende som ett annat djur som inte har en stor cortex.

Det vi har som särskiljer oss från alla andra är kultur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in